چطور فروش خود را افزایش دهیم

b2ap3_thumbnail_20150131-145823.jpg

فروش یک کلمه بسیار جذاب برای صاحبان مشاغل است. فروش می تواند باعث افزایش گردش مالی و بعضا سود آوری بیشتر تجارت شما و نهایتا رضایت سهامداران و کارمندان گردد.

اما چطور میتوانیم فروش خود را افزایش دهیم و سهم بیشتری از بازار را به خود و محصولات و خدماتمان اختصاص دهیم؟ این سوالی است که کارآفرینان، صاحبان مشاغل و مدیران و مشاوران فروش همیشه از خود می پرسند و شاید برای شما هم دانستن این امر بسیار جذاب و یا حتی ضروری باشد.

هرچند افزایش فروش و نگاه داشتن سطح فروش در یک میزان قابل قبول امریست که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق بوده و می بایست مشاوران بسیار زبده با بررسی و تحلیل بازار یک برنامه مدون بر اساس مشخصات کسب و کار، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن را به شما ارائه نمایند اما در این مقاله 10 مورد که در کنار هم منجر به افزایش فروش شما میشوند و بارها آنها را در کسب و کارهای مختلف آزمودم معرفی میکنم.

 بازار هدف خود را شناسایی کنید.

این کاریست که قبل از انجام هر کاری باید روی آن تمرکز کنید. مشتریان محصول یا خدمات شما چه کسانی هستند و فرهنگ خرید آنها چگونه است ؟ در صورتی که دقیقا بدانید به چه کسی قرار است محصول خود را بفروشید آنگاه عملیات فروش بسیار ساده تر، سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود.

  • برنامه فروش مشخصی داشته باشیم.

داشتن یک برنامه فروش مدون که از قبل نحوه و میزان احتمالی و شرایط فروش ما را در موقعیت های زمانی و مکانی مختلف مشخص کرده باشد باعث می گردد در شرایط مختلف بازار غافلگیر نشده و از قبل خود را برای شرایط مختلف آماده کنیم.

  • چرا مشتریان باید محصول ما را بخرند؟

پاسخ این سوال علاوه بر اینکه خود راه کارهای فروش خوبی را در اختیار ما قرار می دهد، باعث میشود ما مزیت رقابتی کالا و نحوه تبلیغات کالا یا خدمات خود را شناسایی کنیم. اگر پاسخ مناسبی پیدا نکردید مسلما دیگران هم برای خرید از ما به سختی متقاعد خواهند شد. پس حتما این سوال را از خود پرسیده و پاسخ خود را با پاسخ رقیبان مقایسه کنید.

  • یک طرح فروش را برنامه ریزی کنیم.

یک طرح فروش برنامه ای است که وسوسه خرید را در مشتریان افزایش می دهد. این طرح میتواند خیلی ساده مانند چند درصد تخفیف فصلی یا مناسبتی باشد و یا در طرحهای بهتر ارائه محصولات یا خدمات بیشتر با هر خرید و یا سیستم های تشویقی دیگر. هر چه که هست باید طرح فروش شما جذاب و منجر به افزایش فروش گردد.

  • با مشتریان قبلی تماس بگیرید.

مسلما شما تعدادی مشتری که قبلا از شما خرید کرده اند دارید. این ها افرادی هستند که یک یا چند بار به کسب و کار شما اطمینان نموده و تجربه خرید از شما را دارند. فروش به مشتریان راضی قبلی یکی از راحت ترین روش های افزایش فروش است. گروهی را برای تماس مجدد با این مشتریان آموزش داده و طرح فروش جدید خود را به اطلاع آنها برسانید. پیاده سازی یک سیستم ارتباط با مشتری موثر برای آینده کسب و کار شما هم می تواند بسیار مفید باشد. همیشه برنامه و استاندارد مشخصی  برای سنجش رضایتمندی مشتری داشته و آن را پیگیری کنید.

