نگاهی بر تاثیرات اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 9001

b2ap3_thumbnail_iso9001_logo.png

بسیاری از ما تاکنون نام استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ISO 9001 را شنیده ایم یا روی بسته بندی انواع محصولات مشاهده کرده ایم.گرچه در گذشته آشنایی کمتری از این نوع استاندارد های بین المللی در کشور ما وجود داشت، اما امروزه به جهت افزایش سطح آگاهی و توقع مشتریان در حوزه کیفیت محصولات این استاندارد شناخته شده تر شده، اما همچنان بسیاری از مردم علی الخصوص صاحبان صنایع نسبت به فواید استانداردهای ایزو اطلاعات کاملی نداشته و شاید این استاندارد را تنها یک گواهینامه یا یک تصویر مبنی بر وجود مدیریت کیفیت در یک سازمان می دانند. به علاوه صدور گواهینامه های فاقد اعتبار توسط شرکت های ارائه دهنده این گواهینامه در ایران و شاید عدم تعهد صاحبان کسب و کارها به استمرار در بهبود مستمر - هدف اصلی ISO 9001 - پس از صدور گواهینامه، تصویر این نوع استاندارد را در ذهن مشتریان و حتی سایر سازمان هایی که قصد دریافت این گواهی نامه را دارند مخدوش کرده است. پیاده سازی این سیستم استاندارد بر روی سازمان ها آثار مستقیم و غیر مستقیمی را به همراه دارد، آثار غیر مستقیمی که در بسیار مواقع نامرئی هستند. برای همین منظور بهتر دیدم در این مقاله با بررسی شرکت های گوناگون که اقدام به اخذ این گواهی نامه نموده اند به معرفی نتایج پیاده سازی این استاندارد مدیریت کیفیت می پردازم.

 

اولین و مهمترین هدف و اثر این استاندارد ایجاد و حفظ بهبود مستمر، هدفی که بسیار در متن این استاندارد به آن تاکید شده است. این بدان معنی است که هر سازمانی که اقدام به اخذ این گواهی می کند لزوما یک سازمان با کیفیت بالا نیست. سازمان هایی که این گواهی را اخذ می کنند در واقع متعهد خواهند شد که در تمام فعالیت های خود بهبود مستمر را حفظ کنند. استاندارد ایزو با نشان دادن فرصت ها و تهدید ها به سازمان در خواست دهنده در این مسیر کمک خواهد نمود. متعاقبا هر سازمانی که این تعهد را در فرایند ها و رسیدن به اهداف ایزو رعایت ننماید، صلاحیت خود را برای داشتن این گواهینامه از دست می دهد.

هدف دوم این استاندارد افزایش رضایت مندی مشتری در کنار مدیریت کیفیت است، مبحثی که امروز بسیاری از کسب و کار ها به آن توجه نشان می دهند. عملکرد بنگاه های اقتصادی به مشتریان و کاربران خدمات وابسته است. مشتری همیشه حق انتخاب دارد بنابراین در صورت عدم رضایت مندی برند شما را کنار خواهد گذاشت. ISO 9001 با توجه به این بعد از طریق ایجاد فرم های نظر سنجی، انتقادات و پیشنهادات و ... با نوشتن روش اجرایی انها و اعمال نظرات مشتریان اقدام به افزایش سطح رضایت مندی مشتریان خواهد کرد.

این موارد از اهداف اصلی این استاندارد می باشد، اما همانطور که در بالا به آن اشاره شد آثار غیر مستقیم بسیاری نیز وجود دارد که اولا برای صاحبان کسب و کار و متعاقبا برای مشتریان مورد توجه است.

 با بررسی شرکت های مانند ACO و(آژانس مسافرتی)Avios کاهش هزینه ها و متعاغبا همیشه به عنوان یک دغدغه مهم برای کسب و کار ها مطرح بوده است. این مهم را می توان یکی از آثار جانبی پیاده سازی ایزو دانست. این استاندارد از طریق شناسایی فرایند ها، از ابتدا یعنی انتخاب تامین کننده تا هنگامی که کالا یا خدمات را اختیار مشتری قرار می گیرد و حتی پس از فروش، و بررسی آن ها و حذف فرایند های اضافی، رسمی و وقت گیر و مرتب سازی و ساده سازی آن ها، کاهش دوباره کاری، باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. تبدیل فرایند کاغذ بازی به الکترونیکی در سیستم علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه و زمان مصرفی می شود از لحاظ زیست محیطی نیز شما را یک دوستدار طبیعت به مشتریانتان معرفی خواهد کرد.

