محمد حسین انصاری

برندها و برقراری ارتباطات عاطفی

b2ap3_thumbnail_0_20160108-130607_1.jpgارتباط احساسی و عاطفی، یکی از پنج محور تشکیل دهنده سیستم ارزش برند است.( چهار محور دیگر شامل آگاهی، تمایز، ارزش و در دسترس بودن می باشد). مشتریان باید اول برند شما را بشناسند، سپس آن را دوست داشته باشند و در آخر به آن اعتماد کنند و یک ارتباط احساسی و عاطفی با آن برقرار نمایند.

افراد به دلایل زیر با برندها، از نظر عاطفی ارتباط برقرار می کنند:

  • برند، نماد چیزی ارزشمند، برای مشتریان هستند. و برای آنها، ارزش، ایجاد می کنند.
  • برند، قدرتمند و پرجنب و جوش است و با افراد، در سطوح متفاوت احساس های چندگانه، ارتباط برقرار می کنند.
  • برند، منحصر به فرد است.
  • برند، قابل تحسین است.
  • برند، به طور مداوم با افراد تعامل دارد و آنها را ناامید نمی کند.
  • برند، سبب می شود افراد احساس خوبی داشته باشند

راه های خلاقانه زیادی برای دستیابی به این ارتباط عاطفی وجود دارد. از تبلیغات و کیفیت پاسخ دهی به مشتری، تا باشگاه مشتریان و فعالیت های حمایت از مصرف کننده. ارتباط عاطفی می تواند مشتریان را به مرحله فراتر از وفاداری به برند ببرد، طرفداری از برند.

این مطلب مهم است که اطمینان یابید، همه کارکنان که در خط مقدم ارتباط با مشتری هستند، انسان هایی قابل اعتماد، کمک دهنده، دوست، مؤدب ، مهربان و شاد باشند. به این لیست می توانید همدل بودن، شنونده خوبی بودن و ایجاد حس اطمینان در مشتری را اضافه کنید. برای داشتن نیروی انسانی با کیفیت، باید سیستم استخدام و آموزش مناسب و فرهنگ سازمانی قدرتمندی را تدارک ببینید. به خاطر داشته باشید که خدمات خوب در گرو احساس مثبت، رفتار مطلوب با مشتریان و حل مشکل آنها می باشد. در نهایت، ارتباط عاطفی، از سهیم شدن در تجارب مثبت با برند در طول زمان نشئت می گیرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

چگونه مانند یک رهبر فکر کنیم و مانند یک کارمند عمل.

b2ap3_thumbnail_0_20160103-191329_1.jpgاگر نگاهی به گذشته خود بیاندازم، سخت است تا بدانم در کجا، مهارتهایم به دادم رسیده اند و کجا شانس و اقبال.

این مطلب به این معنی نیست که من به خودم برای دستاوردهایم به عنوان یک مدیر، یک مهندس، یک کارآفرین موفق یا به سخت کوشی که منجر به تبدیل شدنم به فرد امروزی شده است، مفتخر نباشم. درعوض، این مطلب نشان می دهد که برخلاف باور عمومی، رهبری می تواند به صورت غیر منتظره ای اتفاق بیافتد. چیزی که در اثر یک حادثه ایجاد می شود و قبل از اینکه از شما اجازه بخواهد، رخ می دهد.

رهبری، در بسیاری اوقات، بواسطه ایده ها ایجاد می شود. اگر ایده ای داشته باشید که دیگران به آن علاقه مند شوند و به آن اعتماد کنند، شما رهبر می شوید. من این حقیقت را در تمامی تلاشهای خود دیده ام. اگر یک ایده تولید شود می تواند پروژه ای را راه اندازی کرده و این پروژه، گروهی را دور هم جمع می کند و حمایت و  ارزش به ارمغان می آورد.

سهم برابر رییس و کارکنان، این اعتقاد است که شرکت ما از بدو شروع داشته و باعث شده من به رهبری که امروز هستم تبدیل شوم. من به همان اندازه که یک رهبر هستم به همان اندازه، یک کارمند نیز می باشم. من این چشم انداز را بواسطه سه اصل ساده شکل داده ام:

  • درهای باز، مکالمه باز

 من این سیاست را برای سالها به کار برده ام و هرچه بیشتر این سیاست را به کار می گیرم روز به روز نسبت به مسائل آگاهتر شده، در پیش بینی چالش ها بهتر می شوم و قدرت پاسخگویی بیشتری نسبت به اقدامات بدست می آورم.

با باز نگه داشتن درب اتاقم، می توانم خودم را در موقعیتی نگه دارم که به کارکنانی که به دنبال راهنمایی هستند خوش آمد بگویم و مشاوره بدهم و دفتر کارم را همانطور که مرا خوشحال می کند، اداره کنم. . می دانم چه سیاست هایی مثمر ثمر هست و چه سیاست هایی نیست و قادر خواهم بود اثرات منفی تصمیمات خود را کاهش دهم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

هزینه های نقل و انتقال بازیکنان لیگ برتر انگلستان در سال 2015

b2ap3_thumbnail_0.jpgهزینه نقل و انتقال بازیکنان در لیگ برتر انگلستان در سال 2015 به رکورد جدید 870 میلیون پوند رسید. مجموع هزینه های انجام شده در نقل و انتقالات زمستانی در ماه ژانویه و پنجره نقل و انتقالات تابستانی در سال 2015 برای اولین بار به یک میلیارد پوند رسید.

بر اساس تحلیل سایت "دلویت"، هزینه های نقل و انتقال بازیکن در باشگاه های لیگ برتر انگلستان در پنجره نقل و انتقالات تابستان 2015 به رکورد جدیدی دست یافت. مجموع خالص هزینه ها، 870 میلیون پوند، 4 درصد بیش از رقم سال گذشته ،  835میلیون پوند بوده است.

"آلکس تورپ" مدیر ارشد گروه تجارت ورزش در دلویت، می گوید:" باتوجه افزایش درآمدزایی باشگاه های لیگ برتر و سرمایه گذاری بر روی استعدادها ، این تابستان سطح جدیدی از رکورد نقل و انتقال بازیکن ثبت شد. خالص هزینه پرداخت شده توسط باشگاه ها، رکورد 835 میلیون پوندی سال گذشته را به 870 میلیون پوند رساند. مجموع هزینه های نقل و انتقال بازیکن در این سال در مجموع دو پنجره نقل و انتقال زمستانی در ژانویه 2015 و تابستان 2015، برای اولین بار به رکورد یک میلیارد پوند رسید".

