وحید زارعی

مراحل ایجاد یک برند و اصول مدیریت استراتژیک برندینگ

b2ap3_thumbnail_brand.jpg

هر چه که از آغاز عصر جدید مدیریت میگذرد مدیریت یک سازمان پیچیده تر و نیازمند مهارت ها و دانسته های بیشتری می گردد. در عصر حاضر برندینگ و مدیریت استراتژیک برند یکی از مواردی است که به پیچیدگی های فرایند مدیریت سازمان ها افزوده و مدیران ناگزیرند در این مورد یا راسا و یا از طریق مشاورین مدیریت و شرکت های ارائه دهنده خدمات برندینگ برنامه ریزی و اقدام نمایند.

بازار ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و با توجه به رقابتی بودن بازار و احتمال باز شدن فضای اقتصادی و رقابتی و ورود به بازارهای جهانی این عرصه حساس تر و نیازمند نگاهی کارشناسانه می باشد.

 

نظر به اینکه در هر فضای رقابتی با توجه به تنوع خواسته های مشتریان و محدود شدن بازار وفادار سازی مشتریان و ایجاد حسن تعلق و وفاداری در مشتریان فاکتور بسیار مهمی است  لذا برنامه ریزی استراتژیک برند در کنار راه حل های کوتاه مدت و کمپین های هدفمند می تواند راه گشای مسئله نفوذ در بازار گردد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چند تکنیک برای افزایش فروش بخش یک (تکنیک پرسش)

 

b2ap3_thumbnail_shutterstock_1266745224-22.jpgدر حوزه مشاوره مدیریت همیشه به یک سوال تکراری در کسب و کار ها برخورد کرده ام، چطور فروش خود را افزایش دهیم؟. در این زمینه قبلا مقاله ای منتشر کردم که روش های موثر افزایش فروش برای یک سازمان در آن ذکر شده بود اما در این مقاله تکنیکی که خود فروشندگان باید برای افزایش فروش و انجام معامله استفاده نمایند را ذکر می کنم.

ابتدا یکی از دلایل عمده عدم فروش در مذاکرات فروش را یادآوری کرده و سپس یک تکنیک موثر برای بهبود ضریب احتمال فروش می پردازم.

یکی از مهمترین دلایل شکست مذاکرات فروش توضیح دادن بیش از حد، بدون پرسش سئوالات صحیح است. در بسیاری از شرایط مشتری نیازی به توضیحات اضافه نداشته و شما با ارائه توضیحات بیش از حد فاکتورهای جدیدی که مشتری به آن نپرداخته را مطرح می کنید سپس مشتری جهت تحقیق بیشتر خرید خود را به تعویق خواهد انداخت و یا به هر دلیلی ممکن است از خرید منصرف گردد. هر چند ارائه توضیحات کامل در مورد خدمت یا کالا امری پسندیده است اما این توضیحات باید هدف مند، به موقع و مفید باشد. در اینجاست که تکنیک پرسش های به موقع شکل می گیرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

دیجیتال برندینگ یا وب برندینگ ، با احتیاط وارد شوید !

b2ap3_thumbnail_digital-brand.jpg

برندینگ یعنی تاثیری که نام شما بر ذهن دیگران میگذارد. با این تعریف همیشگی از برندینگ به سراغ دیجیتال برندینگ یکی از شاخه های نوین برندینگ می رویم.

هر چند سالهاست آگهی های  مختلف فروش و بنرهای تبلیغات در کناره های سایت های مختلف دیده میشود اما مبحث دیجیتال برندینگ کاملا نو و جدید است. در دهه اخیر، بله دقیقا در دهه اخیر، اینترنت در حال برهم زدن معادله برندینگ سنتی شرکت هاست.

