برندینگ با نگاه داخلی به یک تصویر خارجی!

برندینگ مشاوره برندینگ

همه صاحبان تجارت اعم از تولید کنندگان و ارایه دهندگان خدمات تمایل به داشتن یک برند دارند و مایلند در سریع ترین زمان کسب و کار خود را تبدیل به یک نام تجاری معتبر و تاثیرگذار نموده و از این طریق راحت تر و گسترده تر در فضای رقابتی سهم بیشتری از مشتریان را جذب کنند. در این راستا بعضی به صورت کاملا غیر علمی و براساس تجربیات خود تغییراتی در کار  ایجاد نموده و یا به سراغ تبلیغات گسترده  و معرفی بیشتر نام تجاری خود می روند.

آنهایی که اندکی با سیستم های برندینگ آشنا بوده و می دانند که نیاز به ایجاد تغییراتی در سازمان برای هویت سازی دارند به سراغ شرکت های مشاوره مدیریت و یا یک مشاور برندینگ رفته و ضمن تدوین یک استراتژی برندینگ وضعیت رقبا و تحلیل شرایط کاری خود، شروع به ایجاد هویت برند، استفاده از رنگ، شعار ها و لوگوی خاص در تبلیغات نموده و سعی در تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مشتریان می نمایند.

اما در این میان یک موضوع بسیار مهم در اغلب مواقع نادیده گرفته میشود و آن تاثیر منابع انسانی و وفاداری کارکنان به برند و همچنین شناخت دقیق منابع انسانی از اهداف برند است.

  تاثیر منابع انسانی بر برند

ایجاد یک برند قوی و تاثیرگذار بدون وجود منابع انسانی ماهر و با دانش که درک درستی از اهداف برند داشته و در راستای انتقال دو طرفه خواسته های مشتریان و خدمات سازمان گام بردارند، امکان پذیر نمی باشد.

در دیدگاه خارجی  به کسب و کار ایجاد یک برند تاثیر ی است که مشتریان از شنیدن نام تجاری دریافت نموده و در هنگام انتخاب کالا یا خدمات احتمال انتخاب آن برند را براساس دیدگاه قبلی افزایش می دهد، اما تحقیقات نشان داده رابطه بسیار نزدیکی میان درک مشتریان از برند و درک کارکنان از سیستم برندینگ و میزان رضایت آنها از سازمان دارد.

به همین دلیل تدوین یک استراتژی مدیریت برندینگ داخلی یک ابتکار عمل  استراتژیک و نقطه  قوت سازمانی به حساب آمده و قابل تامل است. این استراتژی می بایست شامل فرآیند دقیقی برای نزدیک کردن ذهنیت کارکنان به اهداف برند و همچنین آموزش آنها در نحوه برخورد با مشتریان و دریافت خواسته های آنها و انتقال  آنها به سازمان جهت همگونی هر چه بیشتر خدمات با اهداف برند باشد.

آموزش کارکنان جهت برخورداری از منابع انسانی سازگار با اهداف برند و نیاز و انتظارات مصرف کننده و در مرحله بعد مشتری تاثیر بسیار زیادی در اثربخش بودن فرآیند پیاده سازی شده در ایجاد هویت سازمانی و هویت برند در ذهن مشتری خواهد  داشت. هر چه کارکنان شما به پیاده سازی اهداف برند متعهدتر بوده و درک بهتری از رابطه نیاز مشتری با اهداف برندینگ شما داشته باشند سرعت اثربخشی استراتژی خارجی برندینگ شما افزایش می یابد.

دانستن این نکته برای مدیران ارشد سازمان ضروری است که کارکنان، همان رفتاری را با مشتری  خواهند داشت که شما با انها دارید هر چه مدیران در تحقق وعده های سازمانی در سیستم داخلی مصمم تر باشند کارکنان نیز همین نگرش را در برابر مشتریان انتقال داده و سعی در ارایه بهتر خدمات می نمایند. ذکر این مورد ضرورری است که این مبحث به معنی کافی بودن رضایت کارکنان نیست بلکه  نتیجه رضایت کارکنان پس از دریافت آموزش های لازم و درک صحیح از اهداف برند، مورد بررسی قرار گرفته و رابطه فرایند تدوین استراتژی آموزش، کارکنان رضایت منابع انسانی و تاثیر بر مشتریان را مشخص می نماید.

در ادامه این روند کارکنانی که به خوبی اهداف برند را در سازمان خود درک  نموده اند و نسبت به سازمان خود وفادارند رابطه هدفمندتری را با مشتریان برقرار کرده و می توانند انتظارات مشتریان را مطابق ا اهداف برند برآورده سازند.

پیاده سازی یک سیستم تشویقی که قدردانی لازم مادی و معنوی را از کارکنانی که در راستای ارتقای برند از استعدادها و توانمندی های خود بهره می برند ادامه فرایند نفوذ برند و افزایش ارزش برند در محیطی پویا را به همراه خواهد داشت.

چنین کارکنانی می توانندبا انتقال صحیح رفتار و نیاز مشتریان به لایه های بالاتر سازمانی و ایجاد نگرش صحیح در مدیران ارشد پیرامون تغییرات بازار و خواسته های  مشتریان در توسعه دانش سازمانی و ارایه خدمات منطبق بر نیاز مشتری بسیار موثر باشد.

در جمع بندی موارد ذکر شده توصیه میکنم ضمن تدوین استراتژی برندینگ خارجی نسبت به تهیه یک سیستم مدیریت داخلی مطابق اهداف برند که مبتنی بر آموزش منابع انسانی و ارزش گذاری بر فعالیت های کارکنان باشد اقدام نموده و حتما سیستمی را برای پایش میزان وفاداری منابع انسانی نسبت به برند خود پیاد سازی کرده تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن نیازهای آموزشی و انگیزشی کارکنان را برطرف نمایید.

 

وحید زارعی

 خردادماه نود و چهار

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
اضافه شدن دکمه خرید مستقیم به جستجوهای گوگل در تلف...
بهینه سازی گراف دانش برای برند شما

Related Posts