روانشناسی رنگ در بازاریابی

b2ap3_thumbnail_13.pngچه رنگهایی را برای فعالیت های بازاریابی خود انتخاب می کنید؟ دلایل انتخاب این رنگ ها چیست؟ این انتخاب به دلیل این است که شما این رنگ ها را دوست دارید یا می خواهید پیام خاصی را بواسطه آنها منتقل کنید؟ نمای ظاهری شما می تواند پیام های مهمی را به افرادی که شما را می بینند منتقل کند. آیا مطمئن هستید که این پیام ها را می شناسید؟

وقتی در حال طراحی ابزار بازاریابی خود هستید، باید شناخت و درک مناسبی از روانشناسی رنگ ها داشته باشید. در کارت ویزیت، بروشور، وب سایت، پوستر و دیگر موارد، باید انتخاب رنگ درستی داشته باشید. رنگ ها، تنها شکل ظاهری محصولات و ابزارهای بازاریابی را تشکیل نمی دهند، رنگ ها بر رفتار ما اثر گذارند. شما باید از اثراتی که رنگهای استفاده شده بر روی مشتریان هدف می گذارند آگاه باشید.

به طور مثال آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا فست فودها از رنگ های قرمز روشن یا نارنجی استفاده می کنند؟ این کار تصادفی نیست. مطالعات نشان داده اند که رنگ های قرمز و نارنجی ، افراد را تشویق می کنند که سریعتر غذا خورده و محیط را زودتر ترک کنند. و این دقیقأ چیزی است که فست فودها می خواهند.

همچنین، تصادفی نیست که شما در وب سایت های مربوط به اسباب بازی، کتاب یا وب سایت های کودکان رنگ های اصلی و روشن را می بینید. کودکان این رنگ ها را ترجیح داده و پاسخ مثبتی نسبت به رنگهای خاموش یا تیره نمی دهند.

محققان بازاریابی مطالعات زیادی در زمینه رنگ ها و اثرات آنها بر افراد انجام داده اند. البته باید به یاد داشت که اثرات رنگ ها در فرهنگ های مختلف می تواند متفاوت باشد، بنابراین، نگرش ها و ترجیحات مشتریان هدف شما باید در هنگام طراحی موارد بازاریابی و رنگ های به کار رفته در آنها، در نظر گرفته شود.

برای مثال، سفید در فرهنگ چینی، رنگ مرگ است اما در فرهنگ برزیل، بنفش نماد مرگ می باشد. زرد، برای چینی ها مقدس است اما برای یونانی ها نماد غم و اندوه و برای فرانسوی ها دلالت بر حسادت دارد. در آمریکای شمالی، سبز در ارتباط با حسادت است. مردم در کشورهای گرمسیر به رنگ های گرم به شکل مطلوبتری پاسخ می دهند ولی مردم در مناطق کوهستانی رنگ های سرد را ترجیح می دهند.

 

در فرهنگ آمریکای شمالی، رنگ های زیر نمایانگر خصوصیات و احساسات خاصی هستند:

قرمز: هیجان، قدرت، جنسیت، سرعت، خطر، شور و علاقه

آبی: (ذکر شده به عنوان محبوب ترین رنگ) اعتماد، قابلیت اطمینان، تعلق، خنکی.

زرد: گرمی، آفتاب، تشویق، شادی

نارنجی: بازیگوشی، گرما، جنب و جوش

سبز: طبیعت، تازگی، سرما، رشد، فراوانی

بنفش: سلطنتی، معنویت، شأن و مقام

صورتی: لطافت، شیرینی، پرورش، امنیت

سفید: خلوص، تمیزی، جوانی، ملایمت، مهربانی

مشکی: شیک و موزون، کمال، رمزوراز، اغوا کنندگی

طلایی: پرستیژ، گران

نقره ای: پرستیژ، سرد، علمی

محققان بازاریابی نشان دادند که رنگ ها بر عادات خرید اثرگذارند. خریداران احساسی بیشتر به قرمز، نارنجی، مشکی و زرد سلطنتی پاسخ می دهند. خریدارانی که اهل برنامه ریزی و بودجه بندی هستند، بیشتر به رنگهای صورتی، آبی روشن و آبی تیره پاسخ می دهند و خریداران سنتی به صورتی، آبی آسمانی و رنگ گل رز پاسخ می دهند.

می خواهید برخی از اینها را تست کنید؟ شرکت جگوار تولید کننده ماشین های لوکس، وب سایتی لوکس دارد و از ترکیبی از رنگهای مشکی(کمال گرایی) و نقره ای( پرستیژ) بهره گرفته است. بازار جگوار را افرادی با درآمد بالا تشکیل می دهند که به دنبال کمال گرایی و پرستیژ هستند.

چطور می توانید این اطلاعات را بکار بگیرید؟

در ابتدا، اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید. اگر کتاب کودک می فروشید طرح بازاریابی برای پدربرزگها تدارک نبینید. اگر کتاب کودک می فروشید باید در طراحی کتاب ها از رنگ های روشن و اصلی( قرمز، آبی، زرد) استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید درابزار بازاریابی نظیر وب سایت، بروشور و غیره باید تفکرات و گرایش های بزرگسالان هم در نظر گرفته شود، زیرا آنها هستند که این سایت ها و بروشورها را مطالعه می کنند. می توانید از آبی( اعتماد و اطمینان)، صورتی( امنیت، پرورش) و زرد( خوشحالی، تفریح و بازی) استفاده نمایید.

البته، در ابتدا بهتر است در یک بازار کوچک، تبلیغات و رنگ های استفاده شده را تست نمایید و سپس در یک مقیاس بزرگ اقدام به معرفی و به کارگیری آنها نمایید.

ترجمه: محمد حسین انصاری

Share this article:

">
امتياز دهيد:
برترین شرکت های مشاوره مدیریت در سال 2015
مهارت های ضروری برای مدیریت منابع انسانی

Related Posts