" با توجه به حضور 20 تیم لیگ برتر انگلستان در بین 40 تیم برتر دنیا از نظر درآمدزایی، شاهد این هستیم که این باشگاهها در رقابت در بازار استعدادهای بین المللی موفق عمل کرده اند. باشگاه های لیگ برتر انگلستان به طور خالص بیش از نیم میلیون پوند برای بازیکنان خارجی و استعدادهای دیگر باشگاه های  خارج از انگلستان هزینه کرده اند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

کسب و کار ورزشی، سبک ژاپنی-آمریکایی، در مصاحبه با "یوشی اوگاموتو"

b2ap3_thumbnail_prof01_06.gif"یوشی اوگاموتو" یک کارآفرین ورزشی است که تجارب گسترده ای در هر دو کشور ژاپن و آمریکا دارد. وی در ژاپن به دنیا آمده و رشد کرده است، یوشی اولین تاجر ژاپنی است که در ورزش حرفه ای ایالات متحده به صورت تمام وقت کار کرده است. وی پس از رفتن به ایالات متحده و فارغ التحصیلی از دانشگاه، در لیگ های بیسبال، هاکی و بسکتبال آمریکا، و در هر یک از این لیگ ها در چند تیم اشتغال داشته است. بعد از مشاوره به تیم ملی بیسبال ژاپن که موفق به کسب مدال نقره مسابقات المپیک آتلانتا در سال 96 شد، در سال 97، وی اولین شرکت بین المللی بازاریابی ورزشی خود را تأسیس کرد. این شرکت توانست حقوق انحصاری بازاریابی برای تیم های مختلف حرفه ای ورزشی در ژاپن را به خود اختصاص دهد. در سال 2007، او توانست رویای دیرینه خود در داشتن یک تیم بیسبال را با شراکت در خرید یک تیم بیسبال در لیگ آمریکا، به واقعیت تبدیل کند.

در زیر مصاحبه ای با یوشی انجام شده که می توانید دیدگاه ها او درباره کسب و کار ورزشی در ژاپن و آمریکا را مطالعه بفرمایید.

س: بزرگترین تفاوت فرهنگی کسب و کار ورزشی بین ژاپن و آمریکا کدام است؟

ج: یکی از بزرگترین تفاوت ها این است که مالک تیم های حرفه ای ورزشی در ژاپن ، شرکت های بزرگ از قبیل "تویوتا" و "میتسوبیشی" هستند و عملکردشان تحت تأثیر این شرکت ها قرار دارد. همچنین، ورزش های آماتور از قبیل ورزش مدارس و دانشگاه، برخلاف ایالات متحده، به عنوان یک فرصت و موقعیت تجاری در نظر گرفته نمی شوند. همانند جامعه ژاپن، یک نگاه جنس دوم و یک خلأ جنسیتی در فرصت های کسب و کار ورزشی نیز وجود دارد.

س: شما تجارب گسترده و منحصر به فردی در ورزش ایالات متحده داشته اید. تأثیرگذارترین افردی که با آنها در دوران فعالیتتان برخورد داشته اید، چه کسانی بوده اند؟

ج: "جان اسپولستار"، "بابی برت" و "جو بوزاس". من این شانس را داشته ام که در دوران فعالیتم زیر نظر این افراد کار کنم و به خاطر فرصتی که علیرغم همزبان نبودن با آنها به من داده اند، سپاسگزارم.

س: بهترین تاکتیک کسب و کار ژاپنی که می تواند در کسب و کار ورزشی ایالات متحده به کار رود، کدام است؟

ج: محصولات با کیفیت بالا و خدمات. در ژاپن، کیفیت بالا و خدمات به رغم عدم وجود فرهنگ انعام دادن، بسیار مورد توجه است. فکر می کنم، منطقی است اگر فکر کنیم چگونه می توانیم توجه به کیفیت و ارائه خدمات را به صنعت ورزش ایالات متحده معرفی کنیم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

یافتن نقاط مطلوب مشتریان

b2ap3_thumbnail_14.jpgدر ورزش، نقطه مطلوب، مکانی خاص بر روی چوب بیسبال، گلف و یا راکت تنیس است که ضربه زدن با آن نقطه به توپ به نسبت سایر نقاط، سبب می شود که توپ با صرف انرژی کمتر، مسافت بیشتری را با سرعت بالاتری طی کند. در بازاریابی نیز این اصطلاح وجود دارد. تشدید حالات احساسی مشتریان در نتیجه تأثیر گذاری بر روی نقاط مطلوب آنها می تواند سبب افزایش سود دهی و سهم بازار سازمان ها شود.

چگونه می توان شانس یافتن نقاط مطلوب مشتریان یک برند را افزایش داد؟ با این سه راه.

  • مشتری را بشناسید.

هرچیزی که شما می خرید بنا به دلیلی است. گاهی اوقات این دلایل ساده و منطقی هستند و گاهی پیچیده و احساسی. شما و هیچ کس دیگری، کالا یا خدمتی که نیازی را برطرف نکند، نمی خرید.

آمارها، گزارشات و ویژگی های جمعیت شناختی که از مشتریان کسب می کنیم، درصد بسیار کمی از مطالبی را به ما انتقال می دهد که واقعا به آن نیاز داریم و باید برای شناخت مشتریان داشته باشیم. اکثر تکنیک های آماری برای شناخت مشتریان سطحی و ساده هستند و به شدت شانس یافتن نشانه های احساسی و درک احساسی مشتریان را کاهش می دهند. آمارها نمی توانند یک تصویر کلی از مشتریان ارائه کنند.

هنگامی که مرد گاوچران "مارلبرو" برای اولین بار در تبلیغات این محصول ظاهر شد، بسیاری از محققان سنتی بازاریابی این طرح را یک طرح شکست خورده می دانستند زیرا اعتقاد داشتند که مردم ایالات متحده دیگر گاوچران نیستند و به گاوچرانی و گاوچران ها علاقه ای ندارند و به سمت یک زندگی نو و مدرن حرکت کرده اند و این تبلیغ نمی تواند علایق مخاطبان را پوشش داده و تأثیری بر مخاطب نخواهد داشت. اما برخلاف این نظر، مدیران برند مارلبرو به این طرح و تبلیغ اعتقاد داشتند و آن را ادامه دادند. برخلاف نظرات، گاوچران مارلبرو توانست نقطه مطلوب مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از مخاطبان اعتقاد داشتند که هرچند آنها گاوچران نیستند اما همواره حس آزادی، استقلال و امید به آینده که نماد زندگی گاوچرانی است، در وجود آنها باقی و متبلور است.

