محمد حسین انصاری

گردشگری ورزشی

b2ap3_thumbnail_1_20150709-043804_1.jpgدر طی دهه گذشته، صنعت گردشگری رشد مداوم و پرسرعتی را تجربه کرده است. حتی در سالهایی که بحران اقتصادی، بسیاری از صنایع دنیا را تحت تأثیر قرار داده و این صنایع را در رکودی عمیق فرو برده بود، صنعت گردشگری همچنان به رشد خود ادامه می داد. امروزه صنعت گردشگری یکی از سریعترین نرخ های رشد اقتصادی را در بین صنایع دارا می باشد. گردشگری در سال 2014، 4.4 درصد رشد را تجربه کرده و میزان کل گردشگران دنیا به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر رسیده است. این تعداد شامل افرادی می شود که به قصد مسافرت کشور خود را ترک کرده اند و افرادی که به سفرهای درون کشوری پرداخته اند به شماره در نیامده است. گردشگری بین المللی، بیش از هزارو پانصد میلیارد دلار در سال 2014 گردش مالی داشته است. این رقم به ما نشان می دهد که صنعت گردشگری، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بیش از 9 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا(GDP) را تأمین می کند. حجم کسب و کار در صنعت گردشگری برابر و یا گاهی بیشتر از صنایعی همچون نفت، غذا و اتومبیل در دنیا گزارش می شود. از دیگر مزایای گردشگری که به کمک اقتصاد کلان کشورها می آید، اشتغالزایی است. به گونه ای که از هر 11 شغل در جهان، یک شغل بواسطه گردشگری بوجود می آید. 6 درصد از صادرات دنیا و 30 درصد از صادرات در حوزه خدمات مربوط به صنعت گردشگری است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

فروپاشی جمعی اقتصادی در صنعت ورزش

b2ap3_thumbnail_1_20150707-131904_1.jpgوقتی می خواهیم در حوزه ای ورود پیدا کنیم و صنعت و تجارتی را برای خود برگزینیم، به احتمال زیاد صنعتی را انتخاب خواهیم کرد که سازمان های کمی در آن مشغول فعالیت بوده و تعداد رقبا در آن بخش محدود باشد و یا رقبای قدرتمندی در آن صنعت به چشم نیاید. تمام بازرگانان و تجار بزرگ همه به دنبال یافتن خلأهای بازار و بهره برداری از آن هستند. از سوی دیگر با ورود رقبای جدید در یک صنعت، شرکت های قدیمی تر در پی یافتن راه کارهایی برای بیرون راندن یا به حاشیه راندن شرکت های تازه وارد هستند تا سهم بازار خود را حفظ کرده و میزان سود همیشگی خود را داشته باشند. حال این کار، گاه با استفاده از شیوه های قانونی و با رقابت سالم ایجاد می شود، گاه با استفاده از قوانین ضد انحصار دولتی و حکومتی و گاهی هم با استفاده از ترفندهای غیرعادلانه و غیر اخلاقی. در دنیای صنعت و تجارت، انحصار یک موهبت بزرگ برای شرکت هاست. جایی که شما ارائه کننده محصولات و خدمات انحصاری باشید، به علت عدم وجود رقبای دیگر، به طور قطع سهم بازار بالا، درآمد کلان و سود سرشاری نصیب شرکت خواهد شد و این وضعیت حتی با پایین بودن کیفیت محصولات و خدمات و عدم وجود سیستم مطلوب پاسخ دهی و ارتباط با مشتری نیز به خطر نمی افتد.

 اما برخلاف بسیاری از صنایع که انحصار در آن ، عاملی برای کسب درآمدهای بیشتر و بالاتر و در نهایت موفقیت مالی و تجاری برای یک سازمان است، در صنعت ورزش انحصار می تواند برای همه کشنده باشد. شما با یک تیم ورزشی نمی توانید لیگ ورزشی و مسابقات ورزشی داشته باشید. ورزش، با رقابت و مسابقه زنده و پایدار است. هیچ کس با دیدن تمرین یک تیم ورزشی یا یک ورزشکار راضی نمی شود. تماشاگران ورزشی رقابت را دوست دارند و در اصل، ماهیت ورزش با رقابت گره خورده است. پس وجود رقیب در صنعت ورزش لازم و ضروری است و انحصار در ورزش جایگاهی ندارد. در ضمن هرچه قدر تعداد رقبا بیشتر باشد، تعداد بازی ها و رویدادها نیز بیشتر خواهد شد و تماشاگران بازی های بیشتری را از نزدیک نظاره کرده و رسانه ها نیز رویدادهای بیشتری را پوشش می دهند. بعلاوه اگر این رقبا دارای قدرت های هم تراز باشند و تماشاگران نتوانند نتایج رقابت های بین این تیم ها را پیش بینی نمایند و به بیان دیگر اصل عدم پیش بینی نتایج در رقابت بین این تیم ها در بالاترین حد خود باشد، جذابیت این رویدادها و مسابقات ورزشی به نهایت خود خواهد رسید. این جذابیت، تماشاگران را به سمت رقابت ها می کشاند، رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب از علاقه مردم آگاه شده و برای جلب نظر مردم و تماشاگران به پوشش رسانه ای اقدام می ورزند و شرکت های تجاری نیز با آگاهی از پوشش بالای رسانه ای این رقابت ها، برای تبلیغ محصولات خود و برای دیده شدن پا به عرصه ورزش و رسانه می گذارند و تمام این عوامل باعث بالا رفتن درآمد تیم های ورزشی می شود. به همین سبب است که یکی از اصول مهم اقتصاد ورزش که امروزه در دنیا به آن به طور جدی پرداخته می شود مبحث تعادل رقابتی است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