اگر نگاهی به 20 برند اول جهان بیندازید می بینید حداقل 10 مورد از آنها همه یا بخش عمده ای از اعتبار خود را از دنیای دیجیتال کسب نموده اند و این نشان دهنده میزان اهمیت فضای دیجیتال و مجازی و تاثیر آن بر برندینگ است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

برندینگ ( Branding ) چیست؟

b2ap3_thumbnail_branding_part_two.jpgدر سال های اخیر لغت برندینگ بسیار شنیده می شود استفاده از برند خاص بعضاً وجه تمایز برخی افراد جامعه شده است و شرکت های زیادی در حوزه ارائه خدمات برندینگ و مشاوره برندینگ وارد بازار شده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

یک جمله معروف ازTodd Friedman در این زمینه وجود دارد

“Your brand is what you own in the minds of your customers”

در این مقاله به شرح مختصری از واژه برندینگ و نحوه ایجاد آن می پردازم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چهار نکته مهم که مدیران فروش باید برای افزایش فروش رعایت کنند

چهار نکته مهم که مدیران فروش باید برای افزایش فروش رعایت کنند در سالهای گذشته فروش تفاوتهای بسیار زیادی با آنچه امروزه در بازار شاهد آن هستیم داشت. فروشنده های شرکت می توانستند آزادانه عمل کرده و با هرکسی صحبت کنند و به راحتی  نظر مدیر فروش خود را جلب نمایند.

اما امروزه وضعیت بازار مثل روزهای گذشته نیست، مشتریان با وسواس بیشتری خرید می کنند آنها بین ارائه دهندگان مختلف با دقت بیشتری انتخاب می کنند و سهم فروشندگان مختلف از بازار کم شده، در این میان وجود سیستم های وفادار سازی مشتری CRM در اغلب کسب و کارها باعث می شود یافتن مشتریان جدید و مشتریانی که قبلاً از رقبای ما خرید می کردند و متقاعد کردن آنها بسیار سخت تر از گذشته باشد.

اینجاست که نقش مدیران فروش و مشاوران بازاریابی و فروش، پررنگ تر شده و باید مسئولیت های خود را با دقت بیشتری به اجرا درآورند.

در این مقاله سعی می کنم مواردی که مدیران فروش باید دقت خاصی در مورد آنها داشته باشند را ذکر نمایم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

 مشاوره مدیریت ، امروز یا فردا

b2ap3_thumbnail_Watch-and-Time--4.jpgمباحث بهبود کسب و کار، همایش های مختلف بازاریابی و فروش و برند سازی امروز بسیار داغ و پر رونق است، یکی از محاسن رکود اقتصادی و کاهش درآمد ها جستجوی مدیران برای یافتن راهکارهای بهبود و افزایش مشتریست. اما دراین میان جمله معروف جان اف کندی تفاوت مدیران هوشمند و با برنامه و دیگران را مشخص می کند:

 "The time to repair the roof is when the sun is shining." 

هر چند ما گمان می کنیم  ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، اما واقعیت این است که شرکت هایی که قبل از ورود به بحران برنامه ریزی و راه کار های لازم جهت برون رفت از مشکلات را انجام داده اند با عارضه های کمتری روبرو هستند.

عموما بسیاری از مدیران زمانی به سراغ خدمات مشاوره مدیریت می روند که کسب و کارشان دچار مشکل شده و معمولا بودجه کافی برای پیاده سازی راه کار های جدید و هوشمندانه را نداشته  و در این موقعیت توقع معجزه از مشاور خود را دارند. علاوه بر این تمرکز مشاور در چنین موقعیتی بر روی عارضه یابی و بر طرف کردن ایرادات خواهد بود و نه دقیقا بر روی برنامه ریزی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

10 دلیل اصلی شکست در کسب و کار

مشاوره مدیریت استاندارد ایزو شکست کسب و کار

 هر روزه شاهد آن هستیم که شرکت های بزرگ یا کوچکی به دلایل مختلف تعطیل می شوند و علت این تعطیلی چیزی جز ورشکستگی بنگاه اقتصادی نیست.

