10 اشتباه رایج در نام گذاری برند

انتخاب نام برند یکی از مهمترین بخشهای حوزه برندینگ به حساب می آید. تصور کنید نام ها وجود نداشتند. آنگاه دنیای ما چقدر سخت تر بود ؟

در دنیای برندینگ و برندسازی نام یک میانبر برای انتخاب محصول یا خدمات دهنده در بین مشتریان است. به عنوان مشاور برندینگ توصیه هایی در مورد نام گذاری برند وجود دارد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها در زمان نام گذاری برند خود اشتباهات زیادی را مرتکب می شوند که نهایتا باعث دور شدن مشتری از اهداف برند می شود و نام برند آنها نمی تواند ذهنیت مورد نظر برند را به مشتری انتقال دهد.

در این مقاله به 10 اشتباه اصلی در انتخاب نام برند اشاره می گردد.

 

  • انتخاب نام و سپس بازنگری آن

هر مدیر برند با محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت، از توسعه مفاهیم گرفته تا اجرای آنها با یک برنامه منظم و از پیش تعیین شده جهت تولید آنها در ارتباط است.اما انتخاب نام غالباً پس از این مراحل و در پی یک تلاش عجولانه اتفاق می افتد.این در حالی است که انتخاب نام بیش تر از آنچه افراد تصور می کنند پیچیده است. انتخاب نام های خلاقانه به منزله شروع یک سفر است که در این راه با تعداد زیادی از دستورات حقوقی و موانع زبان شناختی مواجه خواهید شد. این موانع اغلب به آن معنی است که نامی که از نظر شما فوق العاده است ممکن است قابل دستیابی نبوده و حتی نامناسب باشد.بنابراین لازم است که در ابتدای مرحله توسعه فرآیند نامگذاری مورد توجه قرار بگیرد.مراحل حیاتی و ضروری را برنامه ریزی کرده و حول این مطلب زمانبندی را انجام دهید.مدت زمان کوتاهی لازم است تا نامهایی که به لحاظ قانونی واضح هستند ثبت شده و وارد مرحله ثبت علامت تجاری گردد.در حالی که برای ثبت علامت تجاری معمولا مدت زمان طولانی لازم است و این زمانی است که می توان مد نظر قرار داد.بر این اساس می توانید مدت زمان طولانی را برای تصمیم نهایی در نظر بگیرید.

حتی اگر زمانبندی فشرده و دقیقی برای انتخاب دارید قبل از انتخاب نهایی با افرادی که در این کار حرفه ای هستند مشورت کرده تا در مورد نام مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

  • فراموش کردن نقش استراتژی در فرایند نام گذاری و تنها، تمرکز بر بعد خلاقانه آن

سازمانها اغلب زمان کافی برای مشخص کردن و توافق برای نقش استراتژی نام نمی گذارند.یک نام بزرگ نامی است که آشکارا ارتباطات جایگاه سازی و شخصیت برند را می سازد.امروزه موقعیت های رقابتی بسیار گسترده شده است و نام هایی قدرتمند و منحصر به فرد خواهند بود که در مورد ویژگی های ظاهری کالا ، خدمات و سازمانی ، ارتباطات عاطفی موثر با مصرف کنندگان برقرار نمایند.نام مناسب در این حالت می تواند بسیار کمک کند. بنابراین معیارهای استراتژی خود را به صورت آشکارا بیان کنید ، در این حالت شما به ملاکهایی دست خواهید یافت که براساس آن نام ها را مقایسه کرده و یا انتخاب می کنید.همچنین این مورد که کدام نام ها مورد نیاز خواهد بود و هر نامی برای کدام محصول یا خدمت مناسب است نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

فراموش نکنید که انتخاب نام و نامگذاری هنری بر پایه علم است و استراتژی های برند سازی به شما در خلق نام شایسته و مناسب که قابلیت انعطاف پذیری در تجارت و کسب و کار شما داشته باشد کمک شایان خواهد کرد.

  • کم اهمیت شمردن تهیه Brief مناسب خلاقانه

پس از تعیین معیارهای استراتژیک تمرکز بر خلاصه کردن جزئیات، اهمیت بالایی دارد و متاسفانه بسیاری از سازمان ها ارزش آن را دست کم می گیرند، در حالی که برای یک تیم خلاق چه در داخل سازمان و چه برای یک آژانس در خارج از سازمان وسیله ای ارزشمند خواهد بود.زمانی که خلاصه مورد نظر شامل اطلاعات متناسب با استراتژی های انتخاب نام باشد می تواند به بسیاری از سوالات در این رابطه پاسخ دهد و مشخص می کند کدام فاکتورهای استراتژی و ویژه باید به وسیله این نام مخابره گردد.

  • عدم تشخیص تفاوت بین نیاز به اطلاعات با نیاز به ایجاد تمایز

اغلب سازمانها زمانی که می خواهند نامی انتخاب کنند به گذشته بر می گردند با این عقیده که فروش اجناس با آن برند راحت تر بوده و نیاز به سرمایه گذاری و بازاریابی کمتری دارد. بیشتر سازمانها بر این باورند که نام واضحتر قابل استفاده تر است و راحت تر به وسیله مشتریان مورد انتخاب قرار می گیرد. اما این اسامی همیشه پاسخگو نیستند زیرا نتایج مربوط به تعهدات برند را محدود می کنند.