چرا برندسازی در ورزش مهم است؟

b2ap3_thumbnail_1_20150706-092031_1.jpgعبارت برندسازی به موضوعی داغ و جذاب در دنیای تجارت تبدیل شده و بعد از اثرگذاری در دنیای صنعت و تجارت چندی است که به دنیای ورزش نیز پای گذاشته است. سازمان های ورزشی که قدرت برندسازی را درک کرده اند، توانستند از طریق اجرای آن به طور معناداری تعداد علاقه مندان خود را بالا برده، تعداد بیشتری از مشارکت کنندگان را به سمت ورزش خود جذب کرده و درآمدهای خود را ارتقا دهند. برندسازی در ورزش می تواند مهمترین ابزاری باشد که سازمان های ورزشی به منظور یافتن فرصت های جدید جهت رشد و توسعه به آن نیاز دارند.

هنوز اعتقادی کلی در دنیای ورزش وجود دارد که برند همان لوگو است. اگرچه ویژگی های فیزیکی سازمان شما همانند لوگو، سربرگ، نوع رنگ آمیزی محیط کار و نوع پوشش کارکنان و مواردی از این دست مطالب بسیار مهم و کلیدی هستند اما برند چیزی فراتر و گسترده از این موارد بوده و به عنوان تصویر مشخص و جایگاهی تعریف می شود که شما به عنوان سازمان، محصول، خدمت و یا یک فرد در ذهن مشتری به خود اختصاص می دهید. برندها تصاویری در ذهن مشتری بوجود آورده و الگوهای رفتاری مشخصی را در آنها ایجاد می کنند.

هنگامی که برندسازی در ورزش به کار می رود، این تعریف به این معنی است که یک محصول یا خدمت از قیبل یک نوع ورزش( فوتبال یا بسکتبال) یک نوع رویداد( جام جهانی یا المپیک) یک شخص( ورزشکار یا مربی) و یا یک سازمان ورزشی ( باشگاه یا فدراسیون) می تواند به عنوان یک برند درک شده و شناخته شود. همچنین مشتریان ورزشی این موارد را به گونه های مختلف درک می کنند. مطلب مهم و اصلی این است که تصویر ایجاد شده از برند در ذهن مخاطب و درک آن از طرف مخاطبان، ارزش برند را تعریف می کند. برندها الهام بخش بوده و نماد ارزش هایی می باشند که منجر به ترسیم تصویر و شهرت برند در ذهن افراد می گردد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

شرط حضور در شبکه های اجتماعی

b2ap3_thumbnail_1_20150705-061246_1.jpgفعالیت در طیف وسیعی از شبکه های اجتماعی می تواند تاکتیک مطلوبی برای ساخت و توسعه برند باشد. اما بسیاری از شرکت ها در شبکه های اجتماعی حضور دارند تنها برای اینکه کاری انجام داده باشند و نمی توانند از پتانسیل این شبکه ها برای دست یابی به نتایج مثمر ثمر در راستای اهداف تجاری خود استفاده نمایند.

دست یابی به موفقیت از طریق شبکه های اجتماعی ساده نیست و اتفاقی به دست نمی آید. شما باید تعریف مشخصی از اهداف حضور در شبکه های اجتماعی داشته باشید و به تولید محتوای مناسب همسو با استراتژی های شرکت بپردازید. اگرچه حضور در شبکه های اجتماعی ساده است، اما یک برند، پیش از شروع به کار در شبکه ای اجتماعی، باید دلایلی قدرتمند برای حضور در این شبکه ها داشته باشد.

شرکت ها می بایست رویکرد مناسب استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان یک ابزار بازاریابی بیاموزند تا بتوانند اهداف تجاری خود را با کمک شبکه های اجتماعی پیش برده و بازایابی اجتماعی خود را به انجام رسانند. بر طبق اسناد موجود، 96 درصد بازاریابان حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارند اما 92 درصد آنها نمیدانند که از چه تاکتیک هایی استفاده نمایند. غیرممکن است که شما اهداف حضور در شبکه های اجتماعی را به خوبی تعریف نکرده باشید و انتظار موفقیت بواسطه این رسانه ها را داشته باشید.

