افزایش بازدید و فروش با بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو (بخش اول)

b2ap3_thumbnail_Search-Engine-Optimization-.jpg

براي شبكه جهاني اينترنت بعنوان يك ابزار ارتباطي و رسانه متعامل كاركردهاي فراواني متصور است اما جلب مخاطب و جذب بازديدكنندگان بيشتر، براي غالب حامل هاي رسانه اي برترين هدف وجودي محسوب مي شود. در واقع مهمترين هدف ابزارهاي بازاريابي در دنياي واقعي و البته در دنياي وب، آوردن بازديد كنندگان به سايت مورد نظر است. بهينه سازي موتورهاي جستجو كه امروزه يكي از ابزارهاي مهم بازاريابي اينترنتي است ، بعنوان روش جذب اين ترافيك هدفمند، با شناسايي، پياده سازي و اجراي الگوريتم هاي مورد نظر موتورهاي جستجو در سايتها ، نقش مهمي در جذب كاربران به سايتها و تبديل آنان به مشتري ايفا مي كنند . در اين بخش بايد ديد آيا الگوهاي پياده شده توسط سايتهاي ديگر در زيرساخت خط و زبان فارسي و جامعه كاربران ايراني پاسخگو مي باشد يا خير؟ و ميزان اثرگذاري كدام روش موجود بيشترين تاثير را در اين جامعه خواهد داشت؟ و در نهايت بايد ديد تغييرات انجام شده تا چه حد بر اهداف اوليه يعني بالا بردن كارآيي و افزايش بهره وري مجموعه تاثير گذاشته و موفقيت در چهارچوبهاي تعريف شده بدست آمده است!

والبته بايد اين واقعيت مورد بررسي قرار گيرد كه جايگاه و ميزان ترافيك هوشمند در ميان كاربران ايراني چيست؟ و در صورت اثبات وجود بخش قابل توجه اين نوع ترافيك در ميان كاربران اینترنت، آيا از طريق الگوريتم هاي موجود، امكان هدايت و استفاده از اين پتانسيل بالقوه براي بازاريابي وجود دارد يا خير؟

اين سوالات، راهبرد اساسي تحقيق مذكور بوده است. بهينه سازي سايت كه با روش seo، انجام گرفته ميبايست در اين تحقيق مورد آزمون قرار گرفته تا ميزان تاثير گذاري آن، كارايي و افزايش بهره وري سايت ها در موتورهاي جستجو مشخص شود.

بازاريابي مبتني بر موتورهاي جستجو يك استراتژي بازاريابي شامل پروسه هايي براي ارتقاي ديده شدن سايت، در موتورهاي جستجو است، در واقعاين نوع بازاريابي بخشي از بازاريابي الكترونيك محسوب ميشود كه با افزايش قابليت ديده شدن سايت در ليست فهرست نتايج جايگاه سايت را نتايج جستجوي تقاضا شده از سوي كاربران بالا برده و باعث افزايش تعداد بازديد كنندگان سايت مورد نظر خواهد شد. افزايش حجم مخاطبان ، جلب توجه بازار هدف و در پي آن تبديل مخاطبان و مشتريان بالقوه به مشتريان بالفعل از جمله برنامه هاي سيستم براي رسيدن به موفقيت تجاري محسوب ميشود، در مورد اكثريت قريب به اتفاق سايتها و پايگاههاي الكترونيك دنياي مجازي نيز، فعالان عرصه تجارت الكترونيك، آوردن بيننده به سايت را براي موفقيت در دنياي وب و تجارت آنلاين ضروري مي دانند. ماهيت خدمات و كالاي قابل ارائه در سايت مي تواند طيفي به گستردگي تمام نيازهاي مخاطبان داشته باشد، دراين ميان، اولين پارامتر مهم ، حضور و بازديد افراد از سايت مورد نظر است.

