۷ نکته مهم در گزارش مالی فیسبوک

۷ نکته مهم در گزارش مالی فیسبوک

مدت‌ها بود که انتقادات زیادی در مورد عملکرد فیسبوک در رابطه با درآمدزایی از طریق تبلیغات  وجود داشت. در همین راستا فیسبوک در سال اخیر تلاش زیادی کرد تا درآمدهای تبلیغاتی خود را افزایش دهد. نتایج مالی این شبکه اجتماعی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که حالا دیگر چنین انتقاداتی به فیسبوک وارد نیست.

روزهایی را به خاطر بیاورید که فیسبوک به خاطر عدم توانایی در کسب درآمد کافی از تبلیغات موبایل مورد انتقاد قرار می‌گرفت. نتایج مالی این شبکه اجتماعی که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که حالا نه تنها دیگر چنین انتقاداتی به فیسبوک وارد نیست بلکه این شرکت طی یک سال اخیر منابع بالقوه زیادی را برای حصول درآمد بیشتر ایجاد کرده است. در ادامه برخی نکات جالب توجه در گزارش مالی فیسبوک را که به تازگی منتشر شده‌ است، با هم بررسی می‌کنیم.

1. هنوز خبری از سقوط فیسبوک نیست

برخی تحلیل‌گران آینده‌ای نظیر آنچه برای دیگر شبکه‌های اجتماعی رخ داده است، برای فیسبوک پیش‌بینی می‌کنند. برخلاف پیش‌بینی‌هایی که معتقد بودند فیسبوک پس از تجربه یک دوره رشد دچار یک روند نزولی مانند Myspace خواهد شد، نتایج نشان می‌دهند که این شرکت همچنان در حال رشد است.

مارک زاکربرگ در این مورد می‌گوید:

    مدت زمانی که هر فرد طی یک روز برای استفاده از خدمات ما صرف می‌کند نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است و این در حالی است که هنوز واتس‌اَپ که سال گذشته به جمع ما اضافه شد، در این محاسبه در نظر گرفته نشده است.

فیسبوک در سه ماه منتهی به سال 2015 حدود 1.39 میلیارد کاربر فعال ماهیانه و 890 میلیون کاربر فعال روزانه داشت که به ترتیب 13 و 18 درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل رشد داشته است.


2. تماشای ویدیو در فیسبوک به شدت در حال رشد است

 مارک زاکربرگ در مورد تماشای ویدیو در فیسبوک می‌گوید:

    ویدیو به طرز کاملا مشخصی امسال رشد داشته است و روزانه بطور میانگین بیش از 3 میلیارد ویدیو در فیسبوک تماشا می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت فیسبوک در حال استقرار نیروهای خود پشت مرزهای یوتیوب است. شاید این برداشت مناسبی از صحبت‌های مارک زاکربرگ باشد. در مقایسه با  آمار سال گذشته که در سپتامبر 2014 ارائه شد و حکایت از تماشای 1 میلیارد ویدیو بصورت روزانه در فیسبوک داشت، این آمار جدید را می‌توان به عنوان یک رشد فوق‌العاده برای این شرکت در نظر گرفت. البته این فقط آمار ویدیوهایی است که بطور مستقیم روی فیسبوک آپلود شده‌اند و شامل ویدیوهایی که از یوتیوب امبد شده، نمی‌شود. (ویدیوهایی که از شبکه‌های ویدیویی دیگر مثل یوتیوب در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شوند.)

شریل سند برگ مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک در این مورد می‌گوید:

    امروزه بیش از 50 درصد مردم آمریکا که از فیسبوک استفاده می‌کنند روزانه حداقل یک ویدیو در فیسبوک تماشا می‌کنند و در کل 65 درصد از تماشای ویدیو در فیسبوک در موبایل صورت می‌گیرد و ما بدون تردید در جستجوی راه‌هایی برای غنی‌تر کردن محتوای این ویدیوها هستیم.