این مطلب از این نظر بسیار مهم است که بدانیم، نقاط مطلوب همیشه به وسیله ابزار های معمولی پژوهش، آشکار و در دسترس نخواهد بود. گاهی قدرتمندترین نشانه ها می تواند از دید تحقیقات بازار پنهان بماند. بازاریابی، چیزی فراتر از صرفأ معرفی یک محصول به مشتریان است، شما باید پیشنهادات خود را به گونه ای ارائه کنید که به نقاط مطلوب مشتریان اصابت کند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

چرا باید آدرس صفحات سایت و محصولات خود را بهینه کنیم

b2ap3_thumbnail_seo-in-2014.jpgتمامی سایت ها اعم از شخصی، سازمانی، اطلاع رسانی و فروشگاهی قصد دارند با بهینه کردن سایت خود برای موتورهای جستجو، سایت خود را در صدر جستجوها قرار داده و کاربران با جستجوی کلمه یا کلمات خاصی به سایت آنها مراجعه نمایید. آیا انجام برخی امور مانند دریافت بک لینک ها، تبیلغات در سایت های پربازدید، بهینه سازی کلمات کلیدی در مطالب مختلف سایت کافی است؟

جواب سوال " خیر " است. همواره چیزهای کوچکی وجود دارند که با توجه کردن به آنها می توان نتایج خیره کننده ای را مشاهده کرد. برخی مسائل به قدری پیش پا افتاده اند که فردی به آنها توجه نمی کند و تنها افراد متخصص هستند که به این ریزه کاری ها توجه دارند و می تواند با استفاده از آنها به هدف خود برسند.

با ما همراه باشید تا درباره یکی از موارد مهم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا شویم.

امروزه موتورهای جستجو بسیار پیشرفته شده اند و در عین حال هم کمی تنبل! موتورهای جستجو عاشق صفحات اینترنتی با آدرس کوتاه و در عین حال دقیق هستند. همواره به یاد داشته باشید موتورهای جستجو امروزی از آدرس های طولانی، پیچیده و عجیب و غریب متنفر هستند و برای نمایش آنها در نتایج جستجو سخت گیری زیادی از خود نشان می دهند. اما هر مشکلی در دنیای مجازی راه حلی دارد و می توان صفحات مختلف یک سایت را با کلمات کلیدی بهینه نمود. کلمات کلیدی در URL ها سیگنال هایی را برای موتورهای جستجو میفرستند و از آنجاییکه که کاربران علاقه دارند نتایج جستجو متناسب با کلمات کلیدی مدنظرشان باشد، کلمات کلیدی موجود در URL صفحات سایت می تواند شانس ورود کاربران به سایت را افزایش دهند.

ساختار عمومی یک URL بصورت زیر است:

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

ما به چه نوع خدماتی برای بهبود سازمان خود نیاز داریم؟

b2ap3_thumbnail_excellence.jpgدر حالی که بسیاری از شرکت ها و سازمان های ما اعم از تولیدی و خدماتی با بحران های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، بازار جملات انرژی بخش و همایش های مختلف با عناوین جذاب بسیار داغ است. با این تفکر که شاید شنیدن چند جمله کسب و کاری را متحول کند. هرچند به شخصه عقیده خاصی به تغییر نگرش برای بهبود عملکرد سازمانها دارم امّا در غالب این همایش ها و سمینارها جز یک گواهینامه حضور و شاید برای چند روزی انرژی و تصمیم به بهبود چیز خاصی عاید شرکت کنندگان نمی شود. این مسأله در جای دیگر در مورد مراکز مشاوره مدیریت از جمله مشاوره برندینگ، منابع انسانی، کیفیت، بازاریابی و فروش و غیره نیز می تواند صادق باشد. هر یک از مشاوران به طرز کاملاً افراطی کلیه مشکلات سازمان را در حیطه تخصص خود می دانند و سعی در بهبود در همان حوزه را دارند. امّا یک زنجیر، زمانی به حرکت در می آید که کلیه حلقه های آن به هم متصل باشد و در صورت عدم تقویت کلیه حلقه های سازمانی پیشرو بودن یک بخش می تواند باعث پاره شدن این زنجیر گردد. امّا چاره کار چیست؟

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

نظریه ستایش بطالت برتراند راسل و ورزش همگانی

b2ap3_thumbnail_12_20151125-183709_1.jpgبرتراند راسل یکی از فیلسوفان بزرگ قرن بیستم، در سال 1932 مقاله ای نوشت به نام " در ستایش بطالت". این مقاله به موضوع کار و ساعات کاری و همچنین زمان هایی که شخص برای خودش و اوقات فراغتش در نظر می گیرد می پردازد. وی می نویسد: " من هم مانند بسیاری از هم سن و سالانم با این مثل بزرگ شدم که "شیطان همیشه برای دست های عاطل و باطل کار ناجوری پیدا می کند". و چون بچه ای خوب و سر به راه بودم، هرچه می گفتند باور می کردم و وجدانی داشته ام که تا همین حالا هم مرا سخت به کار و کوشش واداشته است". ولی در ادامه اعتقاد دارد که به نظر او، مردم دنیا زیادی کار می کنند و این باور که کار، فضیلت است، خسرانی عظیم به بار می آورد. راسل اعتقاد دارد که اگر هر فرد فقط چهار ساعت در روز کار کند، هم بیکاری کاهش می یابد و هم بر حظ و شادی مردم ، به سبب افزایش فراغت، افزوده می شود و اختلاف طبقاتی هم به طرز چشمگیری کاسته خواهد شد.

به گفته " آنتونی گودلیبپ"، ایده راسل و نتیجه گیری وی از مقاله در ستایش بطالت، به طور خیره کننده ای تحریک آمیز است. در ادامه گودلیپ با نظر راسل همراه می شود و بیان می کند که فقط یک "ریاضت طلبی احمقانه" وادارمان می سازد که بر کار زیادی اصرار داشته باشیم در حالی که دیگر نیازی به آن وجود ندارد و اکنون باید دریابیم که سعادت و تنعم انسان در گرو کاهش نظام مند کار است.

لازم به ذکر است که منظور راسل از کم کار کردن، به هیچ عنوان تنبلی کردن نیست. بلکه اعتقاد دارد افراد باید به اندازه کار کنند تا در کنار تأمین خواسته های خود، زمانی کافی برای رسیدن به علایق و انجام فعالیت های مثمرثمر در اوقات فراغت داشته باشد و جامعه نیز از انجام کار توسط تمام نیروهای کار موجود خود، به سود برسد. در کنار اینکه راسل به کار به اندازه اعتقاد دارد ،به شدت ، به افرادی که پول های خود را خرج نمی کنند می تازد. راسل می گوید که درآمد را باید خرج کرد و با خرج کردن است که اشتغال ایجاد می شود. وی شرورترین افراد را کسانی داند که پس انداز می کنند و پول هایشان را در جوراب هایشان مخفی نگه می دارند. راسل حتی قرض دادن پول به دولت را نیز عاملی برای وقوع جنگ ها در دنیا می داند. این فیلسوف می گوید که خرج کردن پول برای یک مهمانی خیلی بیشتر به جامعه کمک می کند چرا که بسیاری از افراد از جمله قصاب و نانوا و... از کنار این مهمانی پولی به جیب می زنند و مهمان ها هم خوشحال و خرسند خواهند بود.