 

همانطور كه سيستمهاي تجاري بدون مشتري و مخاطب ، در چرخه اضمحلال قرار ميگيرند، پايگاههاي الكترونيك بدون بيننده و بازديد كننده نيز در چرخه مرگ آنلاين قرار خواهند گرفت. روش هاي مختلف براي افزايش مشتريان وجود دارد، از قبيل، پرداخت به ازاي كليك (قرار گرفتن پايگاه الكترونيك در موقعيت مناسب جستجوگرها) و پرداخت وروديه است. اما راهي بدون پرداخت هزينه به موتورهاي جستجوگر وجود دارد كه كوتاه مدتي است كه شبكه هاي سايبري جهان شاهد افزايش استفاده از آن ميباشند. بهينه سازي موتورهاي جستجو ياSEO يعني قرار گرفتن وب سايت در بالاترين جايگاه ممكنه در ليست جستجوي طبيعي جستجوگرها، بهترين راه براي افزايش مشتريان و انتقال ترافيك هدفمند به سوي درگاه مورد نظر ميباشد. در اين مقاله اين مسير را طي خواهيم كرد.

بازاريابي ميتني بر موتورهاي جستجو

بازاريابي موتورهاي جستجو در واقع تلفيقي از هنر و دانش است كه با پيچيدگي هاي رفتار انساني ادغام مي شود و با در نظر گرفتن اولويتهاي زباني، تكنيكهاي بازاريابي، تجزيه و تحليل شرايط و فناوري مناسب باعث ميشود تا بازديدكنندگان مورد نظر به سايت هدايت شده و از يك مشتري بالقوه به متشري بالفعل تبديل شوند. البته بايد در نظر داشت كه جستجوگرهاي بزرگ و معروف و ليست نتايج آنها دقيقا مانند اهداف متحركي هستند كه دستيابي به آنها و جايگاه مناسب در رتبه بندي آنها كار ساده اي نيست، هر كدام از جستجوگرها از متد و سبك خاص خود پيروي ميكنند و الگوريتم و فرمول هر سيستم جستجو، ميزان ارتباط بين درخواست كاربران و سايتهاي موجود را مشخص ميكند. الگوريتم ها پيوسته در حال تغيير و رتبه سازي جديد هستند و بر يك اساس كاملا محرمانه سعي در قانونمند كردن ارتباط كليدواژه ها با پايگاه هاي الكترونيك از ديدگاه خود دارند.

پرداخت به ازاي كليك

روش پرداخت به ازاي كليك نوعي تكنيك از بازاريابي موتورهاي جستجوگر است كه بر اين اساس مبلغ مشخصي به ازاي هربار كليك شدن سايت از سوي محل نتايج جستجو به موتورهاي جستجو پرداخت ميشود. در اين روش موتور جستجو رده بالاي ليست نتايج جستجوي خود را در اختيار كليدواژه ها و تبليغات مورد نظر سايت هاي علاقمند گذاشته و هر بار فردي از طريق كليك كردن بر اين ليست به سايت تبليغ دهنده وارد شود، هزينه توافق شده براي آن سايت در نظر گرفته ميشود. اين نوع تبليغ به نوعي حاصل از بازاريابي وابسته يا شخص سوم است. بازاريابي شخص سوم امكاني را در اختيار مجموعه هاي حقيقي و حقوقي قرار ميدهد تا با تبليغ و ايجاد بازار براي محصول آن شركت سهمي را نيز نصيب خود بكنند، سابقه اين رويه در روشهاي قديمي تر پرداخت به ازاي عملكرد است كه توسط بسياري از شركت ها با روشهاي مجازي و واقعي مورد استفاده قرار مي گرفت و پرداخت به بازارياب بر اساس يك رفتار خاص مخاطبان انجام مي شد، اما امروزه طيف گسترده و متنوع مخاطبان موتورهاي جستجو اين فرصت را در اختيار دارند كه اين سيل متقاضيان را بنابر احتياج و بر اساس يك برنامه مشخص به پايگاه هاي علاقمند هدايت كنند و درآمد قابل توجهي را نصیب خود و برنامه ريزان خود نمايند. در اين روش وبگاه هايي كه مايل به بهبود مكان خود در كمترين زمان ممكن در فهرست نتايج جستجو هستند، مي توانند با پرداخت پول به اين جستجوگرها به هدف خويش برسند.روش پرداخت به ازاي كليك بهترين ، ساده ترين و موثرترين روش براي آگهي دهندگان و تبليغ كنندگان اينترنتي ، جهت بدست آوردن موقعيت بهتر برروي موتورهاي جستجوگر است، زيرا مدتي بسيار كوتاه نتيجه آن مشخص شده و براي مديران و برنامه ريزان قابل لمس خواهد بود و تا زماني كه تمايل براي حضور در اين موقعيت وجود داشته باشد و هزينه هاي لازم به موتورهاي جستجو پرداخت شود ترافيك وارده به سايت ادامه خواهد داشت.

