اهمیت مزیت رقابتی در کسب و کار

اهمیت مزیت رقابتی در کسب و کار

شاید بسیاری از شما کلمه مزیت رقابتی را شنیده باشید، جدا از اینکه معنی این کلمه چیست و یا چطور باید آن را ایجاد و یا انتخاب کرد مسئله اهمیت مزیت رقابتی در یک کسب و کار و لزوم تفکر و داشتن استراتژی خاص در مورد آن باید مورد توجه قرار گیرد 

در این مقاله اهمیت نگرش استراتژیک به موضوع مزیت رقابتی را به صورت خلاصه بررسی و توضیحی بر آن ارائه می دهم.  قبل از هر چیز تعریفی ساده از مزیت رقابتی را برای شما ارائه می دهم:

مزیت رقابتی عبارت است از وجه تمایز محصول و خدمات شما نسبت به رقبایی که محصول یا خدمات مشابه ای ارائه داده و این وجه تمایز میتواند موجب ارجحیت انتخاب محصول شما نزد مشتریان گردد.

 هر چند اساتید بزرگوار حوزه مدیریت تعاریف زیبا و تخصصی در شرح این مطلب ارائه نمودند اما تعریف بالا به زبانی ساده تر آن را بیان میکند.

به عنوان مثال زمانی که شما می خواهید یک شیشه شیر با برند مشخص که با یک قیمت و کیفیت در کلیه فروشگاه ها ارائه میشوند را خریداری کنید، جای پارک مناسب در اطراف فروشگاه میتواند مزیت رقابتی آن فروشگاه نسبت به دیگر ارائه دهندگان تلقی شود و این موضوع باعث انتخاب آن فروشنده توسط شما در مقابل دیگر فروشندگان باشد.

با توجه به اینکه امروزه بازار بسیار محدود بوده و در مقابل هر مشتری تعداد بسیار زیادی فروشنده و بنگاه اقتصادی قرار دارد لذا آنچه شما را در بین رقبا پیروز خواهد کرد یک نگاه استراتژیک به مزیت رقابتی بنگاه اقتصادی و یا محصول شما است 

مزیت رقابتی میتواند مبتنی بر بنگاه اقتصادی شما و یا بصورت مجزا برای هر یک از محصولات باشد. بطور مثال قیمت میتواند یک مزیت رقابتی باشد اما برای تمام محصولات این یک مزیت به حساب نمی آید. در این راستا شرکت ها و بنگاه های اقتصادی میتوانند مزیتهای گوناگونی را که نهایتا منجر به خرید مشتری گردد را برنامه ریزی و بر اساس آن محصول خود را معرفی و ارائه نمایند.

یک کمپانی خودرو سازی ممکن است بر اساس بازار هدف خود مزیت متفاوتی را در خطی مشی کاری خود قرار دهد لذا یک مزیت رقابتی حتی در کمپانی هایی با تولیدات مشابه میتواند متفاوت باشد، در این مورد به سه کمپانی لامبورگینی و مرسدس بنز و تویوتا اشاره میکنم. 

پر واضح است که هر سه شرکت تولید کننده خودرو بوده و بعضا در بسیاری از محصولات و بازار فروش با هم در رقابت هستند اما نکته ای که جلب توجه میکند استراتژی معرفی محصول و بیان مزیت های محصول در سه کمپانی کاملا متفاوت است. مسلما خریدار لامبورگینی به دنبال مزیت هایی که شاید برای عمده محصولات تویوتا ذکر میگردد نیست، لذا شعار عمده و کلی شرکت تویوتا نمی تواند در رقابت با کلیه محصولات لامبورگینی باشد، اینجاست که اهمیت داشتن یک استراتژی مشخص برای هر محصول نمایان می گردد.

ازآنجا که عنوان این مقاله نه تعریف و تفکیک انواع مزیت های رقابتی بلکه اهمیت وجود آن است لذا ذکر این نکته ضروری است که شما بدون پرسش سئوال چرا مشتری باید محصول مرا انتخاب کند نمی توانید در کار خود توفیق خاصی داشته باشید، بسیاری از ما شاهد باز شدن بنگاه های اقتصادی و سپس تعطیلی آنها بوده ایم. هرچند عوامل بسیار زیادی می تواند باعث این امر باشد اما عدم انتخاب محصول آن بنگاه توسط مشتریان یکی از مهم ترین عوامل شکست بسیاری از این کسب و کارهاست.

حتی در صورتی که شما قوی ترین تیم بازاریابی و فروش و پرهزینه ترین تبلیغات را داشته باشید بدون در نظر گرفتن این سئوال شانس موفقیت شما بسیار پایین است. چون در اکثر مواقع رقیبان دیگری که همان محصول را ارائه دهند در بازار یافت میشوند.

آنچه می تواند این اطمینان را به شما بدهد که طی سالهای متوالی مشتریان، شما را انتخاب خواهند کرد یک مزیت رقابتی پایدار و یک استراتژی و تیم کاردان جهت تبیین استراتژی هر یک از محصولات شما است. مزیت رقابتی پایدار می بایست بایک نگاه استراتژیک بر اساس توانمندی ها و چشم انداز طولانی مدت سازمان شما برنامه ریزی  شود و در کنار مزیتهای موقتی برای محصولات و خدمات پیگیری شود.

بطور مثال ایجاد یک برند (نام تجاری معتبر) که در طی زمان شنیدن آن نام باعث اطمینان خاطر خریدار از محصول و یا فروش بیشتر گردد میتواند یک مزیت رقابتی پایدار باشد. اما ارائه نوعی از خدمات یا قیمت در مقطع زمانی خاص یک مزیت رقابتی موقت بوده که در آن زمان خاص محصول شما را نسبت به رقبا متمایز و یا حداقل وسوسه خرید را در مشتریان در رقابت با محصولات مشابه افزایش میدهد. همانطور که وجود مزیت رقابتی باعث افزایش ضریب احتمال انتخاب شما توسط مشتری میگردد عدم وجود مزیت رقابتی شانس رقابت را از شما خواهد گرفت.

 وحید زارعی  بهمن 93

Share this article:

">
امتياز دهيد:
چطور کسب کار موفقی داشته باشیم
5 نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی

Related Posts