برای یک تصمیم گیری درست تعیین نقشی که اسامی بازی می کنند بسیار مهم است.اینکه امروز کجا هستید و به کدام سمت خواهید رفت؟

زمان کافی برای تصمیم گیری در مورد بهترین رویکردی که مناسب با سیاست های شماست بگذارید، این عاملی است که بین اسامی که راحت به خاطر سپرده می شود و اسامی که سخت در خاطر می مانند تفاوت ایجاد می کند.

  • ساده نگاشتن مسائل پیچیده و قانونی مربوط به ثبت نام تجاری

یکی از بزرگترین چشم اندازهای رقابتی پس از فرآیند انتخاب نام های تجاری ثبت آن نام است. حال تصور کنید بیش از 13000000 نام تجاری فعال در جهان و بیش از 108000000 نام جهانی ثبت شده در تمام دنیا وجود دارد. در حالی که فقط 250000 لغت در زبان انگلیسی هست که همه آنها برای برند سازی مناسب نبوده و تقریباً هر لغت مهمی که در هر زبانی وجود دارد برای نام تجاری استفاده شده است لذا ثبت نام های تجاری انتخاب شده یکی از مهمترین مراحل فرآیند نام گذاری است.

 

  • عدم توجه لازم به معنی و مفهوم نام تجاری انتخاب شده در سایر نقاط جهان

هر سازمانی در پی آن است تا از عواقب وخیم عدم آگاهی در مورد سایر زبان ها دوری کند.داستانهای زیادی در مورد نام های تجاری که در خروج از مرزها شکست خوزده اند شنیده ایم نام های تجاری انتخاب شده را در ملیت ها و زبان های مختلف بررسی کنید و در این رابطه از زبان شناسان کمک بگیرید. حتی اگر در مورد نامی مطمئن هستید بررسی های لازم در این مورد انجام دهید تا مطمئن شوید نام شما همان چه را که قصد دارید بیان می کند.

  • انتخاب نام تجاری براساس تداعیات شخصی و ذهنی

تصمیمات شما در هنگام انتخاب نام می تواند بسیار فردی و موضوعی باشد. تجربیات زیادی در این زمینه موجود است که افراد معمولا در مورد اسامی معین با تداعیات شخصی عمل می کنند و در این راستا به اسامی موفق در آن بازار و برندهایی مثل آن ارجحیت داده می شود.تعیین معیار موفقیت در زمان انتخاب نام بسیار مهم خواهد بود. تحقیقات در این راستا باید قدرتمند بوده و به دقت توسط گروه مخاطب که در نهایت موفقیت برند شما را تائید می کنند مورد بررسی قرار گیرد. در این حالت شما می توانید با مشاهده واکنشهای منفی، تجدید نظر کنید.

نکته قابل توجه آن که پژوهش نمی تواند همه چیز را روشن کند و لذا تنها راه برای انتخاب و تصمیم گیری به حساب نمی آید اما کمک و راهنمایی مناسب برای تصمیم شماست.

  • نامگذاری همه چیز

کالاهای جدید، اختراعات ، تکنولوژی، ایده ها و... ابزارهای گسترش و رشد سازمانها هستند. فرصت های بیشتر برای راه اندازی خطوط تولید محصولات و خدمات وجود دارد و باید برای هریک از آنها نامی انتخاب گردد. در این گونه موارد سوالی که معمولاً پرسیده می شود این است که آیا یک نام تجاری جدید و یا محصول واقعاً به یک نام جدید نیاز دارد؟

آنچه مسلم است عدم نیاز هرچیز به نام است.توسعه بیش از حد نام ها در یک برند ممکن است سردرگمی مصرف کننده را در پی داشته باشد.در این مقطع برند و معماری برند بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. در این هنگام مسیر اصلی سازمان را برپایه استراتژی برند و انتخاب برند برنامه ریزی و هدایت کنید و رویکرد انتخاب نام را برای هرچیزی با توجه به رابطه ایده آل برند اصلی و هر زیر برند برگزینید.

  • حفظ برندهایی که به مرور زمان ناهماهنگ شده اند.

آنچه در اکثر موارد دیده می شود استفاده بیش از حد از نام تجاری به دلیل راحتی استفاده و ارزش برند است. در برخی موارد اسامی قدیمی با سایر نامها هماهنگی نداشته و یا نمی توانند در مقابل تغییرات منعطف بوده و در مکان مناسبی قرار بگیرند لذا بسیار مهم است که مورد بررسی قرار گیرند.حتی در مواقعی که این نام ها ممکن است موجب انحراف مخاطبین اصلی برند می شود از استفاده آنها پرهیز کنید و مطمئن شوید.

  • عدم توجه به هویت کلامی نام تجاری

موارد حایز اهمیت در بحث نام گذاری مورد بررسی قرار گرفت، حال می دانیم یک نام تجاری بسیار بیشتر از یک نام است. نام تجاری قسمتی از هویت برند به حساب می آید، هویت کلامی یا چگونگی استفاده از لغات و اصوات در بیان نام تجاری به صورت روزانه ، لذا توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت می باشد.

زبان یکی از قدرتمند ترین ابزارهای ارتباطی است با این حال چگونگی بهره گیری از زبان توسط نویسندگان نام تجاری اغلب فاقد قانون است و در نتیجه موثر واقع نمی شود.زبان برند شما در مرحله استراتژی شروع می شود داستان برند شما، ایده برند شما و حتی شخصیت برند شما ، لذا با دقت کلمات مناسب را انتخاب کنید تا پیامی را که می خواهید به شکلی مناسب به مصرف کننده انتقال دهید.

 

 

برگرفته از مجله برند 

 

مترجم نازنین نصیری پور

 

Tags: برندینگ نام گذاری برند ثبت نام تجاری نام تجاری برند سازی