 

شاید با کمال تعجب ، طبق بررسی های علمی و تحقیقاتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بتوان گفت که بالای حداقل معینی از درآمد و ثروت، شادی بیشتر بوجود نمی آید، چه وقتی دو کشور با هم مقایسه شوند و چه وقتی که یک کشور در طول زمان در نظر گرفته شود. با این که بهره وری به ازای هر نفر در دنیای توسعه یافته در طی سالیان گذشته افزایش یافته است، شادی گویا کاسته شده. ولی این ها حاکی از آن نیست که افراد ممکن است خیلی کم تر کار کنند، چرا که اگر فراغت بیشتر و پول کمتری داشته باشیم شاد می شویم. برعکس، تحقیقات قویأ نشان می دهند که در یک جامعه ی مفروض در یک زمان مفروض، ثروتمندان شادترند. پاسخ به این پارادوکس ظاهری در این نکته نهفته است که مردم، در کل، می خواهند ثرونتمند تر از همردیفانشان باشند. این ثروت نسبی است که در شادی دخیل است نه ثروت مطلق. پس اگر یک فرد کم تر کار کند و کمتر از دیگران درآمد کسب کند، احتمالأ کمتر خرسند و قانع می شود. ولی اگر همه ی افراد کم تر کار کنند و درآمدهای هماهنگ شوند، نتیجه می تواند کاملا متفاوت از آب درآید. و این فراغت بیشتر برای هر فرد دقیقا همان چیزی است که راسل از آن دفاع می کند.

 

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

"از دویدن که حرف می زنم، از چه حرف می زنم". یک کتاب دلنشین ورزشی

b2ap3_thumbnail_12.jpg"از دویدن که حرف می زنم، از چه حرف می زنم" نام کتابی است از هاروکی موراکامی، نویسنده شهیر ژاپنی. نویسنده ای که به اذعان بسیاری از صاحبان نظر در حوزه کتاب، یکی از بهترین و برترین نویسندگان زنده دنیا می باشد. و البته در ایران نیز طرفداران بسیاری داشته و بیشتر کتاب های او به زبان فارسی ترجمه شده و در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. کتاب هایی که اتفاقأ بسیار پراستقبال بوده و به چاپ های چندم هم می رسند.

در کنار تمام کتاب های موراکامی، کتابی که معرفی شد، از جذابیت های منحصر به فردی برخوردار می باشد. این کتاب را می توان زندگی نامه ورزشی یا بهتر بگویم، خاطره انگاری ورزشی موراکامی دانست. موراکامی، خود، کتاب را اینگونه معرفی می کند:" نوشتار صادقانه درباره‌ی دویدن و نوشتار صادقانه درباره‌ی خود". هدف از ارائه این مطلب، معرفی یک کتاب دلنشین در حوزه ورزش است که توسط یک نویسنده بزرگ نگاشته شده البته من به هیچ عنوان سعی ندارم این کتاب را نقد کرده یا درباره آن نظر دهم، چرا که به اصلأ و ابدأ ، نه تخصص و نه صلاحیت و شایستگی این کار را دارم. تنها از نگاه یک خواننده و کسی که در حوزه ورزش فعالیت می کند، سعی در معرفی این کتاب و اشاره به زیبایی های خاص آن دارم.

اگر چه موراکامی در دوران کودکی و نوجوانی، جسته و گریخته به ورزش می پرداخته است اما هیچ گاه آن را حرفه ای دنبال نکرده و ما او را به عنوان یک ورزشکار نمی شناسیم. او را رمان نویسی می دانیم که اگر این کتاب را ننوشته بود، شاید هیچ گاه نمی فهمیدیم که ورزش هم می کند. دوران جوانی او با مشغله های درسی و کاری پر شده بود و بیشتر وقتش را به مدیریت کافه ای که خودش راه اندازی کرده بود اختصاص می داد. تا جایی که تصمیم به نوشتن گرفت. آن هم به طور کاملا اتفاقی و البته ناگهانی. کسب و کارش را تعطیل کرد و در منزل نشست و شروع به نوشتن کرد. ساعت های طولانی نشستن پشت میز تحریر و بی تحرکی مفرط و البته کشیدن شصت نخ سیگار در روز، او را روز به روز به فاجعه ی بزرگی نزدیک می کرد. فاجعه ای که پیش از همه ،خود او بود که درکش کرد. همانطور که خودش می گوید، با خود اندیشید و دانست که با این سبک زندگی چندسالی بیشتر دوام نخواهد آورد. رسیدن به این نتیجه آن هم در سن و سالی که کمی از 30 گذشته است، آینده زندگی او را دگرگون کرد. سیگار را کنار گذاشت و به خاطر اینکه تحرک بدنی داشته باشد به دویدن روی آورد. یک ورزش آسان و کم هزینه که هرجایی می توانست آن را انجام دهد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

راهنمای انتقال ایزو 9001:2015: لیست مستندات اجباری ایزو 9001:2015

b2ap3_thumbnail_the-new-iso-90012015-1-638.jpgاز زمان انتشار نسخه جدید ایزو 9001 در ماه سپتامبر، بسیاری در مورد مستندات الزامی کنجکاو بوده اند. اینکه برای انتقال ایزو 9001:2015 چه تعداد مستنداتی مورد نیاز است؟ بعد از نوشتن مقاله قبلی، "راهنمای انتقال ایزو 9001:2015: 5 تغییر اصلی در نسخه ایزو 9001:2015" برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به این مبحث و همچنین افرادی که تصمیم به پیاده سازی نسخه ایزو 9001 و بروز رسانی آن را دارند، در جهت تسهیل روند انتقال استاندارد مورد نظر تصمیم به ارائه مقاله ای با جزئیات بیشتر نمودم. بنابراین در این مقاله لیست کاملی از مستنداتی ارائه شده که به شما در جهت پیاده سازی استاندارد و روند انتقال یاری خواهد رساند. این مقاله علاوه بر مستندات اجباری، اغلب اسناد مورد استفاده برای پیاده سازی ایزو 9001 را در بر می گیرد.

