بازاریابی ورزشی چیست؟ (بخش اول)

بازاریابی ورزشی چیست؟

بسیاری بر این باورند که بازاریابی ورزشی، یک زیرمجموعه از بازاریابی است. به این معنی که تئوری های بازاریابی و فعالیت های انجام شده در بازاریابی کالاها و خدمات را می توان به صنعت ورزش تعمیم داد و بازاریابی ورزشی را خلق کرد. اما این تصور، نشان از نگاهی بسیار سطحی، غیرحرفه ای و کوته بینانه به بازاریابی ورزشی می باشد.

بازاریابی ورزشی جنبه های بسیار منحصر به فرد و پویایی دارد و دلیل آن نیز می تواند به سبب منحصر به فرد بودن و متفاوت بودن صنعت ورزش از صنایع دیگر باشد. نظریه پردازی و اجرای این تئوری ها در بازاریابی ورزش کاملأ متفاوت از دیگر صنایع خواهد بود، اما این تفاوت ها چه هستند...؟

 

اگر یک مشتری، وفادار به یک محصول باشد توقع داریم که او به خرید آن محصول ادامه دهد. این مشتری وفادار ممکن است محصول را از مکان های متفاوتی غیر از نمایندگی های رسمی تولید کننده، خرید نماید و حتی ممکن است بعد از مدتی به سمت محصولات مشابه گرایش پیدا کند. شما مشتریان وفادار به یک محصول را نمی بینید که تی شرتی با مارک آن محصول تولیدی را بر تن کنند. حتی بسیاری از مشتریان، بسیار محدود سایت های اینترنتی تولید کنندگان را مورد بررسی قرار می دهند. خرید محصولات و خدمات حتی برای مشتریان وفادار، در ابتدا یک تصمیم اقتصادی بر مبنای درک ارزش یک محصول در برابر مبلغ پرداخت شده برای آن است و هرگاه مشتری احساس نماید در برابر پولی که برای یک کالا یا خدمت می پردازد، ارزش کمتری را دریافت می کند بدون شک دست از خرید برداشته و به سمت شرکت های رقیب و محصولات مشابه می رود.

 

 

در حالیکه در ورزش، نوع رفتار مشتریان ورزشی بسار متفاوت است. اگر شخصی طرفدار یک تیم ورزشی، حتی یک تیم بازنده باشد، می توانیم با احتمال زیاد پیش بینی کنیم که طرفدار فعالیت های زیر را انجام خواهد داد:

  • فعالیت ها، رفتار و اعمال تیم و بازیکنان تیم را در داخل و خارج زمین دنبال می کند( از طریق سایت، روزنامه، تلویزیون، رادیو، دنیای مجازی و غیره)
  • محصولات تجاری و تبلیغاتی باشگاه را خریداری می کند( تی شرت، کلاه، شال، کاپشن، کیف و غیره)
  • برای دریافت امتیاز صندلی دائمی به منظور خرید بلیط تمام بازیهای تیم در طول فصل، پول می پردازد.
  • برای دیدن بازیهای تیم محبوب خود به خارج از شهر، استان و یا کشور خود مسافرت می کند.
  • از باشگاه برای انجام فعالیت هایی از قبیل ساخت استادیوم یا موارد مشابه با پرداخت کمک های مالی، حمایت می کند.
  • زمان های قابل توجهی را برای حضور، تماشا و بحث درباره بازی های تیم مورد علاقه خود، اختصاص می دهد.

درحالیکه مشتریان بسیاری از کالاها و خدمات، قیمت، مسائل اقتصادی و ارزشمندی اقتصادی را به عنوان اولین و مهمترین عامل برای تصمیم خرید در نظر می گیرند، طرفداران ورزشی بیشتر از تصمیات احساسی خود استفاده می کنند و ارزشمندی احساسی در ورزش و صنعت ورزش نقش بازی می کند. اگر تصمیمات خرید برای مشتریان سایر حوزه ها توسط سمت چپ مغز که مرکز اتخاذ تصمیمات عقلانی است گرفته می شود، تصمیم برای طرفداران ورزش توسط قسمت راست مغز که مرکز احساسات و عواطف است گرفته خواهد شد. صنعت ورزش، طرفدار داشته و طرفدار محور است اما دیگر صنایع مشتری داشته و مشتری محور می باشند و تلاش در صنعت ورزش، یافتن طرفدار است نه مشتری و اینکه بتوانیم افراد را طرفدار تیم نماییم و نه مشتری تیم. و این مطلب به عنوان اولین تفاوت بنیادین بین بازاریابی ورزشی و بازاریابی کالاها و خدمات دیگر شناخته شود.

بازاریابی ورزشی حداقل در ده مورد با بازاریابی کالا و خدمات تفاوت دارد که در آینده به معرفی این حوزه ها خواهیم پرداخت.

Share this article:

">
امتياز دهيد:
تعيين رفتار کاربران در شبکه هاي اجتماعي
چهار عامل کليدي جهت ارائه خدمات فوق العاده به مشتر...

Related Posts