 

اگر شما یکی از هزاران کسب و کاری هستنید که به دنبال درک چگونگی حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از این شبکه ها با عنوان یکی از ابزار بازاریابی خود می باشد، در ابتدا باید هدف دقیق از حضور اجتماعی خود داشته باشید. برخی از اهداف می تواند شامل موارد زیر باشد:

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

بهره ور باشید

b2ap3_thumbnail_1_20150703-143011_1.jpgهر شخصی در کار، تجارت، سازمان و شرکت خود یا مدیر است و یا به پست های مدیریتی می اندیشد و می خواهد در آینده مدیری توانمند باشد. یکی از ویژگی های یک مدیر خوب و شاید مهمترین ویژگی آن، بهره وری است. بهره وری را استفاده بهینه از منابع سازمان تعریف می کنند. بهره وری، تلفیقی است از کارایی و اثربخشی. اگر می خواهید موفق باشید و در کار و حرفه خود به درجات بالاتری برسید باید مدیری بهره ور باشید. در کنار اعمالی که شما را به مدیری بهره ور تبدیل می کند، برای رسیدن به بهره وری باید بر روی طرز تفکر خود نیز کار کنید. بهره وری تلفیقی از نوع عملکرد و داشتن ذهنیتی بهره ور است. در اینجا به 5 روش برای شتاب دادن به بهره وری و مشهور شدن به عنوان یک مدیر بهره ور اشاره می گردد:

قانون 15 دقیقه

چه فعالیت هایی می توانید در 15 دقیقه انجام دهید که شما را به اهدافتان نزدیک تر کند؟ می توان بر برخی فعالیت ها در عرض 15 دقیقه تمرکز کرد و آنها را به پایان رساند. اعمالی نظیر پاسخ به ایمیل ها، ملاقات با کارکنان و یا دوستان، تماسهای تلفنی. مطالعه گزیده نشریات و فعالیت های بیشماری که انجام آنها برای رسیدن به اهدافتان ضروری است ولی نداشتن زمان بندی برای آنها می تواند زمان شما را به راحتی تلف کند. هیچ کس زمان اضافی در اختیار ندارد. نکته کلیدی استفاده از 15 دقیقه هاست.

کنسل قرار ملاقات ها

درست متوجه شدید. اگر می بینید هفته ها در یک جلسه بی نتیجه و وقت گیر شرکت می کنید، آنرا متوقف سازید. مگر اینکه دلیل و توجیهی قدرتمند برای اختصاص وقت به این گونه جلسات داشته باشید. اگر نمی توانید جلسات را کنسل کنید، زمان آنها به نصف کاهش دهید.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

نقش ورزش در اقتصاد شهری(بخش دوم)

b2ap3_thumbnail_1_20150702-061047_1.jpgاقتصاد شهر ها امروزه ارتباط بسیار نزدیکی با صنعت ورزش دارند و از توان ورزش برای توسعه و رونق اقتصادی خود بهره می گیرند. پتانسیلهای اقتصادی ورزش شهری باید شناخته شده و از آن به گونه ای مناسب بهره گرفت. ورزش از چند منظر توانایی کمک به اقتصاد شهری را دارد.

اشتغال زایی

ورزش به دو صورت اشتغال ایجاد می کند. باشگاه های ورزشی حرفه ای و آماتور شغل های متفاوتی ایجاد کرده و به کارکنانی با مهارت های متفاوت نیاز دارند.ورزشکار، تمرین دهنده، کارمند اجرایی، مدیر، کارکنان امور خدماتی، کارکنان حقوقی و مالی و چندین شغل متفاوت دیگر. حتی در روزهای برگزاری مسابقات ورزشی، سازمان های ورزشی به افراد راهنما، مامورین برقراری نظم و امنیت، فروش اقلام مصرفی از قبیل غذا و نوشیدنی و غیره ، مسئولین حمل و نقل و مسئولین بهداشتی و نظافت نیاز دارند. تمام این افراد به طور مستقیم توسط باشگاه ها یا نهادهای مربوطه به کارگرفته می شوند. از سوی دیگر ورزش، شغل ها غیرمستقیم نیز ایجاد می کند.  افراد دارای این شغل تحت استخدام تیم ها و باشگاه های ورزشی نیستند اما شغلشان بواسطه حضور ورزش در یک شهر می باشد. سیاست گذاران ورزشی شهر که از نهادهای دیگر شوراهای ورزشی را اداره می کنند. مجریان قانون، روزنامه نگاران، گزارشگران و مجریان ورزشی، برنامه سازان رادیویی و تلویزیونی، تولید کنندگان و تأمین کنندگان مختلف البسه و تجهیزات ورزشی، سازندگان اماکن ورزشی، مدرسان و مشاوران ورزشی، شرکت هایی که وظیفه تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی را به عهده دارند و دیگر مشاغل این چنینی که وجودشان بواسطه حضور ورزش در یک شهر می باشد. این افراد در سازمان هایی غیر از سازمان ورزشی کار می کنند اما تخصصشان در زمینه ورزش بوده و به سازمان های ورزشی شهری کمک می نمایند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