 هر چند در بسیاری از مقالات و یا صحبت ها اولین و یا یکی از مهم ترین علل  ورشکستگی بنگاه های اقتصادی را سرمایه ناکافی می دانند اما به عقیده من این امر نمی تواند صرفا باعث ورشکستگی شده و عدم سرمایه کافی هم خود دلیل دیگری داشته و آن عدم اطلاعات درست از سرمایه مورد نیاز برای شروع و یا نگهداری از آن کسب و کار است.

در این مقاله 10 علت اصلی که باعث ورشکستگی بنگاه های اقتصادی می شوند را بررسی کرده و معرفی می نمایم.

 

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

آیا هنوز جا برای کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات باز است ؟

کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات

حدود 20 سال کار در زمینه فناوری اطلاعات و 15 سال تجربه حرفه ای در این زمینه و آموزش بیش از 4000 نفر در طول این مدت باعث شده با سوال های گوناگون و تجربیات مختلفی در این زمینه روبرو باشم.

یکی از سوالاتی که معمولا جوان تر ها در مورد آن می پرسند بازار کار حوزه فناوری است، برخی به عنوان اینکه آیا پس از پایان دوره های تکمیلی میتوانم وارد بازار کار شوم و دیگری در مورد افرادی که کمی ایده و وسوسه کارآفرینی دارند این سوال که:

آیا هنوز جا برای ایده های خلاق در این بازار موجود است ؟

اما این سوال چرا مطرح میشود؟ شاید به این دلیل که اکثرا گمان می کنند با ظهور شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و .... دیگر ایده های نابی که تا این حد بتوانند رشد کنند بسیار کم است و یا اگر هم ایده ای باشد با وجود رقیبان بسیار قوی احتمال بدست آوردن سهم بازار بسیار کم، اما در پاسخ به این سوال ها باید گفت هنوز بسیاری از فرصتها برای ورود و موفقیت در این حوزه باقیست.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

آیا کسب و کار من نیاز به یک مشاور مدیریت دارد ؟

آیا کسب و کار من نیاز به یک مشاور مدیریت دارد ؟ این سوالی است که بسیاری از مدیران و صاحبان بنگاه های اقتصادی در مواجه با تبلیغات و یا معرفی دوستان در مورد مشاورین مدیریت از خود می پرسند. آیا من واقعا به یک مشاور نیاز دارم و اصولا یک مشاور مدیریت چه کاری میتواند برای بهبود کسب و کار من انجام دهد.

در این مقاله مزایا و چالشهای داشتن و انتخاب یک مشاور مدیریت را به اختصار توضیح می دهم.

اجازه دهید با یک مثال عملی این مطلب را آغاز کنم. چند ماه پیش در جلسه ای یک مدیر و سرمایه گذار بنگاه اقتصادی از من پرسید که چرا باید یک مشاور داشته باشم؟ من پس از سالها تجربه خودم در کار خودم حرفه ای شده و ضمنا کسب و کار من سود خوبی دارد. در همین جلسه من به آنالیز کسب و کار وی پرداخته و از او پرسیدم سود شما چه میزان است. عددی که توسط او اعلام شد به ظاهر برای آن نوع کسب و کار راضی کننده بود اما پس از چند مثال و توضیح برای وی متوجه شد کسب و کارش نه تنها سود آور نیست بلکه به دلیل استهلاک و کندی چرخش سرمایه و نرخ تورم در واقع زیانده است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چطور فروش خود را افزایش دهیم

b2ap3_thumbnail_20150131-145823.jpg

فروش یک کلمه بسیار جذاب برای صاحبان مشاغل است. فروش می تواند باعث افزایش گردش مالی و بعضا سود آوری بیشتر تجارت شما و نهایتا رضایت سهامداران و کارمندان گردد.