در اين روش با اعلام كليد واژه هاي مورد نظر به موتور جستجو ، پروفايل اختصاصي تهيه مي شود كه در آن عنوان مورد نظر، توضيح در مورد كالا و خدمات (كه قبلا بوسيله اسپايدر و كراولرها تهيه ميشد) و آدرس مورد نظر درج شده است. با مراجعه جستجو گران و تلاش براي جستجوي كليدواژه هاي انتخاب شده، پروفايل مورد نظر به صورتهاي عنوان شده و البته در صدر نتايج به نمايش درمي آيد. در اين روش غالبا هزينه سرويس براساس ميزان كليكهايي كه بر روي لينك تعبيه شده، انجام ميشود، محاسبه خواهد شد كه در موتور هاي جستجوي مختلف معمولا هزينه هاي متفاوتي را در بر دارد. و بنا بر يك قانون ساده اقتصادي هر چه ش ركتهاي مشابه بيشتري وارد رقابت تبليغاتي PPC ميشوند، يعني با بالا رفتن تعداد متقاضيان، هزينه تبليغ لينك هايي كه در صدر قرار ميگيرند افزايش مييابد، اين رقم گاهي از چند سنت آغاز شده و به چند ده دلار به ازاي هر كليك مي رسد.

محاسبه رقم قابل پرداخت شركتهايي كه از اين سرويس استفاده ميكنند با توجه به ميزان كيليكهاي انجام شده در هر ماه مي تواند به ارقام نجومي برسد كه كمي از دايره تصور خارج است در اين روش برخلاف سيستمهاي گذشته كه هزينه هاي تبليغاتي بصورت غيرهدفمند انجام ميشد، كاملا آگاهانه و بر اساس ترافيك هدايت شده به سايت محاسبه و پرداخت ميشود، بنابراين صاحبان سايت مطمئن هستند كه تنها براي بازديدهاي بر اساس نياز از مبادي مورد نظر پول خواهند پرداخت و در قبال آن ميتواننند اطلاعات دقيقي مبني بر اينكه بازديدكننده مورد نظر از چه كشوري، چه زماني، از كدام طريق، با چه علاقمندي و. . . بوده ، از سايت شان بازديد كرده است و علاوه بر اين صاحبان سايت توانايي درخواست ميزان معيني بازديد تا سقف خاصي يا ميزان مشخصي هزينه را در يك دوره زماني معين خواهند داشت.

نكته مهم ديگري كه در اين روش قابل توجه خواهد بود اين است كه اين نتايج بعلت پرداخت و حمايت مالي (اسپانسري) از موتور جستجوي مورد نظر ، در ليست فهرست نتايج در صدر بوده و حتي قبل از ليست نتايج ارگانيك و جستجوي طبيعي موتورهاي جستجو قرار ميگيرند. در اين روش رتبه و قرار گرفتن در ليست نتايج بسيار سريع انجام ميشود و اين موضوع به معني راه اندازي سريع كسب و كار و جذب مشتريان بالقوه بسوي سايت است . آناليز لغت هاي كليدي انتخابي ، آدرس صفحه فرود كه پس از كليك كلمه كليدي به آنجا برود و بررسي مقدار هزينه براي هر يك از لغات كليدي از ديگر مزاياي اين روش است.