نقش ورزش در اقتصاد شهری(بخش اول)

b2ap3_thumbnail_1.jpgاگرچه صنعت ورزش تنها بخش کوچکی از تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل می دهد اما به ارتباط بین ورزش و اقتصاد در ادبیات اقتصاد به عنوان موضوعی اساسی نگاه می شود. در حقیقت، ورزش عاملی مهم در چگونگی احساس افراد نسبت به خودشان و جامعه ای است که در آن زندگی می کنند. ارزش های اقتصادی در ترکیب با ویژگی های اجتماعی، ورزش را به موضوع جذابی برای اقتصاددانان و جامعه شناسان تبدیل کرده است. نفش متقابل ورزش و اقتصاد و تأثیر آن بر جوامع مختلف ملی و شهری امروزه از موضوعات مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران می باشد. فعالیت های ورزشی، قدرت بالایی جهت تحت تآثیر قرار دادن اقتصاد بالاخص اقتصاد شهری دارند. ورزش می تواند با گردهم آوردن انسانها به واسطه رویدادهای مختلف ورزشی مختلف از ورزش کردن همگانی تا برگزاری مسابقات ورزشی محلی ، ملی و بین المللی، افراد را برای خرج کردن پول هایشان مشتاق کند. با ورزش کردن و حضور در رویدادهای ورزشی افراد نیاز به زیرساخت های ورزشی، محیط ها و فضاها و اماکن مناسب ورزشی و امکانات مختلف ورزشی دارند. در کنار این موارد افراد حاضر در رویدادهای ورزشی باید بلیط تهیه کنند، غذا و نوشیدنی صرف کنند و رسانه ها نیز به پوشش فعالیت های مختلف ورزشی خواهند پرداخت. همانند صنایع دیگر، صنعت ورزش نیز از اصول پایه ای علم اقتصاد از جمله بازار نیروی کار، حداکثر سازی مطلوبیت، تحلیل هزینه و فایده و غیره استفاده می کند. البته لازم به یادآوری است که شاید در نگاه اول این مشابهت ها به چشم بخورد اما اثرات ورزش بر اقتصاد و تحلیل هزینه ها و درآمدهای ورزشی به مراتب پیچیده تر از سایر صنایع خواهد بود. شاید به همین خاطر است که در میان انبوهی از روزنامه ها، نشریات، سایت ها و خبرگزاری های ورزشی که هر روز بیش از گذشته به ورزش توجه دارند، کمتر می توانیم تحلیلی اقتصادی بیابیم درحالیکه رقم های بسیار زیادی از حقوق بازیکنان و مربیان تا هزینه ساخت ورزشگاه و هزینه ها و درآمدهای یک باشگاه را می توان مشاهده کرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محبوبه نحوی

نگاهی بر تاثیرات اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 9001

b2ap3_thumbnail_iso9001_logo.png

بسیاری از ما تاکنون نام استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ISO 9001 را شنیده ایم یا روی بسته بندی انواع محصولات مشاهده کرده ایم.گرچه در گذشته آشنایی کمتری از این نوع استاندارد های بین المللی در کشور ما وجود داشت، اما امروزه به جهت افزایش سطح آگاهی و توقع مشتریان در حوزه کیفیت محصولات این استاندارد شناخته شده تر شده، اما همچنان بسیاری از مردم علی الخصوص صاحبان صنایع نسبت به فواید استانداردهای ایزو اطلاعات کاملی نداشته و شاید این استاندارد را تنها یک گواهینامه یا یک تصویر مبنی بر وجود مدیریت کیفیت در یک سازمان می دانند. به علاوه صدور گواهینامه های فاقد اعتبار توسط شرکت های ارائه دهنده این گواهینامه در ایران و شاید عدم تعهد صاحبان کسب و کارها به استمرار در بهبود مستمر - هدف اصلی ISO 9001 - پس از صدور گواهینامه، تصویر این نوع استاندارد را در ذهن مشتریان و حتی سایر سازمان هایی که قصد دریافت این گواهی نامه را دارند مخدوش کرده است. پیاده سازی این سیستم استاندارد بر روی سازمان ها آثار مستقیم و غیر مستقیمی را به همراه دارد، آثار غیر مستقیمی که در بسیار مواقع نامرئی هستند. برای همین منظور بهتر دیدم در این مقاله با بررسی شرکت های گوناگون که اقدام به اخذ این گواهی نامه نموده اند به معرفی نتایج پیاده سازی این استاندارد مدیریت کیفیت می پردازم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

برترین برندهای ورزشی دنیا در سال 2014

b2ap3_thumbnail_111_20150623-152232_1.jpgمجله فوربس هر ساله لیستی از برندهای برتر ورزشی دنیا منتشر می کند. این نشریه سال 2014 نیز 10 برند برتر ورزشی دنیا را معرفی کرد. برندهای ورزشی در 4 طبقه مختلف شامل شرکت های تجاری ورزشی، رویدادهای ورزشی، ورزشکاران و باشگاه های ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و 10 برند برتر شناسایی و معرفی شدند.

  1. نایک

نایک به عنوان برترین برند ورزشی دنیا در سال 2014 معرفی شده است. کمپانی نایک که 62 درصد از بازار البسه ورزشی در ایالات متحده را در اختیار دارد با ارزشی حدود 19 میلیارد دلار و با افزایشی 1.7 میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته در صدر این فهرست قرار دارد.

  1. ESPN

شبکه تلویزیون ESPN که شبکه ای آمریکایی و مخصوص برنامه های ورزش و سرگرمی است با ارزش حدود 16.5 میلیارد دلار و با رشد 1.5 میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته در رده دوم برترین برندهای ورزشی دنیا جای گرفته است.

