چطور مدیر خود را مدیریت کنید

مقالات زیادی در مورد خصوصیات مدیران و یا شیوه های رهبری نوشته شده و بعضاً مقالات زیادی در جهان دb2ap3_thumbnail_manage-boss.jpgر زمینه رفتار سازمانی و شیوه های رفتار حرفه ای کارکنان به چشم می خورد امّا باید این مورد را پذیرفت که هر موضوعی شامل یک علت و معلول است که گاهی متقابلاً بر یک دیگر تأثیر می گذارند. همانطور که مدیریت منابع انسانی مهم است، دانستن آداب اوّلیه حرفه ای گری جهت همکاری و استخدام در یک مرکز پراهمیت است. هرچند در کشورما به لحاظ دارا بودن مدیران حرفه ای دارای کمبودهایی می باشد، امّا باید پذیرفت که مدیران هم برای پیشبرد اهداف خود با محدودیت های بسیاری در حوزه ی منابع انسانی مواجه هستند. یکی از این موارد عدم وجود نیروی کار ماهر و دوّم عدم تسلّط منابع انسانی به شیوه های حرفه ای رفتار سازمانی است. در سالهای اخیر کارمندان بسیاری را دیده ام که از رفتار مدیریت ارشد خود ناراضی هستند و یا مدیران میانه که از عدم اعتماد مدیران ارشد به تصمیمات آنها رنج می برند، امّا در این میان مدیران میانه ی باهوشی حضور دارند که می توانند هم بر پرسنل زیر مجموعه و هم بر مدیر ارشد خود تأثیر گذار باشند. در این مقاله سعی دارم مطالبی را که یک نیروی کار می بایست در راستای تأثیرگذاری بر مدیران ارشد سازمان مد نظر قرار دهد را مورد بررسی قرار دهم.

 

  1. از لحظه ی ورود به سازمان حتی در هنگام مصاحبه ی شغلی حرفه ای باشید.

یک کارمند می بایست از لحظه ی ورود به سازمان بتواند تأثیر لازم را بر کارفرما بگذارد و در این صورت است که در مراحل بعدی نیز کارفرما به شما به عنوان یک فرد حرفه ای اعتماد خواهد کرد. برای اینکه نشان دهید شما اصول اوّلیه ی رفتار سازمانی و حرفه ای گری را می دانید حتماً قبل از جلسه ی مصاحبه در مورد شرکت مصاحبه کننده، مدیران ارشد سازمانی، اهداف سازمانی و خدمات و محصولات آن مجموعه اطلاعات کافی کسب کنید. یکی از سئوالاتی که حتماً در جلسه ی مصاحبه از شما پرسیده می شود میزان و نحوه ی آشنایی شما با شرکت و نوع فعالیت ها و ویژگیهای آن است. نکته بعدی در مصاحبه ی شغلی پوشش مناسب و اداری است. این نکته نه تنها در زمان اشتغال بلکه حتی در روز مصاحبه نیز باید رعایت شود. استفاده از لباس رسمی، ساده و منظّم نشان دهنده ی تیپ شخصیتی شما خواهد بود. صداقت، شفافیت و پاسخ صحیح، کامل و حتی المقدور بی حاشیه به سئوالات تأثیر مثبتی در شخص مصاحبه کننده خواهد گذاشت و همیشه به یاد داشته باشید رزومه ی مکتوب و مدارک خود را حتی اگر قبلاً ارائه داده اید مجدداً به همراه داشته باشید.

  1. اهداف سازمانی را بشناسید.

نکته ای که اکثر مدیران به آن توجه دارند همراه بودن کارکنان و مدیران میانه با اهداف سازمانی است. این امر باید قلبی و با درک کامل صورت گیرد و فقط الفاظ و گفتار ظاهری نمی تواند نشان دهنده ی تعهد شما به اهداف سازمانی باشد. اگر بتوانید به صورت عملی تعهد خود را به اهداف بلند مدّت سازمان نشان دهید، مدیران ارشد از اشتباهات خود شما چشم پوشی خواهند کردو شما را در پروسه تصمیم گیری سازمان شرکت خواهند داد. سعی کنید حتماً با صحبت با مدیر خود اهداف او را شناسایی و در راستای آن اهداف حرکت کنید.

  1. یک قدم جلوتر حرکت کنید.

یکی از مواردی که معمولاً مدیران خلاق را رنج می دهد عدم خلاقیت زیر مجموعه و وابسته بودن به حضور و یا دستورات مدیران ارشد است. داشتن خلاقیت به معنی ناهماهنگی و خودسری نیست، بلکه شما باید بر اساس نیازهای سازمانی و اهداف بلند مدّت و روال ها و قوانین مجموعه در موقعیتهای حساس قدرت تصمیم گیری داشته باشید و نیازها را قبل از دریافت دستورات پیش بینی کنید. مثلاً در صورتی که مدیر شما برای هفته ی آینده عازم یک کنفرانس یا همایش برای سخنرانی است، می توانید مقداری اطلاعات مرتبط با موضوع جلسه یا شرکای تجاری و رقبا و یا چند صفحه پاورپوینت برای او آماده کنید و چند روز زودتر در اختیار او قرار دهید. این کار شما در صورتی که فراتر از روال های عادی پس از انجام دقیق مسئولیت های عادی شما باشد، موجب خرسندی و توجه مدیر ارشد شما خواهد شد. این موضوع یک مثال برای موقعیت خاص بود. ممکن است جایگاه شما بسیار بزرگتر و حساس تر باشد پس شما باید هوشمندانه و بر اساس نیازهای سازمان و مدیر خود همیشه یک قدم جلوتر از خواسته های او باشید.