پرداخت وروديه

روش پرداخت وروديه كه يكي از روشهاي بازاريابي بر اساس موتورهاي جستجو است بر اساس پرداخت هزينه اي به سايتهاي جستجوگر برنامه ريزي شده تا با دريافت اين مبلغ، اطلاعات سايت مورد نظر را در بانك اطلاعات خود ذخيره كرده و در جستجوها استفاده كنند. در حقيقت اين روش هم يك سيستم پرداخت به موتورهاي جستجو است براي اينكه محتويات سايت را نمايه كنند، اين روش PFI و يا PPI نيز ناميده مي شود. اين روش براي برخي موتورهاي جستجو كه ربوت اسپايدر ندارند (و البته بجز موتورهاي دستنويس) تنها راه ورود اطلاعات محسوب ميشود و در صورتي كه اين موتور جستجوگر يكي از محبوب ترين سايت هاي مورد علاقه كاربران باشد، اهميت اين نوع بازاريابي كاملا مشخص ميشود. البته بسياري از سايتهايي كه ربات هاي اسپايدر و كراولر قوي نيز دارند براي كسب درآمد و بالاتر رفتن سرعت ثبت سايتها اقدام به استفاده از اين روش مي كنند، اما در صورتيكه عجله اي براي ورود اطلاعات به بانك ديتا نداشته باشيم، ميتوان صبر كرد تا اسپايدرها در مدت زماني كه منوط به محبوبيت سايت و ميزان لينك هاي مبادله شده آن با ديگر سايت ها است به پايگاه الكترونيك مورد نظر سر بزنند و بدون هيچ گونه هزينه اي آنرا در مجموعه خود وارد كنند.

سرعت نمايه شدن پايگاهها در اين روش بسيار بالا مي رود زيرا برخلاف رويه قديمي كه ربات هاي نرم افزاري بايد بر اساس سايت ها و لينكها ، پايگاه مورد نظر را مي يافتند، در اين روش ، رباتها مستقيما و در مدت زمان كوتاهي از ثبت نام، به سراغ سايت رفته و آنرا در بانك داده هاي خود ذخيره مي كنند. در اين روش ، احتمال قرار گرفتن سايت بعنوان يكي از هزاران رويه اسپمينگ موجود در اينترنت ، كاهش يافته و چهارچوب واقعي آن توسط موتورهاي جستجو شناسايي ميشود. در روش پرداخت به ازاي ورود، سايت بصورت منظم و بسته به شرايط و قوانين موتور جستجو، توسط رباتهاي موتور مورد نظر بازبيني شده و بررسي ميشود. پرداخت به ازاي ورود، تنها براي صفحه اصلي سايت انجام ميشود و براي ساير صفحات نيازي به پرداخت هزينه نيست و تا زمان مورد قرارداد (كه به ازاي پرداخت و براي هر موتور جستجو بر اساس قوانين آن بصورت جداگانه تعيين مي شود) ، بازبيني صفحات توسط رباتهاي نرم افزاري بصورت مشخص انجام خواهد شد.

با توجه به ايتكه در اين روش پايگاه الكترونيك و صفحات آن توسط موتورهاي جستجو و بر اساس برنامه زمانبندي منظم بازبيني ميشود، اطلاعات موجود و بروز شده در آن ، در مدت زمان كوتاهي در بانك اطلاعات موتورهاي جستجو قرار گرفته و در اختيار كاربران قرار مي گيرد. اين زمان مي تواند بين چند روز تا يك هفته متغير باشد ولي در غير اين صورت، نتيجه بروزآوري سايتها ممكن است تا چند هفته و ماه ها بطول انجامد.