  1. آدیداس

کمپانی تولید البسه و تجهیزات ورزشی آلمانی آدیداس با ارزش برند معادل 5.8 میلیارد دلار در رده سوم ارزشمندترین برندهای دنیا قرار گرفته است. ارزش برند آدیداس، سال گذشته حدود 7.1 میلیارد دلار برآورد شده بود.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

نقش مشاور مدیریت در کسب و کار شما چیست

b2ap3_thumbnail_20150620-114215.jpgخوب یا بد، امروزه تعداد مشاوران کسب و کار  رو به افزایش است هر چند که در یک نگاه تحلیلی باید به این موضوع که یک مشاور مدیریت چه صلاحیت ها و سوابقی را باید داشته باشد، می بایست توجه گردد، اما با یک نگاه واقع بینانه سعی میکنم به بررسی نقش یک مشاور مدیریت در کسب و کار بپردازم.

مشاور مدیریت فردی است که با یک نگاه بیرونی به سازمان سعی دارد توصیه ها و پیشنهادهایی را به مدیران ارشد سازمان جهت بهبود  فرآیندها، عارضه یابی و یا توسعه کسب و کار  بنماید.

حال سوال این است که این مشاوره ها تا چه میزان می تواند بر روی کسب و کارها تاثیرگذار باشد.

3 نکته اساسی می تواند در نوع مشاوره و تاثیر آن نقش اساسی ایفا کند.

یکی میزان و صحت اطلاعاتی است که مدیر سازمان در اختیار مشاور قرار می دهد.

دوم آنالیز صحیح مشاور و تجربه ای است که مشاور در آن زمینه قبلا کسب نموده و یا اطلاعات جامعی که می تواند بدست آورد.

و سوم نحوه انتقال و اجرای توصیه های ارایه شده توسط مشاور در سازمان می باشد.

از آنجا که یک مشاور مدیریت دیدگاه مستقلی نسبت به سازمان مورد مشاوره دارد، لذا می تواند با یک دید بیرونی و توجه به زوایای بیشتر، پیشنهادها و ایده های بهتری را مطرح نماید اما این مهم در صورتی دست یافتنی خواهد بود که مدیران سازمان بصورت دقیق مشاور را در جریان نقاط ضعف و قوت درون سازمانی قرار داده و پیشنهادات براساس توانمندی های بالقوه سازمان و قابل اجرا ارایه گردد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

تحول در کسب و کار با اپلیکیشن های تلفن همراه

b2ap3_thumbnail_HiRes.jpgتلفن های هوشمند و برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی ای که نوشته می شود، تا حدود زیادی زندگی ما را دچار تحول کرده است. برنامه هایی نظیر وایبر، وی چت، لاین و... اپلیکیشن هایی هستند که ارتباطات را به سادگی امکان پذیر می کنند و شما می توانید با وجود آن ها با همه افرادی که از این برنامه ها استفاده می کنند، در هر لحظه ارتباط داشته باشید. این ماجرا حس بسیار خوبی را ایجاد می کند زیرا باید گفت درجهان امروزی با این طیف وسیع از ابزارهای ارتباطی دیگر چیزی به نام دوری یا فاصله معنا نخواهد داشت و مسلما از کنار این نکته هم نمی توان به راحتی گذشت که هر کدام از فناوری های امروزه در کنار مزایایی که در اختیار ما می گذارند، معایبی را هم به همراه دارند و باعث ایجاد رفتارهای خاص در ما می شوند که گذر زمان باعث می شود ما خودمان متوجه این تغییرات نشویم.

به هر حال چیزی که در این میان غیر قابل انکار است، این است که مردم جهان علاقه بسیار زیادی به تلفن های هوشمند و برنامه ها و اپلیکیشن های آن ها دارند. این موضوع باعث شده است که درآمد بسیار زیادی در بازار تلفن همراه، برای فعالان این بازار وجود داشته باشد. از زمانی که اینترنت به شکل امروزی در اختیار مردم کشور ما قرار گرفت، نوع رسانه ها هم به صورت کلی تغییر پیدا کرد و در حال حاضر نسل های جدید بازار کسب و کار باعث ایجاد سودآوری مناسبی برای افرادی شده است که نوع کسب و کار خود را به این سمت تغییر داده اند.

در این بازار جدید کسب و کار، اپلیکیشن های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی دو عضو اصلی و موثر هستند که هر کسی بتواند از آن ها به بهترین شکل استفاده کند، می تواند آینده کاری خود را تضمین کرده و خیالی آسوده داشته باشد. در این گزارش به بررسی وضعیت حال و آینده بازار رسانه ای برنامه های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و نقش آن ها در کسب و کارهای جدید خواهیم پرداخت.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

آیا بهبود در شاخص NPS در سایر شاخص های سازمان بهبود ایجاد می کند؟

b2ap3_thumbnail_EmployeeNetPromoterScore.pngبرای پاسخ به این سوال اجازه دهید  ابتدا تعریفی از شاخص NPS ارایه نمایم شاخص NPS که مخفف کلمات Net Promoter Score است، نشان دهنده این مهم است که کسب و کار شما تا چه میزان توسط مشتریان به دیگران معرفی می شود. و مشتریان شما تا چه حد ترویج دهنده کسب و کار شما هستند. هر چند در بعضی مقالات شاخص NPS را معادل Costomer Happiness  معرفی کرده اند اما به شخصه با این موضوع خیلی موافق نبوده و برخی تحقیقات هم این موضوع را نشان می دهند که هر چند رابطه زیادی بین رضایت مندی مشتری و شاخص NPS وجود دارد اما الزاما مشتری راضی ، شما را به دوستان خود معرفی نمی کند.