افزایش کیفیت یکی دیگر از از آثار این استاندارد می باشد. این که محصول یا خدمات شما با کیفیت باشد عوامل مختلفی را شامل می شود. از جمله انتخاب تامین کننده، انتخاب مواد خام استاندارد، داشتن روش های تولید مطابق با استاندارد و ... که استاندارد ایزو با داشتن روش های اجرایی و البته تاکید بر بهبود فرایند ها به این امر دست خواهد یافت.

شرکت هایی مثل Agua Fabrics Ltd ،تولید کننده منسوجات ضد آب و Warnerbus Ltd، تولید کننده مینی بوس ویلچیر و ... مدعی شده اند که پیاده سازی استاندارد ایزو همکاری در بین کارکنان را افزایش می دهد. ساده سازی فرایند ها و معرفی آنها از طریق نمودار ، فعالیت ها را فابل فهم خواهد کرد و کاهش خطر بدلیل انطباق با استاندارد و حذف دوباره کاری ها باعث کاهش حس نا امیدی، و در نتیجه افزایش روحیه کارکنان خواهد شد. برگزاری کلاس های آموزشی با مفاهیم ایزو و درک اینکه نقش آنها تا چه اندازه در موفقیت سازمان موثر است، کارکنان را خلاق کرده، به کیفیت حساس می کند و میزان ارتباط آن ها را با سازمان افزایش خواهد داد. همچنین با پیاده سازی نظام پیشنهادات در استاندارد ایزو این همکاری بین کارکنان و مدیران پررنگ تر خواهد شد، در این صورت اگر موردی باشد که باعث افزایش کیفیت شود از طریق نظام پیشنهادات، مدیریت مطلع خواهد شد. همچنین آموزش کارکنان در ارتباط با مشتری به روند رضایت مندی مشتریان کمک خواهد کرد.

گواهینامه بین المللی ایزو به برند شما اعتبار بین المللی می بخشد، باعث افزایش شهرت برند شما شده و به شما کمک می کند در بازار نسبت به سایرین متفاوت باشید و این برای شما یک مزیت رقابتی است. مطلب اشاره شده گرچه به تنهایی برای شما یک نقطه قوت به حساب خواهد آمد و جایگاه شما را بین المللی خواهد نمود اثر مثبت دیگری هم به دنبال خواهد داشت و آن ایجاد فرصت های جدید در دنیای کسب و کار است. این بدین معنی است که وقتی شما این گواهینامه استاندارد را دریافت می کنید، سایرین متوجه خواهند شد که فرایند تولید محصول یا ارائه خدمات شما منطبق با استاندارد بوده و این مطلب آنها را تشویق به همکاری با برند شما خواهد کرد و شما حتی می توانید رویای مشارکت با برند های جهانی را در سر بپرورانید.بررسی نتایج بدست آمده از پیاده سازی ایزو 9001 در شرکت هایی مثل Scottish Water،  Britannia Construction Ltd، Veritaaq شاهدی بر این ادعا ست.

و در نهایت افزایش اعتماد بنفس به عنوان یک شریک قابل اعتماد، بهبود روابط با تامین کنندگان و مشتریان، حفظ رشد سازمان، حفظ پیوسته افزایش مشتری، تسهیل جانشینی در سازمان، به روز نگه داشتن سیستم، پیشرفت قدرت گزارش دهی، همکاری با مرجع معتبر گواهینامه جهانی و تعریف واضح از اهداف کسب و کارتان اهم مواردی بود که در این مقاله به آن اشاره نمودم و حتما موارد تاثیر گزار بسیاری نیز وجود دارد که با پیاده سازی کامل و صحیح استاندارد ISO 9001 نصیب کسب و کار شما خواهد شد.

 

Share this article:

">
امتياز دهيد:
برترین برندهای ورزشی دنیا در سال 2014
نقش ورزش در اقتصاد شهری(بخش اول)

Related Posts