تقلب در بهينه سازي

بسياري از فعاليتهايي كه براي بهينه سازي سايتها و پايگاههاي الكترونيك مورد استفاده قرار ميگيرد، مورد علاقه و تاييد موتورهاي جستجو است زيرا ماهيت اين فعاليتها، بهبود وضع سايتها براي استفاده و ورود رباتهاي موتور جستجو است. اما رده خاصي از بهينه سازي نيز با عنوان بهينه سازي كلاه سياه يا روشهاي تقلب وجود دارد كه با واكنش شديد موتورهاي جستجو مواجه است. اين فعاليت ها ميتونه تنوع و انواع زيادي داشته باشه با استفاده از مولفه هاي مورد توجه موتورهاي جستجو تاثيري رو بر نحوه رتبه بندي نهايي داشته باشه اما به هيچ عنوان استفاده و نفعي براي كاربرنهايي نداشته و در صورت آگاهي سيستم هاي جستجو به شدت با آنها مقابله شده و حتي ممكن است به حذف سايت از بانك داده ها منجر شود و ورود مجدد سايت نيز به مجموعه ممنوع گردد. نكته مهم در روشهاي تقلب اين است كه حتي ممكن است در يك بازه زماني موفقيتي در كسب رتبه هاي بالا بدست آيد اما كوتاه و بسيار گذرا خواهد بود. توجه بيش از حد سيستمهاي جستجو براي مبارزه با فعاليتهاي متقلبانه تا جايي رسيده است كه نرم افزارهاي خاص و الگوريتمهاي بسيار دقيق براي مبارزه به آن طراحي شده و سيسيتم دريافت گزارشات به كاربران اين اجازه را ميدهد كه در صورت مشاهده چنين موضوعي، آنرا به مديران سيستمهاي جستجو اعلام كنند، از سوي ديگر وجود رقبايي كه بصورت دقيق فعاليتهاي ديگران را زير نظر دارند ، ريسك استفاده از اين روشها را به حداقل ميرساند و ليست هاي سياه را به كابوسي براي بازاريابان موتورهاي جستجو تبديل كرده است.

در صورتي كه يك موتور جستجو دلايلي مبني بر تعمد صاحبان سايت بر دستكاري نتايج از طريق مولفه هاي سايت را بيابد به خود اجازه برخورد سريع با صفحه متقلب يا كل سايت را ميدهد بنابراين دوري از هرگونه تقلب يا فريب دادن سيستم ها به تمامي كاربران توصيه ميشود، نمونه هايي از اين موراد و روشهاي متقلبانه عبارتند از:

استفاده از كليدواژه هاي غيرمرتبط اما محبوب: يكي از معمولترين روشهاي تقلب در بهينه سازي قرار دادن و استفاده از كليدواژه هاي محبوب و در عين حال غيرمزتبط با محتوي پايگاه الكترونيك است.. استفاده از اين كليدواژه ها تنها بدليل محبوبيت آنها و علاقه كاربران به اين موضوع است و ممكن است كوچكترين ارتباطي با محتوي و موضوع سايت نداشته باشند.

براي مثال استفاده از اسامي هنرپيشگان و افراد مشهور در برچسب متا يكي از راهكارهاي معمول در اين روش است. شايد استفاده ناآگاهانه از اين روش نيز يكي از بزرگترين اشتباهات مديران سايتها باشد كه مانع از دريافت مزاياي سيستمهاي جستجو براي سايتهاي خود ميشوند. اصولا هرگاه كليدواژه اي در متن و بدنه اصلي سايت موجود نباشد نبايد آنرا در برچسبهاي مختلف بعناون كليدواؤه مطرح نمود.

متن مخفي: براي بدست آوردن رتبه هاي بالا در موتورهاي جستجو، بايد كليدواژه هايي كه كاربران در موتورهاي جستجو استفاده ميكنند، در سايت مورد استفاده قرار گرفته باشد. يكي از راههاي مورد استفاده، قرار دادن كليدواژه ها در سايت، بدون ايجاد تغيير ظاهري در طراحي و نماي سايت است. استفاده متن مخفي از روشهاي مختلفي انجام پذير است كه استفاده از حروف همرنگ زمينه، قرار دادن متن مخفي در فرم هاي HTML، استفاده از لايه هاي پنهان در طراحي و . . . از راههاي مورد استفاده غيراخلاقي در مخفي كردن متون براي بالا بردن چگالي كليدواژه و افزايش رتبه در موتورهاي جستجو است.