  • بازاریاب استخدام کنید.

اولا بدانید بازاریاب با فروشنده و یا اصطلاحا ویزیتور متفاوت است. بازاریاب کسی است که بازار های جدیدی که شما آنها را نمی شناختید شناسایی و به شما معرفی میکند. مهمتر از بازاریاب میتواند یک مشاور بازاریابی و تیم هماهنگ کننده آنها باشد. سعی کنید سطح ارتباطی خود را افزایش داده و محدوده جغرافیایی بازار خود را گسترش دهید. به بازاریاب های خود نحوه معرفی محصول و برند خود را آموزش دهید تا به بهترین نحو شما را معرفی نمایند.

  • تبلیغات کنید.

شاید بسیاری از افراد اولین آیتمی که برای افزایش فروش پیشنهاد می دهند تبلیغات باشد. چند روز پیش زمانی که با گروهی از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت بازگانی و بازاریابی مصاحبه کاری میکردم این سوال را که چه راه کاری برای افزایش فروش یک بنگاه اقتصادی پیشنهاد می دهید از آنها پرسیدم. برایم بسیار جالب بود که بیش از 80 در صد آنها تبلیغات را به عنوان اولین گزینه معرفی می کردند. اما حقیقت چیست ؟ بله تبلیغات ابزار بسیار خوبی برای افزایش فروش است اما بدون داشتن یک استراتژی مشخص و شناسایی بازار هدف و مزیت رقابتی محصول ممکن است زیان آور نیز باشد. بنابراین ابتدا مراحل قبلی را به دقت پیاده سازی کرده و تبلیغات را به عنوان ابزار معرفی محصول و طرح فروش خود مورد استفاده قرار  دهید.

یکی از بهترین روش های فروشی که امروزه به کمک بسیاری از بنگاه های اقتصادی و حتی مشاغل خانگی شتافته بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیکی است. هر چند ورود به این عرصه بسیار جذاب و بعضا ساده و ارزان است اما باید بدانیم با توجه به پیچیدگی رفتار مشتریان در فضای مجازی، نحوه ورود ما به این عرصه بسیار مهم و حیاتی است. به شما توصیه میکنم حتما قبل از برنامه ریزی و ورود به فضای مجازی با یک مشاور مدیریت کاردان و چند متخصص تجارت الکترونیک مشورت و یک استراتژی خوب برای ورود به این عرصه انتخاب و اجرایی کنید.

  • وضعیت فروش را مرتبا آنالیز کنید.

اطلاعات نقش بسیار اساسی در نحوه تصمیم گیری و رفتار ما ایفا می کنند. داشتن اطلاعات دقیق همیشه موجب اتخاذ تصمیمات آگاهانه و پیش بینی بهتر شرایط میگردند. علاوه بر آن توصیه میکنم هرگز به اولین جرقه های افزایش فروش راضی نشده و به کار خود ادامه دهید و سعی کنید همیشه ایده های جدیدی برای فروش داشته باشید. فروش خود را تا جایی که به کیفیت ارائه محصول یا خدمات لطمه ای وارد نمی کند افزایش دهید.

  • خود و کارمندانتان را تشویق کنید.

همانطور که برای مشتریان خود طرح های خاص فروش ارائه می دهید. یک سیستم تشویقی برای فروشندگان و کارمندان و حتی خودتان در نظر بگیرید. تشویق بدون تبعیض و با برنامه همیشه باعث ایجاد انگیزه در فروشندگان شما خواهند شد.

 موارد ذکر شده یک برنامه کلی برای افزایش فروش است. در فضای رقابتی و رکود همیشه کسی بیشتر می فروشد که بهترین پیشنهاد برای مشتری را داشته و از دانش و خلاقیت در کار خود بهره مند باشد.

 وحید زارعی بهمن 93

 

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی ...
چرا مدیریت زنجیره تامین کشسان؟

Related Posts