شاخص NPS بر اساس دریافت گزارشات از مشتریان و معمولا توسط پرسشنامه ها محاسبه می شود. افرادی که بالاترین امتیاز را در مورد معرفی شما به دیگران بدهند اصطلاحا PROMOTER نامیده شده و بقیه افراد مشتریان غیرفعال و یا ناراضی هستند.

به طور مثال اگر بر اساس پرسش سوالات مرتبط، از مشتریان خود بخواهیم که در مورد اینکه آیا شرکت ما را به دیگران معرفی می کنید یا نه تا 100نمره امتیاز دهید، معمولا کسانی که نمره بالای 90 به شما می دهند در گروه ترویج کنندگان قرار می گیرند و گروه های میانی و پایین مشتریانی هستند که یا تمایلی به معرفی شما ندارند و یا از کسب و کارتان ناراضی هستند. حال با تعریف ذکر شده، به سئوال مطرح شده در عنوان مقاله پاسخ می دهیم.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
محمد حسین انصاری

نقش شرکت های مشاوره مدیریت در صنعت ورزش

b2ap3_thumbnail_121.jpgمشاوره مدیریت در تعریف، به اعمال، اقدام ها و روش هایی گفته می شود که کمک می کنند سازمانها، عمکرد خود را بهبود دهند، مشکلات و نقاط ضعف خود را بشناسند و طرح های مناسبی برای توسعه خود تدارک ببینند و در نهایت به سازمان ها این توان را می دهد که بتوانند تصمیم های مناسب اتخاذ کنند.

شرکت های مشاوره مدیریت در ادبیات مدیریت مدرن، شرکت هایی دانش بنیان هستند که از افراد حرفه ای در حوزه های گوناگون تشکیل شده اند و مشاوره ها و پیشنهادهای تخصصی را به سازمان ها ارائه می کنند.

صنعت ورزش با پیچیدگی های خاص، نیاز به داشتن مشاورانی قدرتمند و به کار گرفتن مشاورانی حرفه ای را هر روز بیش از گذشته احساس می کند. ورزش برخلاف سایر صنایع، مشتریان گونه گونی به خود می بیند. مالکان و سهامداران که به دنبال افزایش شهرت و افزایش سرمایه خود هستند. بازیکنان و مربیان که به عنوان عنصری مهم بیشترین حقوق ها را دریافت کرده و از سازمان ورزشی خود توقع بهترین ها را دارند. این گروه آنقدر قدرتمند هستند که می توانند کارفرمای خود را تحت تأثیر قرار داده و آنها را مجبور به اقداماتی کنند که خود می خواهند. کارکنان سازمان های ورزشی دیگر اعضای سازمان هستند که مانند کارکنان سایر سازمان ها انتظارات خاص خود را دارند. مشتریان اصلی باشگاه های ورزشی یا طرفداران که سازمان ورزشی باید همواره نسبت به آنها پاسخگو باشد و بتواند انتظارات آنها به بهترین شکل پاسخ دهند، زیرا هویت سازمان ورزشی بدون تماشاگران و طرفدارانش شکل نخواهد گرفت. حامیان مالی یا اسپانسرها دیگر مشتریان سازمان ورزشی هستند که انتظار دارند با حمایت از باشگاه به برتری در حوزه تجارت و کسب یک مزیت رقابتی جدید دست یابند و در آخر رسانه ها که ارتباط تنگاتگی با سازمان های ورزشی داشته و به نوعی هر دو از وجود یکدیگر تغذیه می کنند. پاسخ گویی به این طیف گسترده و متنوع از مشتریان با نظرات، ایده ها، انتظارات و توقعات گوناگون سخت و گاهی غیر ممکن یه نظر می رسد و نیاز به داشتن مشاورانی قدرتمند و آشنا به امور حرفه ای ورزش را بیشتر و بیشتر می کند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

چگونه با یک طرح بازاریابی موثر فروش را افزایش دهیم؟

b2ap3_thumbnail_Marketing-Planning.jpg

هرچند ممکن است طرح بازاریابی جز اولویت های ارایه شده توسط یک مشاور مدیریت برای شما نباشد و تدوین سایر استراتژی ها و اهداف و چشم اندازها و بودجه بندی در اولویت کار قرار گیرد اما حتماً توصیه می کنم این مورد را جز اولویت ها قرار داده و برنامه ای برای بازاریابی داشته باشید.

نکنته اینجاست که اصولاً اگر بازاریابی برای محصول یا خدمت شما وجود نداشته باشد پس تجارت معنایی نخواهد  داشت.

در شرایطی که یک Business plan(طرح کسب و کار) کمک می کند تا نقشه راه و اهدافتان مشخص شود یک طرح بازاریابی موثر جزئیات بازار و نحوه دسترسی به مشتریان را تدوین می کند.