اسناد الزامی و سوابق مورد نیاز برای پیاده سازی ایزو 9001:2015

    اسنادی که برای مطابقت با ایزو 9001:2015 باید ارائه کنید در این بخش آورده شده است. ( البته توجه داشته باشید که بعضی از اسناد در صورتی که با فرایند های عملی کسب و کارتان مرتبط نباشد، اجباری نیست)
    دامنه سیستم مدیریت کیفیت (بند 3-4)
    خط مشی کیفیت ( بند 2-5)
    اهداف کیفیت (بند 2-6)
    معیار برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان (بند 1-4-8)
    سوابق الزامی ( سوابقی که با * مشخص شده تنها در مواردی اجباری است که بند الزام مرتبط با آن حذف نشده باشد )

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

استفاده از قالب های آماده در طراحی سایت یا طراحی های اختصاصی

b2ap3_thumbnail_website-design-company.jpgامروزه بیشتر کسب و کارهایی که در اطراف ما وجود دارند نیازمند یک وب سایت جهت معرفی کسب و کار و یا فروش محصولات خود بصورت آنلاین می باشند. این موضوع شامل کسب و کارهایی که چند دهه بصورت سنتی به فعالیت می پردازند نیز می شود و آنها نیز سعی می کنند برای معرفی کسب وکار خود به مشتریان قدیم و جدید سایتی را طراحی کنند.

امروزه به لطف سیستم های مدیریت محتوا و قالب های آماده طراحی سایت بسیار آسانتر از گذشته شده است و هر فردی با کمی دانش استفاده از این سیستم های مدیریت محتوا می تواند به طراحی سایت بپردازد و کسب و کار و محصولات خود را به کل جهان معرفی نماید، این در حالی است که استفاده از طراحی های اختصاصی هزینه های سنگینی را برای یک کسب و کار نوپا در بر خواهد داشت و در بسیاری مواقع توقعات آنها را نیز برآورده نمی کند. بنابراین استفاده از سیستم های مدیریت محتوا و بی نهایت قالب رایگان گزینه مناسبی می باشد.

استفاده از قالب ها یک راه کار ساده برای طراحی سایت هایی با موضوعات مختلف می باشد، در نتیجه سایت های زیادی هستند که با قالب های آماده طراحی شده اند اما زیباتر و کارآمدتر از سایت هایی هستند که بصورت اختصاصی طراحی شده اند. با این حال نمی توان طراحی سایت بوسیله قالب های آماده و سیستم های مدیریت محتوا را جایگزینی برای طراحی های اختصاصی دانست، زیرا برای پیشرفت در کسب و کار و داشتن یک سایت داینامیک و فعال به یک طراحی کاملا اختصاصی با امکانات فراوان نیازمندید.

هر دو طراحی قالب آماده و طراحی اختصاصی دارای نقاط قوت و ضعفی می باشند، که با توجه به بودجه خود می توانید هر کدام از آنها را انتخاب نمایید. اما پیشنهاد ما این است که اگر کسب و کار کوچکی دارید و همچنین از بودجه کمی برخوردار هستید بهتر است پول خود را برای طراحی های اختصاصی هدر ندهید و با هزنیه ای کمتر می توانید سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوا آماده و رایگان راه اندازی نمایید.

بطور کلی قالب ها کارآمدتر هستند

احتمالا بزرگترین دلیلی که یک شرکت برای طراحی سایت خود از یک سیستم مدیریت محتوا آماده استفاده می کند، انتخاب طرح های متنوع و هزینه پایین آن می باشد. همچنین با استفاده از کامپوننت و بی نهایت ماژول که بطور اختصاصی برای هر سیستم مدیریت محتوا نوشته می شود می توان نیازهای یک سایت را برطرف نماید و صاحب وب سایت می تواند هر وقت که بخواهد امکاناتی را به سایت اضافه نماید، بدون اینکه هزینه اضافی ای را متحمل شوند. همچنین با توجه به اینکه قالب های حرفه ای با امکانات فراوان زیادی وجود دارند، بعد از گذشت مدت زمانی از طراحی اولیه سایت می توان براحتی قالب سایت را تغییر داده و آن را جذاب تر کرد. اینکار در قالب های اختصاصی دشوار است و تقریبا سایت باید از ابتدا برنامه نویسی و طراحی شود.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

راهنمای انتقال ایزو 9001:2015: 5 تغییر اصلی در نسخه ایزو 9001:2015

b2ap3_thumbnail_2015-Trends_20151105-101439_1.jpgاز سال 2013، که کمیته جدید پیش نویس استاندارد ایزو 9001 تشکیل شد، همه علاقه مند بودند در مورد آنچه قرار است تغییر کند و آنچه قرار است بروز شود بیشتر بدانند. شاید شما هم از جمله افرادی هستید که بدنبال بروز رسانی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 سازمانش است. حال که کمیته ایزو این مرحله را پشت سر گذاشته و پیش نویس استاندارد بین المللی برای ISO 9001:2015 صادر گشته است، در میان 10 بند الزاماتی نسخه جدید در این مقاله به پنج تغییر اصلی که در بروز رسانی نهایی منتشر شده اشاره خواهیم کرد.

حال باید ببینیم این تغییرات برای سیستم مدیریت کیفیت شما به چه معناست؟

همانطور که از پیش نویس کمیته انتظار می رفت، ترتیب بندی مجددی در جمله بندی استاندارد در جهت سازگاری بیشتر با Annex SL درست مثل دیگر استاندارد هایی همچون ISO 27001 و ISO 22301 ، که بسیار دقیق تر از چرخه دمینگ ) Plan-Do- Check-Act) پیروی می کند تغییر کرده است.

بند 4-4) سیستم مدیریت کیفیت:

با اینکه پیش نویس کمیته یک بند جدا برای رویکرد فرایندی دارد، اما این در یک بند در QMS و فرایند هایش ادغام شده است. این به معنی حذف رویکرد فرایندی در استاندارد ایزو 9001 نیست، تمام الزامات با لغات متفاوتی وجود دارند، اما به صراحت رویکرد فرایند سیستمی بیان نشده است. با این حال این مطلب نباید مسیر افرادی که ایزو 9001 را پیاده سازی کرده اند تغییر دهد، زیرا رویکرد فرایندی از سال 2000 بخش کلیدی استاندارد می باشد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

برایتنر، نماینده نگاه ژرف ژرمن ها به اقتصاد ورزش

b2ap3_thumbnail_1782167439-paul-breitner-X2bEIFRaVef.jpgبرنامه گذشته نود، مهمان ویژه ای داشت. پل براینتر، یکی از بزرگترین و به یاد ماندنی ترین بازیکنان فوتبال آلمان. برای کسانی که فوتبال را جدی دنبال می کرده و می کنند و البته نوع آلمانی آن را بیشتر می پسندند، براینتر، چهره ای جذاب و منحصر به فرد است. براینتر تا به حال چهار بار به ایران سفر کرده است. اما به نظر هدف او از این سفر، با سفرهای قبل متفاوت است. همانطور که خودش اشاره کرده بود. همان روزی که او را با پراید از هتل به فرودگاه بردند. اعتراض و شکایتی نکرد و گفت که برای اهداف بزرگتری به ایران آمده است.

