مشاوره مدیریت ، امروز یا فردا

b2ap3_thumbnail_Watch-and-Time--4.jpgمباحث بهبود کسب و کار، همایش های مختلف بازاریابی و فروش و برند سازی امروز بسیار داغ و پر رونق است، یکی از محاسن رکود اقتصادی و کاهش درآمد ها جستجوی مدیران برای یافتن راهکارهای بهبود و افزایش مشتریست. اما دراین میان جمله معروف جان اف کندی تفاوت مدیران هوشمند و با برنامه و دیگران را مشخص می کند:

 "The time to repair the roof is when the sun is shining." 

هر چند ما گمان می کنیم  ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، اما واقعیت این است که شرکت هایی که قبل از ورود به بحران برنامه ریزی و راه کار های لازم جهت برون رفت از مشکلات را انجام داده اند با عارضه های کمتری روبرو هستند.

عموما بسیاری از مدیران زمانی به سراغ خدمات مشاوره مدیریت می روند که کسب و کارشان دچار مشکل شده و معمولا بودجه کافی برای پیاده سازی راه کار های جدید و هوشمندانه را نداشته  و در این موقعیت توقع معجزه از مشاور خود را دارند. علاوه بر این تمرکز مشاور در چنین موقعیتی بر روی عارضه یابی و بر طرف کردن ایرادات خواهد بود و نه دقیقا بر روی برنامه ریزی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار.

 

امروزه اهمیت استفاده از مشاورینی خلاق و متخصص بر کسی پوشیده نیست اما سوالی که غالبا در این حوزه ذهن مدیران را به خود مشغول میکند این است که چه زمانی از حضور مشاور استفاده کنند. در سالهایی که در این حوزه فعالیت داشته ام این جمله مدیران و صاحبان مشاغل را به دفعات شنیده ام. "فعلا تا جایی که خودم میتوانم کار را پیش میبرم " و این جمله بعضا برای کسب و کار ها بسیار گران تمام میشود. 

باید این موضوع را بدانیم که استفاده از خدمات مشاوره مدیریت بر اساس نوع آن زمانبندی خاصی را می طلبد. اگر در حال شروع یک کسب و کار هستید حتما باید در مورد شرایط سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری مشاوره دریافت کنید. در موارد زیادی شاهد آن هستیم که اصولا یک کسب و کار که هزینه بسیار زیادی هم برای راه اندازیش شده و عمدتا سرمایه گذار با کمک از منابع بانکی اقدام به راه اندازی آن نموده اصولا دارای توجیه اقتصادی نیست و در چنین شرایطی بهبود و توسعه این بنگاه اقتصادی کاری دور از دسترس خواهد بود.

پس از دریافت طرح و اطمینان از توجیه اقتصادی نوبت به راه اندازی و تدوین سند استراتژی سازمان می رسد. این مرحله از کار که بسیار حساس و تخصصی است بر اساس اهداف سرمایه گذاران و طرح، تدوین شده و امروزه مشاورین متخصص توصیه میکنند که همزمان با راه اندازی، علاوه بر استراتژی کلی سازمانی نگاه جامعی به استراتژی برندینگ ، استراتژی بازاریابی و تجارت الکترونیک بصورت پیوسته و مرتبط داشته باشیم.

لذا همانطور که مشخص شد تمام این مراحل از ابتدا باید با دقت بررسی و تدوین شده و قدم گذاشتن در عرصه تجارت صرفا با یک ایده و یا نگاه به دیگر کسب و کار های مشابه موفق میتواند خسارت بار باشد.

در صورت وجود یک کسب و کار مبتنی بر استراتژی و دارای توجیه اقتصادی دریافت مشاوره بازاریابی ، مشاوره منابع انسانی و یا استاندارد سازی و اخذ گواهینامه ایزو میتواند در مراحل بعدی و هر زمان دیگری اتفاق بیافتد اما دریافت مشاوره بازاریابی برای کسب و کاری که مزیت رقابتی، سند استراتژی و مهم تر از همه توجیه اقتصادی ندارد نمی تواند خیلی موثر باشد.

یکی دیگر از آسیب هایی که در حوزه کسب و کار و تلاش برای بهبود آن وجود دارد این تفکر است که مدیران و صاحبان مشاغل گمان کنند با شرکت در همایش های مختلف و کارهای مشابه میتوانند کلیه نیازهای تخصصی کسب و کار خود را برطرف نمایند. بدیهی است که تبلیغات جذاب این همایش ها باعث میشود بسیاری از افراد و صاحبان مشاغل جهت بهبود کسب و کارشان اقدام به شرکت در این نوع همایش ها کنند. البته هدف من تکذیب تاثیر مثبت برخی از این سمینارها و جلسات نیست اما اینکه شرکت در این همایش ها جایگزین استفاده از خدمات مشاوره مدیریت شود واقعا زیان بار خواهد بود.

دانستن این نکته ضروری است که هر کسب و کاری بر اساس نوع، شرایط مکانی، رقبا، میزان سرمایه و زمان ورود به بازار و هزاران دلیل دیگر شرایط متفاوتی را داشته و نمیتوان یک نسخه واحد برای بهبود همه آنها نوشت. این انتظار که ایرادات  کسب و کار ما با شرکت در یک  همایش برطرف شود مانند این است که یک بیمار قلبی با شرکت در یک همایش سلامت قلب انتظار بهبود داشته باشد. هرچند افزایش دانش دریافت برخی تکنیک ها و ایجاد انگیزه برای بهبود عموما تاثیراتی است که بعد از شرکت در این همایش ها بدست می آید اما حضور یک کارشناس مدیریت ، بازاریابی و ... در بطن کسب و کار ما مشابه معاینه دقیق پزشک و انجام آزمایشات صحیح و سپس ارائه نسخه توسط پزشک برای آن بیمار قلبی می باشد.

اما توصیه من برای داشتن یک کسب و کار بهتر برنامه ریزی در موقعیت زمانی بهتر بوده و یاد آوری آن جمله که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است .

 

وحید زارعی 

فروردین 94

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
صنعت ورزش حرفه ای
صحه گذاری

Related Posts