در چه صورت سیستم مدیریت کیفیت موثر خواهد بود ؟

b2ap3_thumbnail_quality.jpg

یکی از عارضه های عمده در سیستم های مدیریت کیفیت و پیاده سازی سیستم های استاندارد منطبق بر ایزو عدم استفاده از کارشناسان و مشاوران زبده و صرفاً اخذ و نصب گواهینامه ایزو با استفاده از کپی یک سری از مدارک می باشد.

در حالی که این عارضه از قبل توسط نگارندگان متن استاندارد پیش بینی شده و یکی از اصول بنیادین و بندهای اصلی سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ایزو 9001، ایجاد نگرش رهبری در مدیریت سازمان و تبدیل سازمان به سیستم و آموزش و درک از سیستم می باشد،همچنان شاهد صدور گواهینامه ایزو برای بسیاری از سازمانهایی هستیم که حتی الفبای مدیریت سیستمی در آنها دیده نمی شود. در این مقاله ضمن بررسی اهداف ایزو 9001 و سیستم مدیریت کیفیت پیشنهاداتی را جهت اثربخش نمودن پیاده سازی این سیستم و اخذ گواهینامه ایزو ارایه می نمایم.

نه به عنوان مشاور پیاده سازی ایزو ، بلکه به عنوان یک مشاور کسب و کار توصیه میکنم  این نکته مورد توجه قرار گیرد که هر کسب و کاری بر پایه مشتری بنیان گذاری می گردد، عاقبت هر کسب و کاری که مشتری نقش اساسی در آن نداشته باشد افول و نابودی خواهد بود.

 

امروزه اکثر استراتژیست ها و افرادی که طرح کسب و کار را تدوین می کنند نگاه ویژه ای به بحث نیاز مشتری ، نیازسنجی ، ارتباط با مشتری و .... دارند.

 

برهمین اساس سیستم مدیریت کیفیت اولین اصل خود را بر حوزه مشتری متمرکز نموده و در نظر دارد کلیه فرآیندهای سازمان نگاهی به بازخوردهای بدست آمده از مشتریان داشته باشد. لذا پیاده سازی این اصل و ایجاد یک روش اجرایی دقیق و کارشناسانه که بتواند خواست مشتری را در محصولات تولید شده مشهود سازد به تنهایی تضمینی بر رشد و بالندگی کسب و کار خواهد بود.

دومین موضوعی که در سیستم های مدیریت کیفیت مورد توجه قرار گرفته تبدیل مدیر به رهبر و همسو کردن خواست های کلیه ارکان سازمان با اهداف سازمانی می باشد.

پیاده سازی دقیق این موضوع که با آموزش صحیح توسط مشاورین به کلیه ارکان سازمان انتقال یافته و نهادینه گردد می تواند باعث ایجاد انگیزه در کارکنان و درک بیشتر آنها از اهداف کلان سازمان گردد. این فرآیند در صورت اجرای صحیح ارزشهای سازمانی را در کلیه سطوح سازمان بسط داده و موجب وفاداری کارکنان به مجموعه می گردد و این دقیقاً موضوعی است که کارشناسان مدیریت امروزه آن را مهم تر از وفاداری مشتری دانسته و معتقدند سازمانی می تواند مشتریان وفادار داشته باشد که کارمندانی وفادار در آن فعالیت کنند.

همچنین رهبری صحیح و سیستماتیک سازمان موجب ایجاد مشارکت کارکنان شده و مسئولیت پذیری انها را افزایش می دهد که این موضوع یکی دیگر از اصول سیستم مدیریت کیفیت می باشد.در صورت پیاده سازی صحیح سیستم مدیریت کیفیت و نظام پیشنهادات کارکنان خود می توانند محدودیت های کاری خود را شناسایی نموده و در راستای توسعه و بهبود عملکرد سیستم اقدام به ارایه راهکار نمایند.در چنین محیطی ضمن از بین رفتن فضای مخرب رقابتی فضای هم افزایی شکل گرفته و در صورت تدوین صحیح و مشخص نظام پیشرفت سازمانی افراد در راستای ارتقای خود و سازمان براساس توسعه شایستگی های فردی گام بر می دارند.

اصل بعدی در سیستم های مدیریت کیفیت که شاکله این سیستم می باشد رویکرد فرآیندی است و این یکی از مواردی است که متاسفانه سیستم های مدیریت کیفیت در ایران در پیاده سازی آن دچار عارضه های بسیاری هستند. متاسفانه به جای آنکه یک مشاور متخصص فرآیندهای هر سازمان را براساس نیازها و اهداف و منابع آن تدوین و جایگزین سیستم سنتی نماید یا اقدام به کپی روش های سازمانهای دیگر نموده و یا در خوشبینانه ترین حالت روش های جاری را صرفاً مکتوب نموده و به عنوان مستندات و روش های اجرایی در اختیار سازمان قرار می دهند. در این زمینه پیشنهاد می گردد برای پیاده سازی رویکرد فرآیندی و تدوین روشها ضمن استفاده از کارشناسان خبره حوزه مدیریت کیفیت، حتماً از مشاورین مدیریت و سایر افرادی که می توانند شرایط ایده آل را که در راه توسعه و بهبود سازمان موثر باشد، استفاده نموده و سیستم را ملزم به رعایت فرآیند های تدوین شده در راستای توسعه سازمانی نمایند.

رویکرد سیستمی می تواند یک معجزه در کسب و کار شما باشد، اما همانطور که در مقاله دیگری به نام "تفکر سیستمی قابل تزریق نیست" ذکر کرده بودم ایجاد رویکرد سیستمی صرفاً با ایجاد یک سری دستورالعمل و روش اجرایی قابل پیاده سازی نبوده و نیازمند آموزش و نهادینه کردن تفکر سیستمی در سازمان می باشد.لازم به ذکر است جهت تبدیل یک سازمان به یک سیستم شما نیاز به شناسایی دقیق اهداف و سپس نشر این تفکر در ارکان سازمان بوده تا همه کارمندان بتوانند کلیه عملکردهای خود را در راستای اهداف کلان سازمانی به اجرا درآورند. چنین سیستمی می تواند با تکیه بر ارزیابی و آموزش و برطرف نمودن نقص ها بصورت مداوم در راستای بهبود مستمر گام بردارد.بهبود مستمر در واقع هدف پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت است بهبود در راستای توسعه سازمان و ارایه خدمات بهتر به مشتریان

یک سیستم مدیریت کیفیت اثربخش، سیستمی است که بهبود مستمر در محصولات ، کارکنان، فرآیندها و کل سیستم بصورت مشهود در آن وجود داشته و قابل اندازه گیری باشد. در نهایت سیستم مدیریت کیفیت زمانی اثربخش خواهد بود که در سیستم جریان داشته و موجب رضایت کلیه ارکان سازمان از سهامدار، کارکنان، مشتریان و حتی تامین کنندگان گردد. چنین سیستمی صرفاً با اخذ گواهینامه بصورت نمادین اتفاق نخواهد افتاد و مستلزم استفاده از مشاورین متخصص در حین پیاده سازی و همچنین نگهداری سیستم توسط واحدهای زیربط می باشد.

 

وحید زارعی

تیر ماه 94

Share this article:

">
امتياز دهيد:
نکات کاربردی برای طراحی استارت آپ ها
تفاوت طراحی فلت و طراحی متریال در طراحی سایت چیست؟

Related Posts