در تاریخ نهم تا سیزدهم آبان ماه کشور ما پذیرای هیئت بلند پایه و بزرگ اقتصادی ایالت باواریای آلمان بود. این هیئت 130 نفره به ریاست، وزیر اقتصاد ایالت باواریا جهت بررسی شرایط و مذاکره با طرفهای ایرانی در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و بستر سازی همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک به تهران آمده بودند. هیئت بلندپایه اقتصادی، تجاری و صنعتی ایالت باواریا متشکل از تجار وصاحبان صنایع در بخش های مختلف  از جمله حوزه های خودرو، غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، ساختمانی، انرژی، ماشین سازی و  تجهیزات صنعتی، ریلی و فلزی، الکتریکی و الکترونیکی، آی تی، نساجی، دانشگاهی و البته ورزشی بود.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چطور مدیر خود را مدیریت کنید

مقالات زیادی در مورد خصوصیات مدیران و یا شیوه های رهبری نوشته شده و بعضاً مقالات زیادی در جهان دb2ap3_thumbnail_manage-boss.jpgر زمینه رفتار سازمانی و شیوه های رفتار حرفه ای کارکنان به چشم می خورد امّا باید این مورد را پذیرفت که هر موضوعی شامل یک علت و معلول است که گاهی متقابلاً بر یک دیگر تأثیر می گذارند. همانطور که مدیریت منابع انسانی مهم است، دانستن آداب اوّلیه حرفه ای گری جهت همکاری و استخدام در یک مرکز پراهمیت است. هرچند در کشورما به لحاظ دارا بودن مدیران حرفه ای دارای کمبودهایی می باشد، امّا باید پذیرفت که مدیران هم برای پیشبرد اهداف خود با محدودیت های بسیاری در حوزه ی منابع انسانی مواجه هستند. یکی از این موارد عدم وجود نیروی کار ماهر و دوّم عدم تسلّط منابع انسانی به شیوه های حرفه ای رفتار سازمانی است. در سالهای اخیر کارمندان بسیاری را دیده ام که از رفتار مدیریت ارشد خود ناراضی هستند و یا مدیران میانه که از عدم اعتماد مدیران ارشد به تصمیمات آنها رنج می برند، امّا در این میان مدیران میانه ی باهوشی حضور دارند که می توانند هم بر پرسنل زیر مجموعه و هم بر مدیر ارشد خود تأثیر گذار باشند. در این مقاله سعی دارم مطالبی را که یک نیروی کار می بایست در راستای تأثیرگذاری بر مدیران ارشد سازمان مد نظر قرار دهد را مورد بررسی قرار دهم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

ورزش بانوان و تئوری دینامیک اقلیت

b2ap3_thumbnail_photo_2015-10-26_09-11-19.jpgروزگاری، تنها حضور در مسابقات بین المللی و رقابت با ورزشکاران کشورهای دیگر، برای بانوان ورزشکار ایرانی افتخاری بزرگ محسوب می شد و این افتخار با به دست آوردن مجوز ورود به مسابقات آسیایی و المپیک به اوج خود میرسید. اما در  عرض 10 تا 15 سال، از حضور در مسابقات برون مرزی تا به امروز، اوضاع به کل برای ورزشکاران بانوی کشورمان دگرگون شده است. زمانی، بانوان ایران تنها در چند رشته ورزشی محدود به مسابقات اعزام می شدند اما در آخرین تورنومنت بزرگی که شرکت داشتند یعنی بازی های آسیایی در 22 رشته ورزشی، حضوری فعال و قدرتمندانه داشتند و با کمال افتخار در 11 رشته نیز کسب مدال کردند.

کار بدانجا قدرتمندانه از سوی بانوان ورزشکارمان ادامه یافته است که امروز، بانوان ما چشم به طلای بزرگترین رویداد ورزشی دنیا یعنی المپیک دارند. طلایی که بعد از سال 2012 دیگر دور از دسترس نیست و اتفاقا کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم حساب ویژه ای بر روی مدال آوری بانوان در المپیک بعدی در ریو، باز کرده است. در کنار مدال آوری ها در رویدادهای بزرگ، آنقدر در مسابقات قهرمانی رشته های مختلف در آسیا و جهان مدال های رنگارنگ کسب کرده ایم که دیگر شمار آنها از دستمان خارج شده است. از کاراته و تکواندو گرفته تا شطرنج و قایقرانی و تیر اندازی و دیگر رشته ها و البته فوتسالی که بانوان ما در آسیا برای اولین بار به مقام قهرمانی رسیدند.

تمام این اتفاقات خوب و تمام این حضورهای پرافتخار و دوست داشتنی در حالی رخ داده است که ورزشکاران بانوی ایران همچنان در اقلیت به سر می برند. اقلیتی که همواره پشت سر اکثریت ورزشکاران مرد ایران بوده اند و از آنچه که به ورزش ایران اختصاص می یابد گاهی هیچ سهمی نبرده اند و گاهی به اندک سهمی قناعت کرده اند. خرج و هزینه های ورزش مردان و تلاش برای کسب مدال های گوناگون برای این اکثریت اصولأ قدرتمند، آنقدر بالا بوده که کمتر اجازه نشت کردن پول ها به سمت ورزش بانوان را داده است. و البته نباید غافل شویم از نگاه جنس دوم و ورزش دومی که همواره به ورزش بانوان در کشورمان وجود داشته و متأسفانه هنوز وجود دارد. مدیران ورزش ما همواره ورزش بانوان را اولویت دوم، اگر نگوییم سوم و چهارم، دانسته اند و خیلی اوقات مانند کودکی سر راهی با آن برخورد کرده اند. این نگاه را حداقل از روی استقبال از قهرمانان ورزشی مرد و قهرمانان ورزشی زن به خوبی می توان دید.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