  1. احساسات منفی و پیش داوری را کنار بگذارید.

اطمینان داشته باشید که احساس منفی شما نسبت به مدیران ارشدتان حتماً در رفتارتان بروز خواهد یافت و چاپلوسی های ظاهری نمی توانند پوششی بر احساس درونی شما باشد. اگر احساس منفی خود را کنار بگذارید و برای رضایت و تعالی شخصی خود و اهداف سازمان کار کنید این حس مثبت به مدیر شما نیز منتقل خواهد شد.

  1. موقعیت شناس باشید.

اینکه مشکلات یا مسائل شما بسیار مهم است امریست غیر قابل انکار، امّا باید بدانید چه زمانی برای بیان مشکلات موقعیت مناسبی است. حتماً در مورد مسائلی که شما را آزار می دهد با مدیر خود صحبت کنید امّا این صحبت باید در زمان مناسب و شرایط مناسب صورت گیرد. بهترین زمان برای مطرح کردن مشکلات، جلسات خصوصی و زمانی است که خود مدیر از شما سئوال می پرسد. حتماً توجه کنید که انتقاد بیش از حد و بیان مشکلات شخصی بدون توجه به مشکلات سازمانی موجب آزرده شدن مدیران ارشد می گردد. لذا حتماً به همراه طرح مشکلات به بیان راه حل و پیشنهادات نیز بپردازید.

  1. دانش و مهارت خود را در حوزه ی کاری مرتبط افزایش دهید.

اگر واقعاً خواهان اعتماد مدیر ارشد خود هستید باید تسلط کاری خود را به موضوعات مرتبط با کار نشان دهید. این مهارتها باید روز به روز توسعه یافته و همیشه بتوانید نو آوری را در کار خود پیاده سازی کنید. اگر رفتن شما از سازمان کم هزینه باشد مدیران توجه خاصی به موقعیت شغلی شما نخواهند کرد. این هزینه باید سخت بودن پیدا کردن یک جایگزین برای شغل شما باشد، فردی که هم توانمندی و تجربه ی کاری شما را داشته باشد. لذا هرچه مهارت، دانش و تسلّط خود را افزایش دهید در واقع جایگاه خود را برای تصمیم سازی مستحکم تر می کنید.

  1. در مورد موضوعات جانبی و حاشیه ای صحبت نکنید.

یکی از عارضه های سازمان های ایرانی صحبت های حاشیه ای و تیم سازی نفرات در مقابل یکدیگر است. ورود به چنین موقعیت هایی نه تنها جایگاه شما را محکم نمی کند بلکه موجب متزلزل شدن موقعیت حرفه ای شما می شود. سعی کنید علاوه بر تأثیرگذاری به همه نفرات سازمان و ایجاد روابط سالم و دوستانه هرگز وارد مسائل حاشیه ای نشوید.

  1. محکم و با اطمینان صحبت کنید و تصمیم بگیرید و در صورت بروز خطا مسئولیت پذیر باشید.

به یاد داشته باشید که هیچ فردی حسابی بر روی افراد سست اراده و بی انرژی باز نمی کند. متأسفانه بسیاری از افراد حتی در ابتدای ورود به سازمان بی انگیزه و سست به نظر می رسند. توصیه می کنم حتی اگر هفته آخر کاری شما در یک سازمان است، همچنان پرانرژی و محکم باشید. در مورد موضوعات خوب فکر کنید، تصمیم بگیرید و اقدام کنید امّا همیشه این موضوع را مد نظر قرار دهید که هیچ مدیری علاقه ای به شنیدن توجیحات ندارد و باید در صورت بروز مشکل مسئولیت کار را بپذیرید.

  1. صداقت همیشگی داشته باشید و حرفه ای برخورد کنید.

در مقابل هر موضوعی ممکن است یک راه حل مبتنی بر احساسات، یک راه حل مبتنی بر سود آوری و یا راه حل های دیگری وجود داشته باشد. اما آنچه شما را متمایز می کند انتخاب یک راه حل حرفه ای و مبتنی بر صداقت کاری است. در صورتی که نشان دهید در موقعیت های گوناگون می توانید یک فرد تصمیم گیرنده و مبتنی بر اهداف سازمانی، صداقت و حرفه ای گری باشید، مدیران ارشد مسئولیت های بیشتری را به شما واگذار خواهند کرد

    10 . پاکدستی خود را ثابت کنید.

سعی کنید خود را از مسائل مالی دور نگه دارید و اگر به واسطه ی سمت شغلی درگیر مسائل مالی هستید کاملاً شفاف و قابل حسابرسی عمل کنید. در کلیه ی تصمیم گیریها، منافع سازمان را بر منافع شخصی اولویت دهید و اجازه دهید مدیرتان این تصمیمات شما را ببیند.

 در نهایت افرادی که بتوانند موارد فوق را در فرآیند کاری خود پیاده سازی کنند خواهند توانست تأثیر مثبتی بر مدیران خود گذاشته و آنها را مدیریت کنند. در نظر داشته باشید که حتی اگر در پست های میانی سازمان هستید، روحیات مدیریتی و رهبری شما می تواند بر مدیران ارشد و دیگر کارکنان تأثیر گذارباشد.حتی در برخی مواقع ضرب المثلی کلیدی در این مورد می گوید: همیشه سعی کنید نفر دوّم باشید و حرف اوّل را بزنید.

وحید زارعی  آبان94

Share this article:

">
امتياز دهيد:
ورزش بانوان و تئوری دینامیک اقلیت
برایتنر، نماینده نگاه ژرف ژرمن ها به اقتصاد ورزش

Related Posts