پروفسور رابرت توماس استاد بازاریابی دانشگاه جورج تاون می گوید " تنها مورد مهم در کسب و کارهای کوچک که باید در نقشه بازاریابی آنها وجود داشته باشد یک درک شفاف و صریح از مشتریان و رقباست"

 یک طرح بازاریابی باید شامل پاسخ به حداقل سه سوال باشد

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • چطور باید در مورد خودتان به آنها اطلاع رسانی کنید؟
  • چطور باید مشتریان را جذب نمایید؟

رابرت توماس می گوید ارایه یک طرح بازاریابی باید شامل چهار وظیفه باشد

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

بهینه سازی گراف دانش برای برند شما

b2ap3_thumbnail_Knowledge-Graph.jpg

گراف دانش برای برند شما مانند یک بیلبورد رایگان در نتایج جستجوی گوگل میباشد. استفاده از گراف دانش باعث می شود تا کاربران اطلاعات بیشتری درباره کلمه ای که جستجو می کنند مشاهده نمایند. برای مثال هنگامیکه کاربر برند شما را در گوگل جستجو میکند در کنار نتایج جستجو و بصورت یک پنل مشخصات کاملی از برند شما را ارائه می دهد.

گراف دانش چیست؟

گوگل گراف دانش را هنگامی نمایش می دهد که کاربر بک نام تجاری یا نام و کلمه ای معروف را جستجو نماید. در این صورت اطلاعات کاملی درباره کلمه مورد جستجو در یک کادر نمایش داده می شود.

گراف دانش هم می تواند دوست شما باشد و هم دشمن شما. در رابطه با برندهایی که از محبوبیت بیشتری برخورد دارند ، گراف دانش به گونه ای عمل می کند که اطلاعات برند محبوب در گراف دانش نمایش داده می شود. در ابن صورت برندهایی که از محبوبیت کمتری برخورد دارند از این امکان محروم می شوند. مدیران سایت های تجاری باید چگونگی بهینه سازی سایت برای قرار گرفتن در گراف دانش را آموزش ببینند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که سایتی که در نتایج گراف دانش نمایش داده می شود را نمی توان از نتایج حذف کرد.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

برندینگ با نگاه داخلی به یک تصویر خارجی!

برندینگ مشاوره برندینگ

همه صاحبان تجارت اعم از تولید کنندگان و ارایه دهندگان خدمات تمایل به داشتن یک برند دارند و مایلند در سریع ترین زمان کسب و کار خود را تبدیل به یک نام تجاری معتبر و تاثیرگذار نموده و از این طریق راحت تر و گسترده تر در فضای رقابتی سهم بیشتری از مشتریان را جذب کنند. در این راستا بعضی به صورت کاملا غیر علمی و براساس تجربیات خود تغییراتی در کار  ایجاد نموده و یا به سراغ تبلیغات گسترده  و معرفی بیشتر نام تجاری خود می روند.

آنهایی که اندکی با سیستم های برندینگ آشنا بوده و می دانند که نیاز به ایجاد تغییراتی در سازمان برای هویت سازی دارند به سراغ شرکت های مشاوره مدیریت و یا یک مشاور برندینگ رفته و ضمن تدوین یک استراتژی برندینگ وضعیت رقبا و تحلیل شرایط کاری خود، شروع به ایجاد هویت برند، استفاده از رنگ، شعار ها و لوگوی خاص در تبلیغات نموده و سعی در تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مشتریان می نمایند.

اما در این میان یک موضوع بسیار مهم در اغلب مواقع نادیده گرفته میشود و آن تاثیر منابع انسانی و وفاداری کارکنان به برند و همچنین شناخت دقیق منابع انسانی از اهداف برند است.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

اضافه شدن دکمه خرید مستقیم به جستجوهای گوگل در تلفن همراه

b2ap3_thumbnail_google-buy.jpgاگر تا به امروز فروش مستقیم از طریق موتور جستجوگر گوگل یک آرزو به حساب می آمد،اما الان دیگر اینگونه نیست،شرکت گوگل قصد دارد تا در یک اقدام هوشمندانه و برای کمک به خرده فروشان در فضای اینترنت جهت افزایش فروش محصولات ،دکمه های فروش مستقیم محصولات را به نتایج جستجوها در تلفن همراه اضافه نماید.این دکمه ها در پایین عنوانی مانند " فروشگاه در گوگل" قرار گفته و کاربر با کلیک بروی آنها به صفحه محصول و پرداخت آنلاین هدایت می شود.در این صفحه کاربر میتواند اطلاعاتی درباره اندازه و رنگ محصول و همچنین مراحل کامل شدن خرید را مشاهده نمایند.البته در حال حاضر گوگل قصد ندارد این امکان برای کاربرانی که از دیگر پلتفرم های دیگر که وارد جستجوگر گوگل می شوند نمایش داده شود.با توجه به رشد سریع استفاده از تلفن های هوشمند و خرید از طریق تلفن های همراه ،می توان به این نتیجه رسید که گوگل دست به کار بزرگی زده است و کمک قابل توجهی به افزایش فروش سایت های فروش آنلاین می کند.مطمئنا این اقدام گوگل نقش بسزایی در گسنرش تجارت الکترونیک خواهد داشت.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
آمنه امامی

برند چیست؟

b2ap3_thumbnail_brand-brand.jpgبرندسازی آن چنان که به نظر می‏‏‎رسد کار پیچیده‎‏ای نیست؛ این واژه‏‎ی «برند» است که باعث ایجاد سردرگمی می‎‏شود. افراد مختلف معانی متفاوتی را از این اصطلاح برداشت می‏‎کنند. پس بهتر است در ابتدا نگاهی به تعاریف مختلف برند بیندازیم.