ريز متن: بسياري از طراحان كه از روشهاي تقلب استفاده ميكنند، به اين نتيجه رسيده اند كه متن مخفي ميتواند منجر به ممنوعيت حضور در سيستمهاي جستجو شود بنابراين متون را بصورت بسيار ريز و با رنگي كمي متفاوت از پس زمينه در انتهاي صفحه درج ميكنند كه خواندن آن براي كاربران بسيار مشكل و عملا غيرقابل امكان ميشود. با وجوديكه متون ريز مخفي نيستند، ناخوانا هستند يعني اگر متن صفحات حتي بصورت غير عمدي بقدري ريز طراحي شود كه كاربران را دچار مشكل كند، يكي از مصداقهاي تقلب محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.

متن توده اي: متن توده اي تكرار بيش از حد و بي معني كليدواژه ها براي افزايش مصنوعي رتبه در سيستمهاي جستجو است. اين نوع متن ميتواند در هركدام از برچسبهاي HTML مورد استفاده قرار گيرد.

اين متون غالبا بي معني و با تكرار زياد هيچ سودي براي كاربر نهايي نداشته و تنها براي ارتقاء رتبه بصورت مصنوعي مورد استفاده قرار ميگيرد. متن لايه اي: اين نوع تقلب و متون توده اي معنا و عملكرد مشتركي دارند و ممكن است با يكديگر اشتباه گرفته ميشوند، در روش قبلي تنها متون بي معني بصورت اشباع شده در متن جايگزين ميشوند در حاليكه در متن لايه اي در لايه هاي مخفي، بيرنگ يا گرافيكي جايگزين ميشود. براي مثال در اين روش با ساخت يك صفحه كوچك بي رنگ كه blank ناميده ميشود، كليدواژه ها در آن جايگزين ميشوند. و البته از نظر موتورهاي جستحو اگر متون قرار داده شده نتوانند عكسها و لايه هاي فوق الذكر را توصيف كنند بعنوان تقلب محسوب ميشوند. مزارع اتصال48: تلاش براي افزايش محبوبيت اتصلات(لينك) موجود در يك پايگاه الكترونيك ، گروههاي متقلب را تشويق به استفاده از سايتهايي كرد كه تنها هدفشان ايجاد اتصال براي يكديگر با هدف افزايش اعتبار و محبوبيت اتصالات سايت است. براي موتورهاي جستجو استفاده از اين سايتهاي همسايه متقلب كاملا نمونه بارزي از يك تقلب محسوب ميشود و براي استفاده كنندگان اين لينكها تبعات ناخوشايندي در پي خواهد داشت. ممكن است كنترل سايتهايي كه به سوي يك پايگاه الكترونيك لينك ميدهند مشكل باشد اما توجه به لينكهاي خروجي كه در حيطه مزارع لينك قرار دارد و عدم عضويت در مزارل لينك كار چندان سختي براي مديران سايتها نيست.

كارهايي كه نبايد بكنيد.

  • از توليد صفحات آينه اي خودداري كنيد
  • از قابها تا حد امكان كم استفاده كنيد
  • از قالبهاي سنگين و پيچيده كمتر استفاده كنيد
  • محتوي صفحه را بررسي و بازنگري كنيد.
  • از تكرار بيهوده كلمه هايي كه گمان ميكنيد مهم هستند خودداري كنيد.
  • اخلاق اينترنت را رعايت كنيد!

منبع:

نویسنده،کاوه منگلی،دومین کنفرانس بین المللی نظام اداری الکترونیک

ویرایش: صابرلطفی

Share this article:

">
امتياز دهيد:
برترین برندهای شخصی ورزشی دنیا در سال 2014
مراحل ایجاد یک برند و اصول مدیریت استراتژیک برن...

Related Posts