3. تجارت فیسبوک همچنان بر موبایل استوار است

فیسبوک در سه ماه منتهی به سال 2014،  1.19 میلیارد کاربر موبایل فعال در ماه داشت که این رقم معادل 85 درصد از کل کاربران این شرکت است و معادل 745 میلیون کاربر موبایل بصورت روزانه است. موبایل همچنان دلیل اصلی رشد فیسبوک است. 69 درصد از درآمد تبلیغاتی 3.59 میلیارد دلاری فیسبوک در سه ماه آخر سال 2014 متعلق به موبایل است که نسبت به سال گذشته رشد 53 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که هنوز یک منبع بالقوه درآمدی برای فیسبوک دست نخورده باقی مانده است. 300 میلیون کاربر اینستاگرم که به زودی قادر خواهند بود تا ویدیوهای تبلیغاتی را ببینند، 500 میلیون کاربر برنامه پیام‌رسان فیسبوک و 700 میلیون کاربر واتس‌اَپ هنوز می‌توانند منبع درآمدی دیگری برای ویدیوهای تبلیغاتی باشند.


4. رویاهای فیسبوک در زمینه جستجوی اینترنتی

میدان نبرد بعدی برای فیسبوک می‌تواند جستجوی اینترنتی باشد. بدون تردید جستجوی اینترنتی یکی از اولویت‌های بلند مدت فیسبوک است و مارک زاکربرگ نیز در این زمینه گفته است:

    جستجو یکی دیگر از کارهای بسیار مهم ما است که می‌خواهیم طی سال‌های آینده ارزش زیادی را در رابطه با آن خلق کنیم. ما در یک سفر چند ساله برای ایندکس کردن تمام محتواهای اینترنتی و در دسترس قرار دادن و رتبه‌بندی آنها برای مردم هستیم.

بدون تردید این تصمیم فیسبوک یک رویارویی جدید را با گوگل سبب می‌شود البته اگر اقدامات فیسبوک در زمینه ویدیو تابحال موجب تنش بین این دو غول فناوری نشده باشد.


5. فیسبوک در واقعیت مجازی

 مارک زاکربرگ با صرف هزینه 2 میلیارد دلاری بسیاری از افراد را ترغیب کرده است تا اقدام به خرید و استفاده از هدست واقعیت مجازی آکیولِس ریفت کنند. مارک زاکربرگ در این مورد می‌گوید:

    آکیولس در حال رشد در مسیر تجربه  واقعیت مجازی است که بخشی از زندگی روزانه میلیون‌ها انسان در آینده خواهد بود.

او بطور دقیق اعلام نکرد که کاربران عادی چه زمانی می‌توانند آکیولس را خریداری و از آن استفاده کنند همچنین این که شبکه اجتماعی فیسبوک چگونه می‌تواند بخشی از یک هدست واقعیت مجازی شود، هنوز مبهم است.


6. برقراری ارتباط بین یک میلیارد انسان دیگر

برنامه بلند مدت بعدی فیسبوک ایجاد امکان استفاده از اینترنت برای یک میلیارد انسان دیگری است که در حال حاضر از این امکان برخوردار نیستند. مارک زاکربرگ به کشورهایی مانند زامبیا، تانزانیا، غنا، کنیا و کلمبیا به عنوان مهم‌ترین کشورهایی که شامل این طرح می‌شوند، اشاره کرده و اعلام کرده است که فیسبوک در حال حاضر نیز امکان استفاده از اینترنت را برای 6 میلیون نفر که پیش از این به اینترنت دسترسی نداشتند، ایجاد کرده است. این ارقام بسیار مطلوب به نظر می‌رسند ولی برای فیسبوک که قصد دارد تا میزان کاربران خود را به بیش از 20 درصد از جمعیت کره زمین برساند، هنوز جا برای کار وجود دارد.


7.  شما چقدر برای فیسبوک ارزش دارید؟

گزارش مالی فیسبوک همچنین به ما می‌گوید که هر فرد چقدر برای فیسبوک ارزش دارد که این میزان ارزش، بسته به این که شما ساکن کدام کشور باشید، متفاوت است.  هر کاربر آمریکایی یا کانادایی در سه ماه آخر سال 2014 حدود 9 دلار برای فیسبوک ارزش داشته است. کاربران اروپایی 3.45 دلار و کاربران آسیایی 1.27 دلار برای این شرکت ارزش داشته‌اند. کاربران ساکن  نقاط دیگر دنیا مانند آفریقا و آمریکای لاتین نیز هر کدام ارزش تجاری 94 سنتی برای فیسبوک داشته‌اند.

البته هر چه که میزان درآمد تبلیغاتی افزایش می‌یابد، هر کاربر فیسبوک که خارج از آمریکا زندگی می‌کند ارزش بالاتری برای این شرکت خواهد داشت. نظر شما در مورد رشد فیسبوک چیست؟ آینده‌ی فیس بوک را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

منبع: زومیت

Tags: گزارش مالی تبلیغات گزارش مالی فیسبوک