برند دارای منزلت قانونی است و می‎‏تواند ارزش‏گذاری شود. این موضوع سبب شده که مردم، برند را به عنوان یک کالای مادی تلقی کنند ولی چون این طرز تلقی مبین قدرت نهفته‏‎ی نقش برند در تاثیرگذاری بر ادراک مردم نیست، نمی‎‏تواند بهترین و مفیدترین تعریف از آن باشد. می‎‏توان گفت این تعریف، تعریفی نسبتا ایستا و قدیمی است که مورد علاقه‏‎‏ی تولیدکنندگان محصولات مصرفی تندگردش (FMCG) و شرکت‏‎های تبلیغاتی دهه‏‎ی 60 و 70 میلادی بود.

انجمن بازاریابی آمریکا، تعریفی کاملا حقوقی و ایستا از برند ارائه می‏‎کند و برای برند تنها موجودیتی فیزیکی قائل است: «یک نام، عبارت، طرح، نماد و یا هر خصیصه‏‎ی دیگری که کالا یا خدمات یک فروشنده را از کالاها یا خدمات دیگر فروشنده‎‏ها متمایز می‏‎کند.»

این تعریف نسبتا محدودکننده است و بیشتر مناسب یک لوگو است تا مناسب ویژگی‎‏هایی که باعث ایجاد تمایز بین یک محصول و سایر محصولات می‎‏شوند؛ خصوصیاتی که بُعدی جدایی ناپذیر در تعریف برند هستند.

امتياز دهيد:

Share this article:

">
صابر لطفی

لیست تکنیک های موردنیاز سئو برای تجارت الکترونیک

b2ap3_thumbnail_ec2.jpg

در این مقاله فهرستی از الزامات فنی که باعث شکست یا موفقیت طولانی مدت SEO می شود را معرفی خواهیم کرد.برخی از شرکت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند باید قبل از هر کاری به فکر بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو باشند.اطمینان از اینکه سایت و فروشگاه شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است ،میتواند فروش شما را تضمین نماید و با این کار نیمی از راه موفقیت در تجارت الکترونیک را پیموده اید.لیستی که در ادامه معرفی خواهیم کرد در بسیاری از سیستم های تجارت الکترونیک کاربرد دارد .

  1. پلتفرم مورد نیاز برای SEO

پلتفرم یک سایت ،چارچوب و معماری آن را تشکیل می دهد و به نوبه خود دارای تاثیر گسترده ای بر عملکرد سئو سایت دارد. پلتفرم ،سایت را مجبور به بهینه شدن برای موتورهای جستجو می کند.با توجه به اینکه پلتفرم ها قابلیت اصلاح و کامل تر شدن دارند و با اصلاح آن می توان بروی سئو تاثیر گذاشت ،باید در استفاده از افزونه ها و کدهای مختلف دقت فراوانی شود ،زیرا برخی تغییرات ممکن است تاثیر منفی بروی سئو سایت داشته باشد.همواره باید قبل از هر کاری درباره صحت عملکرد کد یا افزونه ها بررسی های لازم انجام شود.

شرایط زیر کمک خواهد کرد تا قوی ترین پلتفرم را برای سایت تجارت الکترونیک خود انتخاب نمایید:

امتياز دهيد:

Share this article:

">
وحید زارعی

تفکر سیستمی قابل تزریق نیست !

b2ap3_thumbnail_system.jpg

کلمه تفکر سیستمی مدتی است که در میان مدیران، کارشناسان، مشاوران  و صاحبان سرمایه بر زبان ها جاری می شود و اینطور به نظر می رسد که کلمه بسیار جذاب و دارنده تفکر سیستمی فردیست که بر همه مشکلات غلبه نموده و در مقابل تفکر سنتی به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند.

این موضوع باعث شده کلاسها و دوره هایی هم در این زمینه برگزار گردد تا تفکر سیستمی را آموزش داده و مدیران را با نحوه اجرا و نهادینه کردن تفکر سیستمی آشنا نماید.

هرچند به شخصه ارزش زیادی برای آموزش قائلم اما تجربه به من ثابت کرده، بعضی از علوم با دوره های آموزشی کوتاه مدت قابل اکتساب نبوده و نیاز به وجود یک فرهنگ و بعضاً قابلیت های شخصیتی می باشد که این فرهنگ سازی و تغییر رفتار البته قابل دسترسی اما در یک دوره زمانی بلند مدت و مستلزم پایه ریزی همه شرایط می باشد.

قبل از اینکه نحوه نهادینه کردن تفکر سیستمی را بیان کنم، اجازه دهید مروری کنیم بر اصل موضوع:

امتياز دهيد:

Share this article:

">