اما چطور میتوانیم فروش خود را افزایش دهیم و سهم بیشتری از بازار را به خود و محصولات و خدماتمان اختصاص دهیم؟ این سوالی است که کارآفرینان، صاحبان مشاغل و مدیران و مشاوران فروش همیشه از خود می پرسند و شاید برای شما هم دانستن این امر بسیار جذاب و یا حتی ضروری باشد.

هرچند افزایش فروش و نگاه داشتن سطح فروش در یک میزان قابل قبول امریست که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق بوده و می بایست مشاوران بسیار زبده با بررسی و تحلیل بازار یک برنامه مدون بر اساس مشخصات کسب و کار، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن را به شما ارائه نمایند اما در این مقاله 10 مورد که در کنار هم منجر به افزایش فروش شما میشوند و بارها آنها را در کسب و کارهای مختلف آزمودم معرفی میکنم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

اهمیت مزیت رقابتی در کسب و کار

اهمیت مزیت رقابتی در کسب و کار

شاید بسیاری از شما کلمه مزیت رقابتی را شنیده باشید، جدا از اینکه معنی این کلمه چیست و یا چطور باید آن را ایجاد و یا انتخاب کرد مسئله اهمیت مزیت رقابتی در یک کسب و کار و لزوم تفکر و داشتن استراتژی خاص در مورد آن باید مورد توجه قرار گیرد 

در این مقاله اهمیت نگرش استراتژیک به موضوع مزیت رقابتی را به صورت خلاصه بررسی و توضیحی بر آن ارائه می دهم.  قبل از هر چیز تعریفی ساده از مزیت رقابتی را برای شما ارائه می دهم:

مزیت رقابتی عبارت است از وجه تمایز محصول و خدمات شما نسبت به رقبایی که محصول یا خدمات مشابه ای ارائه داده و این وجه تمایز میتواند موجب ارجحیت انتخاب محصول شما نزد مشتریان گردد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چطور کسب کار موفقی داشته باشیم

b2ap3_thumbnail_Fotolia_49805059_Subscription_XXL.jpgچه افرادی که قبلا سابقه شروع یک کسب و کار را داشته اند و چه آنهایی که برای اولین بار میخواهند کسب و کاری را آغاز کنند همه در یک نقطه مشترکند، میخواهند کسب و کاری موفق راه اندازی کنند، اما بار ها و بارها شاهدیم که با وجود اراده موفقیت در ابتدا بسیاری از فعالیت های شغلی قبل از یک سال کاری تعطیل شده و یا با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم میکنند، برخی دیگر نیز پس از شروع فعالیت به مسیری غیر از آنچه از ابتدا تعیین کرده بودند رفته و فعالیت های غیر مرتبط با اهداف اولیه خود انجام میدهند، در این مقاله روش راه اندازی یک کسب و کار موفق را به زبانی ساده توضیح داده و شما را با فاکتور های اولیه موفقیت در کسب و کار آشنا میکنم .

قبل از هرچیز باید این را بدانیم که فاکتور های موفقیت در بین افراد بسیار متفاوت است، لذا ابتدا باید تعریف خود را از یک تجارت موفق مشخص نماییم، چه بسا موفقیت در تجارت از دید یک شخص فروش بالا و سود سرشار کوتاه مدت، از دید شخصی دیگر آرامش در کسب و کار و سودی تضمین شده و برای دیگری ایجاد یک برند و یا کارآفرینی باشد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

آغاز سخن

خرد هر کجا گنجی آرد پدید                       زنام خدا سازد آن را کلید  

رشد و توسعه کسب و کار، در کلیه حوزه ها از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات فارغ از عوامل بیرونی و محیطی نیاز مند حداقل 2 فاکتور اساسی است، 1- خلاقیت و ایده 2- دانش مدیریت و اجرا 