می خواهید شرکت شما موفق باشد؟ آموزش را توسعه دهید

b2ap3_thumbnail_chalkboard-hr-960-4.jpgوقتی پای گفتگو با برخی از مدیران می نشینیم بسیاری از شکستها و یا عدم توسعه یافتگی سازمان خود را به گردن منابع انسانی و عدم توانایی آنها در اجرای تفکرات و استراتژی های مدیران ارشد می اندازند.اما سئوال اینجاست که چه کسی عامل عدم توانمندی این منابع انسانی بوده؟ چه کسی آنها را استخدام کرده و علت عدم توسعه ی مهارتهای آنها چیست؟

هرچند عدم کارایی منابع انسانی مرتبط با عوامل بسیار زیاد منجمله محیط کار، مسایل انگیزشی و غیره نیز می تواند باشد اما هدف از نگارش این متن توجه به نقش آموزش در توسعه ی سازمان و بهبود فرآیندها و رفتار سازمانی با اتکا به آموزش های مؤثر است. دنیای کسب و کار امروزه در شرایطی بسر می برد که دو عامل می تواند بر بنگاه های اقتصادی و شرکتها بسیار تأثیرگذار باشد. یکی تغییر تکنولوژی ها و دیگری شرایط رکود حاکم بر اقتصاد جهان است. این دوعامل باعث افزایش رقابت بین شرکتها و حذف شرکتهای ضعیفتر می شود. این روزها پس از ورود به شرکتها و بنگاه های اقتصادی که درگیر کاهش هزینه ها و صرفه جویی در منابع مالی هستند مشاهده می کنیم.یکی از مواردی که بیرحمانه شامل آیتم های کاهش هزینه شده و از سبد سازمان حذف می شود، بخش آموزش است.اما در این میان تأثیرات حذف آموزش که می تواند عدم توسعه ی مهارتهای فردی،عدم توسعه ی مهارتهای  گروهی،عدم هماهنگی بین واحدها،عدم هماهنگی بین استراتژی های سازمانی و عملکرد منابع انسانی،کاهش انگیزه،عدم آمادگی منابع انسانی برای احراز رده های بالاتر و عدم هماهنگی منابع انسانی با فناوریهای جدید را به دنبال داشته باشد، در نظر گرفته نمی شود.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

اهمیت بازاریابی موبایل در توسعه کسب و کار

b2ap3_thumbnail_2013.jpgبر اساس رشته تحصیلی اولیه ام همیشه علاقه خاصی به استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه ی کسب و کار داشتم وشاهد این بوده ایم که  در سال های قبل این فناوری در جای جای کسب و کارها رخنه کرده و بخشی جدایی ناپذیر از کسب و کار ها شده است. از جمله می توان به سیستم های اتوماسیون اداری، بایگانی ها و سیستم های نرم افزاری مالی و حسابداری اشاره نمود اما امروزه شاید وابستگی کسب و کار ها به ابزار های دیجیتال چندین برابر شده است و مقاومت مدیران در عدم استفاده از فناوری های نوین فقط و فقط باعث تضعیف کسب و کار آنها می گردد.

هرچند سالهاست که مدیران اقدام به راه اندازی وب سایت های تجاری جهت معرفی خدمات و محصولات خود در فضای مجازی نموده اند اما هنوز هم به دلیل عدم پیاده سازی سیستم های نوین اطلاع رسانی و بازاریابی دیجیتال شاهد عدم کارآیی لازم این وب سایت ها هستیم.در حالیکه تأثیر فضای مجازی بر مشتریان رو به گسترش است اما غالباً مدیران برنامه شخصی را برای حضور در این عرصه ندارند.

با اشاره به آمار دقیق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات در سال 93ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران 85 درصد می باشد و شاید نیمی از این افراد از تلفن های هوشمند و متصل به اینترنت استفاده می کنند که رقم های قابل توجهی می باشد.

حال سئوال مهم اینجاست، سازمان ما چه برنامه ی مشخصی برای ارائه خدمات و معرفی محصولات از این طریق دارد؟

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

چرا خندوانه می تواند، اما سازمان های ورزشی نمی توانند....؟!!

b2ap3_thumbnail_13.jpgمدت هاست که باشگاه ها و نهادهای ورزشی کشورمان از جمله فدراسیون های ورزشی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با مشکلات مالی عدیده و بزرگی دست به گریبانند و دست و پنجه نرم می کنند. حتی باشگاه های بزرگ و حتی فدراسیون های پرمخاطب و پرتماشاگر ورزش ما نیز از بی پولی، ناله ها سر می دهند و هر روز با خبرهای طلبکاران و چک های برگشتی و خطرات کسر امتیاز و سقوط به دست های پایینتر، تن هواداران خود را می لرزانند.

وقتی علت را جویا میشویم، اکثر مدیران سازمان های ورزشی اعتقاد دارند که به دلیل وجود بحران های مالی داخلی و جهانی و رکود بازار و صنعت در داخل کشور، شرکت های تجاری و صنعتی قصد خرج پول های تبلیغاتی خود در صنعت ورزش را ندارند و سعی می کنند در راه هزینه منابع مالی، دست به عصاتر راه بروند.

البته باید بپذیریم که این مباحث چندان بیراه و خارج از واقعیت نیست اما این را هم می پذیریم که تمام واقعیت نیز گفته نمی شود. در همین عصر بی پولی و رکود و بحران های اقتصادی که تمام صنایع را تحت فشار قرار داده است، هستند سازمان ها و برنامه هایی که به خوبی پول های زیادی را به کیسه خود می کشانند و از راه محبوبیت و شهرت خود، درآمدهای آنچنانی کسب می کنند.

یکی از همین برنامه ها خندوانه است. برنامه ای که یک سال و اندی از شروع آن می گذرد و در این مدت کوتاه توانسته به یک برند مطرح و معتبر در رسانه ملی تبدیل شود. برنامه ای که از یک شبکه تازه تأسیس و در ابتدا بدون تماشاگر و بدون مخاطب شروع به فعالیت کرده بود، توانسته به جایگاهی برسد که به یکی از پر بیننده ترین و درآمدزاترین برنامه های رسانه ملی بدل شود. خندوانه از ابتدا نه مخاطبی داشت و نه هواداری. در شبکه ای معروف و پربیننده نیز پخش نمی شد. سرمایه اولیه بزرگی هم در اختیار نداشت. با یک استودیو کوچک و البته فکرها و ایده های بزرگ و مدیرانی که جرأت و جسارت انجام کارهای نو و مدرن را داشتند دست به کار شد و توانست در اندک زمانی خود را به عنوان یک برند بزرگ در صنعت رسانه ای، مطرح کند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

