مهارت های ضروری برای مدیریت منابع انسانی

b2ap3_thumbnail_86802151.jpgهنگام مصاحبه جهت جذب یک نیروی جدید، مدیران منابع انسانی، افراد را با لیستی از مهارت ها و ویژگی های شخصیتی مشخصی که مورد نیاز شغل است، می سنجند. حالا اجازه دهید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم و ببینیم که برای استخدام یک متخصص منابع انسانی، چه مهارت های کلیدی نیاز است.

این مهارت ها بواسطه سالها کار و مطالعه و استفاده از تجارب مدیران بزرگ در زمینه مدیریت منابع انسانی به دست آمده است. ممکن با این موارد موافق یا مخالف باشد، ولی به هر روی، این مطالب می تواند گستره جدیدی از دانش را در مقابل شما ترسیم کند.

مهارت اول: سازماندهی

مدیریت منابع انسانی باید دیدگاه منضبط و سازماندهی شده داشته باشد. فایل های سازمان بندی شده، مهارت مدیریت زمان قوی و کارایی شخصی، موارد مهمی برای اثرگذار بودن مدیریت منابع انسانی است. مدیران منابع انسانی با زندگی و شغل افراد سروکار دارند، و زمانی که مدیری به کمک در زمینه مواردی نظیر پاداش یا نتبیه یا حل مسئله احتیاج دارد، مدیر منابع انسانی باید موارد خواسته شده را آماده داشته و  به سرعت و دقت به مدیر ارائه نماید.

 

مهارت دوم: عملکرد چندگانه

در یک روز عادی، مدیریت منابع انسانی با موضوعات کاری و شخصی گوناگون کارکنان در هر لحظه در ارتباط است،  از تقاضای ساده یک مرخصی کاری تا استخدام برای یک شغل حساس و پیچیده. هر یک از وظایف یک مدیر منابع انسانی می تواند سخت و حساس بوده و برای کارکنان اهمیت حیاتی داشته باشد.

نیازها و اولویت های دنیای تجارت به سرعت در حال تغییر است و مدیر گاهی به سرعت نیاز به استخدام یا اخراج کارمندی می گیرد و اصلا به این موضوع اهمیت نمی دهد که شما در گذشته این کار را انجام داده اید یا نه. باید به سرعت و دقت این وظیفه را مدیریت کنید.

مهارت سوم: نگاه خاکستری

شگفت انگیز است که درصد بالایی از موضوعاتی که مدیریت منابع انسانی با آنها در ارتباط می باشد، در محدوده خاکستری قرار دارد. آیا این مطلب تبعیض آمیز یا آزاردهنده نیست؟ چه برخورد منطقی باید با آن کرد؟ چه پیشینه ای باید داشته باشید تا بتوانید با بسیاری از موارد متناقض به خوبی کنار بیایید؟ مدیران منابع انسانی باید قادر باشند تا با موارد متفاوت و متناقض به خوبی برخورد کرده و از بهترین اطلاعات در دسترس کمک بگیرند، و باید بدانند چه زمانی از کمک های حرفه ای همکاران، نمایندگان و دیگر متخصصان استفاده نمایند. 

مهارت چهارم: مذاکره

در زمان اتفاقات خاکستری، نیاز به مذاکره بسیار زیاد می شود. گاهی دو یا تعداد بیشتری دیدگاه وجود دارد و مدیر منابع انسانی موفق، می تواند بهترین دیدگاه و یا تلفیقی از آنها را بواسطه مذاکره خوب بین طرفین به کار گیرد. به خاطر داشته باشید که هدف مذاکره باید رضایت طرفین از نتایج نهایی باشد، و این کار به هیچ عنوان ساده و راحت نخواهد بود.

مهارت پنجم: ارتباطات

مدیر منابع انسانی باید با تمام افراد سازمان اعم از مدیران ارشد تا مدیران عملیاتی، و از کارمندان رده بالا تا کارمندان رده پایین ارتباط داشته باشد. و این ارتباط هم  به وسیله مکاتبات اداری، هم سخنرانی در مقیاس کوچک و بزرگ و هم در ابعادی بزرگتر در رسانه های اجتماعی می باشد. این ارتباطات باید متقاعد کننده، قابل باور و به گونه ای باشد که نشان دهنده اهمیت مدیریت منابع انسانی به افراد داخل و مرتبط با سازمان است.

مهارت ششم: رازدار و اخلاق مدار

مدیریت منابع انسانی، وجدان سازمان هستند و باید اطلاعات محرمانه و مهمی را ثبت و ضبط کنند. مدیریت منابع انسانی اجرا کننده دستورات مدیران عالی و نیز نظارت کننده بر اعمال کارکنان هستند که سیاست ها و قوانین، آنگونه که باید و شاید اجرا شود. مدیران منابع انسانی باید شرکت را در مسیر درست هدایت کنند و البته با افرادی که سازمان را از این مسیر خارج می کنند، برخورد کنند. در تمامی این اعمال، مدیریت منابع انسانی باید اطلاعات و اسناد مربوطه را حفظ کرده و نسبت به آنها رازدار و امانتدار باشند و هرگز آنها را برای افراد دیگر و افراد غیرمرتبط فاش نسازند.

مهارت هفتم: تمرکز دوگانه

کارکنان از مدیران منابع انسانی انتظار دارند که حامی و پشتیبان آنها و دل نگرانی هایشان باشند، البته این افراد  باید اجرا کننده دستورات و سیاست های مدیران ارشد هم باشد. گاهی لازم است که مدیریت منابع انسانی از افراد پشتیبانی کند و گاهی نیز باید از سازمان، فرهنگ آن و ارزش هایش. مدیریت منابع انسانی باید بین این دو خواسته که گاهی می توانند متضاد هم باشند، تعادل برقرار نمایند. و کسانی که می توانند این تعادل ظریف را برقرار کنند، به افرادی مورد اعتماد برای همه تبدیل می شوند.

مهارت هشتم: مدیریت تعارض و حل مسئله

گاهی افراد با هم نمی سازند. حتی در سازمان. و این می تواند کارایی سازمان را کاهش دهد. بهره وری بالا به این بستگی دارد که کارکنان تا چه حد در تنش پایین به کار می پردازند. مدیریت منابع انسانی باید همواره راهی برای ایجاد چنین محیطی پیدا کند. در هنگام به وجود آمدن تعارض نیز، مدیریت منابع انسانی باید بهترین تصمیمات را جهت حل مسئله اتخاذ کند. مدیریت منابع انسانی بدون توانایی حل مسئله، مؤثر نخواهد بود.

مهارت نهم: مدیریت تغییر

امروزه بسیاری از سازمان ها در وضعیت متغیری قرار دارند. نیروهای کار، وظایف کاری، شغل ها، نیاز سازمان ها و مدیران، تمامأ در حال دگرگونی و تغییر است. مدیریت منابع انسانی باید این تغییرات را شناسایی کرده و با آن تطبیق پیدا کند و  خود به عنوان عاملی جهت مدیریت تغییر باشد نه اینکه اسیر دست تغییرات دنیای تجارت شود.

در پایان لازم به ذکر است که نباید نگاه به مدیریت منابع انسانی به صورت یک واحد مجزا باشد، مدیریت منابع انسانی باید در تمامی سیاست گذاری ها و تصمیم گیریهای سازمانی دیده شده و اثرگذار باشد.

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
روانشناسی رنگ در بازاریابی
فرآیند فروش، باید جزیی از استراتژی بازاریابی باشد

Related Posts