حال آنکه این دو باید حتما در کنار هم بوده و هر یک از این دو فاکتور بدون دیگری غالبا راه به جایی نخواهد برد اما متاسفانه یکی از علل کندی رشد و توسعه کار و تولید و حتی بعضا شکل نگرفتن ایده های خلاق کارآفرینی عدم و جود دانش کافی برای تبلور خلاقیت و مدیریت آن ایده است. کمتر کسی است که در میهن عزیزمان اعتراف به وجود پتانسیل رشد و توسعه پایدار نداشته باشد و یا نداند که استعدادهای درخشانی در حوزه های مختلف در این مرز و بوم نهفته است که گاها حتی نه با حمایت مالی که با اندک راهنمایی و آموزش امکان ظهور خواهند یافت. همچنین بسیاری از افرادی که با یکی از دلایل درآمد زایی، کارآفرینی و یا توسعه اقدام به ایجاد شغلی نموده اند متاسفانه آنچنان که بایسته و شایسته است و یا خود تصور میکردند نتیجه نگرفته و یا اصولا آن بنگاه اقتصادی مطابق با استاندارد فعالیت یک مدل اقتصادی موفق عمل نمی کند. 

در این شرایط بعد از سالها فعالیت در مراکز آموزشی و راه اندازی کسب و کار و کمک به کارآفرینان مختلف نیاز به راه اندازی یک موسسه که راه حلی جامع در حوزه کسب و کار را ارائه نماید را احساس نمودم. هرچند در این عرصه موسسات و مراکز معتبری پیش از این به فعالیت مشغول بوده اند اما یک نکته باعث شد در کنار این دوستان گرانقدر حضور در این عرصه را لازم ببینم و آن وجود دو نوع موسسه و شرکت در حوزه مشاوره مدیریت و کسب و کار بود، یکی موسسات آموزشی و دانش محور و دیگری شرکت هایی که هرچند خدماتی در حوزه مدیریت ارائه میدهند اما متاسفانه یا این خدمات کامل، تخصصی و جامع نیست و یا از دانش روز بهره مند نبوده و تجربه کافی در حوزه های مختلف صنعت و خدمات را ندارند و این سبب ایجاد بی اعتمادی بعدی مشتریان آنها به حوزه مشاوره مدیریت و کسب و کار می گردد، لذا برآن شدم تا با همکاری جمعی از متخصصین حوزه کسب و کار و مراکز معتبری که بصورت دانش محور در حوزه علوم مدیریت و توسعه و بهبود کسب و کار و ارتقا سازمانی فعالیت می کنند اقدام به راه اندازی یک مرکز جدید نمایم که هدف آن برقراری ارتباط بین موسسات دانش محور و مدیران و کارآفرینان است.

امروز بهسا یک ایده نیست حاصل تلاش یک تیم کاری است که با چابکی به سوی بهبود پیش میرود، بهسا با تکیه بر منابع انسانی درون سازمانی و با یاری جستن از کلیه متخصصین، اندیشمندان، کارآفرینان و صاحبان ایده های خلاق در جهت ارتقا خود و کمک به توسعه و بهبود سازمان ها و بنگاه های اقتصادی گام بر میدارد.

پس از شکل گیری و برگزاری جلسات و هم اندیشی های بسیار، تیم کاری بهسا با توجه به نیازها و امکانات و توانمدیهای خود در چهار حوزه اقدام به ارائه خدمات نموده که شامل الف : مشاوره مدیریت ب : استاندارد سازی ج: تجارت الکترونیکی و د : آموزش می باشد. حضور کارشناسان متخصص در هر یک از حوزه ها و داشتن امکانات سخت افزاری مناسب پشتوانه کاری ما بوده و در تلاشیم با برقراری ارتباط با صاحب نظران این عرصه خدماتی شایسته ارائه نماییم.

از این رو  از مدیران، کارآفرینان، اساتید محترم حوزه های مدیریت، صنایع و فناوری و همکاران محترم فعال در این حوزه ها دعوت می نماییم ضمن مطالعه خدمات ما و عضویت در باشگاه مدیران بهسا ما را در این مسیر با هر شکل و ایده ای یاری نمایند.

دی ماه 1393

امتياز دهيد:

Share this article:

">