روش های فروش بیشتر به مشتریان در حال خرید

b2ap3_thumbnail_cross-sell.jpg

همیشه همه ما به فکر فروش بیشتر هستیم. اما در اغلب مواقع اشتباه کسب و کارها برای افزایش فروش و درآمد، برنامه ریزی برای یافتن مشتریان جدید است در حالی که یکی از بهترین روشهای افزایش فروش، فروش بیشتر به مشتریان قبلی و مشتریان در حال خرید میباشد زیرا بازاریابی و یافتن مشتریان جدید بسیار پرهزینه بوده ولی مشتریانی که در حال خرید از ما هستند از مرحله انتخاب و اطمینان به فروشنده گذشته اند. فروش بیشتر می تواند از دو طریق یکی UP selling   و دیگری تکنیکی به نام Cross selling  اتفاق بیافتد. در تکنیک Cross selling  شما در کنار فروش یک کالا یا خدمات اصلی خدمات یا کالاهای متعدد فرعی را نیز به مشتری ارایه می دهید، مثلا در رستوران هنگامی که یک ساندویچ سفارش می دهید پیش غذا ها، دسرها و نوشیدنی ها می توانند فروشهای جانبی فروشنده برای افزایش مبلغ فروش و دریافت پول بیشتر از شما باشند.

در این مقاله به چند روش موثر برای فروش بیشتر به مشتریان اشاره می کنم:

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

تأثیر دنیای مجازی بر رفتار ورزشی

b2ap3_thumbnail_social-trophies.jpgرسانه های مجازی، راه های جدیدی برای افراد جهت دستیابی به اهداف مرتبط با سلامت، نظیر دنبال کردن فعالیت ها و مباحث مرتبط با موضوعات ورزش و سلامت را فراهم کرده اند. هرچقدر تعداد افراد در دنیای مجازی بیشتر می شود، مطالبی که در این رسانه به اشتراک می گذارند نیز بیشتر خواهد شد. مطالبی در خصوص سلامت، ورزش و تأثیر ورزش بر سلامت فرد و جامعه. بحث ها،چالش ها و تفکرات زیادی در دنیای مجازی در زمینه ورزش و سلامت ترویج می شود. و این مطالب می تواند تصویر مناسبی از ورزش در ذهن مخاطبان نهادینه کرده و عادت به ورزش را در آنها ایجاد کند. البته باید توجه داشت که تمامی این مطالب و ارائه دانسته ها و دانش علمی در این حوزه نمی تواند درست باشد و به سبب گستردگی و اینکه هر شخص می تواند از منظر خود مطالبی را منتشر کند، لازم است که دقت و یافتن منابع دقیق و معتبر علمی و تجربی در این حوزه ، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

دنیای مجازی از طرق گوناگونی توانایی ایجاد علاقه، رغبت و توجه به ورزش را در بین مخاطبان خود دارد. یکی از این راه ها، ارتباط و تعامل بین سازمان ها و باشگاه های ورزشی با طرفداران و علاقه مندان به ورزش است. در گذشته به سبب سخت بودن ارتباطات در دنیای واقعی با افراد مشهور و باشگاه های بزرگ در دنیای ورزش، علاقه مندان صرفا از طریق حضور در استادیوم های ورزشی و حضور در مسابقات و تمرینات تیم های مورد علاقه خود می توانستند ارتباطات کمی را با بازیکنان، مربیان و عوامل مختلف تیم ها داشته باشند اما با دنیای مجازی این امکان برای تمامی افراد مهیا شده است که به طور مستقیم بتوانند نظرات، پیشنهادات، انتقادات و علاقه مندی خود به افراد و باشگاه ها را بواسطه صفحات شخصی ورزشکاران و باشگاه ها به گوش آنها برسانند و لحظه به لحظه با فرد و سازمان مورد علاقه خود ارتباط داشته باشند. این ارتباطات دوسویه و توانایی ارائه نظرات و دیدگاه های مخاطبان نسبت به یک سویه بودن رسانه های سنتی، یک مزیت رقابتی مهم برای رسانه های مجازی محسوب می شود. هرچقدر افراد توانایی ارائه نظر و تحلیل در قبال یک شخص و یا یک رویداد ورزشی را داشته باشند و هرچقدر تعاملات به سمت چند بعدی حرکت کند، تمایل افراد برای استفاده از یک رسانه بیشتر خواهد شد.

در کنار امکان ارتباطات دوسویه، باشگاه های ورزشی اخبار و اطلاعیه ها و موارد مربوط به تیم ها و ورزشکاران را به طور لحظه به لحظه به گوش علاقه مندان می رسانند و افراد را از انجام تلاش بسیار برای کسب اطلاع از وضعیت تیم های خود رهایی داده اند و تنها بواسطه صفحات اجتماعی و سایت های شخصی و باشگاهی، طرفداران و علاقه مندان می توانند به طور کامل و جامع در تیررس اخبار و اتفاقات تیم های محبوب خود باشند و حتی بازی ها و لحظات مهم بازی ها و تمرینات این تیم ها هم از دسترس علاقه مندان دور نخواهد بود. پخش اینترنتی بازی ها و ارسال لحظات مهم بازی های و همچنین ارائه گزارشات و عکس های خبری و تحلیلی لحظه به لحظه در دنیای مجازی، حتی برای رسانه های سنتی نظیر روزنامه ها و رادیو و تلویزیون به عنوان یک چالش بسیار مهم در سالهای گذشته شناخته شده است. به طور مثال در داخل کشور ما نیز چند صباحی است که شاهد نزول تعداد تماشاگران برنامه های ورزشی نظیر برنامه نود بوده ایم که یکی از تئوری ها جهت تحلیل این کاهش مخاطب، می تواند حضور رسانه ها مجازی در ورزش ایران باشد. تماشاگران دیگر حاضر نیستند یک هفته منتظر بمانند تا لحظات حساس بازی به همراه اتفاقات قبل، حین و پس از بازی را رصد کنند. یا اینکه یک هفته به انتظار بنشینند و بدانند که آیا داوری به نفع آنها بوده یا به ضررشان. بواسطه دنیای مجازی، طرفداران تنها دقایق و ساعتی پس از بازی، از تمام اتفاقات رویدادهای ورزشی مطلع شده و این سرعت انتقال اطلاعات و عادت به دانستن تمامی متن و حاشیه رویدادها در اسرع وقت برای تماشاگران به یک تهدید جدی برای برنامه های هفتگی و ماهیانه تبدیل شده است و شاید بخاطر این باشد که دیگر مثل سابق هفته نامه ها و ماهنامه ها مخاطبان بزرگی ندارند و حتی روزنامه ها نیز تحت شعاع فعالیت های سایتهای خبری و تحلیلی و صفحات ورزشی در دنیای مجازی قرار گرفته اند و سهم زیادی از بازار این رسانه ها به رسانه های نوین رسیده است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">